Každých pět let se váš metabolismus zpomalí. O jeden rohlík denně | Jak zhubnout | Blesk.cz

Každých pět let se váš metabolismus zpomalí. O jeden rohlík denně

Naučte se správně nastartovat bazální metabolismus. Pak se nebudete muset tolik bát jeho zpomalování.
18. prosince  2014 
 16:00

Můžete jíst sebezdravěji, stejně budete s věkem muset pravděpodobně zmenšovat porce, protože výkonnost vašeho spalování se bude zpomalovat. Odborníci dokonce umějí celkem přesně vyčíslit, o kolik to bude. Přinášíme pár tipů, které vám pomohou držet krok s věkem, aniž by s přibývajícími roky vaše váha stoupala. Pokud znáte svou váhu, schválně si spočítejte svůj BMI neboli body mass index. 

Ačkoli o svou váhu dbáte, stejně pomalu stoupá nahoru? Bohužel, metabolismus se zpomaluje. Držte se našich následujících rad a vaše hmotnost zůstane stále stejná. 

 

1. Žádné jídlo mezi jídly

Vysoký cholesterol často vede ke kardiovaskulárním potížím.
Schválně si zapište, co všechno během dne sníte. A nevynechávejte nic – ani čokoládový bonbon od kolegyně, ani kousek klobásy, kterou donesl na ochutnání tchán, a zcela určitě přiznejte i mohutné ochutnávání večeře během vaření. Peklem je také dojídání jídla po dětech. Možná vás překvapí, kolik toho bylo – pak je ovšem jedno, že jinak se v jídle hlídáte.  

 

2. Pět set kilojoulů každých deset let 

Odborníci spočítali, že během deseti let klesne výkonnost vašeho spalování zhruba o 500 kilojoulů – převedeno do praxe to obnáší zhruba jeden rohlík nebo velké jablko. Znamená to například to, že ve 40 letech musíte sníst denně o rohlík, jablko, jogurt nebo třeba padesát gramů šunky méně než ve 30, pokud chcete, aby se vaše váha ani nehnula. 

 

3. Jezte všechno, hlavně se nepřejídejte

Kremrole se šlehačkou jsou skvělým zákuskem ke kávě.
Nesnažte se už navždycky vyhnout dortům, cukroví nebo třeba řízkům a sladkým likérům. Dávat si předsevzetí, kterými si slíbíte, že něco nebudete dělat už nikdy, nemá smysl. Daleko podstatnější je, abyste se jednou provždy přestali přejídat. 

 

4. Bohužel, ženy musí jíst méně než muži

 

Nemusí se nám to líbit, ale přírodní zákony jsou neúprosné. Žena musí jíst menší porce než muž, a to dokonce i v případě, že by snad byli stejně vysocí a stejně vážili. Výjimky s nestandardním metabolismem pomíjíme, výhodou mužů je vyšší podíl svalů, které samy o sobě potřebují více energie než tukové buňky. I štíhlé ženy mají vždy v těle o něco více tuku.


5. Když už musíte jíst méně, pochutnejte si

Chilli papričky skvěle nastartují metabolismus.
Kdo jí méně, nakonec za jídlo také méně utratí. Za to si dopřejte kvalitní potraviny, ať už libovou šunku místo salámu nebo kvalitní hořkou čokoládu místo levného nugátu. A čerstvou zeleninu místo mražené. Z čerstvé si můžete udělat skvělé studené i teplé jídlo. 


Spočítejte si BMI

BMI a věk Body mass index vyhodnotí poměr vaší výšky a váhy. Pozor, při posuzování BMI je dobré brát v potaz i věk – zatímco dvacetiletá žena by se měla skutečně, pokud možno, udržet v pásmu BMI 20 až 25, pro čtyřicetiletou bude v pořádku i 26 a pro šedesátiletou 27. 

 

Jak se vypočítá BMI BMI = tělesná váha v kg/výška v metrech na druhou. Pokud někdo váží 65 kg a měří 170 cm, výpočet provede takto: nejprve vynásobí 1,7 krát 1,7 (vyjde mu 2,89), získaným číslem pak vydělí svou váhu (tedy 65 : 2,89) – výsledkem je BMI. 

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji