Bez tuků nenapečete

7. října 2008 | 13:22

Mnoho receptů na koláče, bábovky a dorty začíná slovy: Utřete máslo, cukr a vejce. Také se vám ručička osobní váhy už teď posunula o pár deka nahoru? Ale nejde jen o kila…

Živočišné tuky obsahují "špatný" LDL cholesterol a nasycené mastné kyseliny, které ještě zvyšují jeho hladinu v krvi, což způsobuje zanášení a kornatění cév. A protože se jim stejně nevyhnete (svou dávku dostanete v mase, mléku a mléčných výrobcích), doporučujeme hledat alternativu pro pečení, vaření a studenou kuchyni. Držíte redukční dietu? Pak byste měli snížit denní příjem tuků z obvyklých 30 – 35 procent z celkové přijaté energie na 20 procent. Úplně ale tuky vyškrtnout nemůžete; tělo je potřebuje, aby vstřebalo vitaminy D, A, E a K. Představují nezbytnou stavební složku pro většinu hormonů, pomáhají udržet tělesnou teplotu a chrání orgány před mechanickým poškozením.

Vyznáte se v kyselinách?
Mastné kyseliny jsou základní stavební jednotkou tuků. Různé typy mají ale odlišný vliv na naše zdraví. Nasycené mastné kyseliny převažují v tucích živočišného původu. Zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, a tím i riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, měli byste je tedy konzumovat co nejméně. Velký podíl mononenasycených mastných kyselin obsahují rostlinné oleje. V působení na hladinu cholesterolu jsou neutrální, ale když jimi nahradíte ve stravě nasycené mastné kyseliny, projeví se to pozitivně. Třetí typ představují vícenenasycené (polynenasycené) mastné kyseliny, obsažené v tucích rostlinného původu a v rybím tuku. Pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a také riziko vzniku krevních sraženin. Hrají významnou úlohu v prevenci srdečně-cévních onemocnění. Tělo si vícenenasycené mastné kyseliny samo vytvořit neumí, proto je musíte přijímat stravou.

Nebojte se nahradit máslo rostlinným tukem, na chuti pečiva se nic nezmění, a dokonce bude křehčí a křupavější.
Nebojte se nahradit máslo rostlinným tukem, na chuti pečiva se nic nezmění, a dokonce bude křehčí a křupavější.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Na co si dát pozor
Jak uslyšíte o transmastných kyselinách, zbystřete pozornost. Dřívější ztužené rostlinné tuky jich byly plné a v těch méně kvalitních (levných, často používaných ve velkovýrobě a v hromadném stravování) je najdete dodnes. Přímo se podílejí na zvýšení hladiny cholesterolu v krvi. Nejmodernější výrobní postup, takzvaná interesterifikace, vzniku transmastných kyselin zabraňuje. Jak poznáte kvalitu rostlinného tuku? Hledejte údaj o podílu nasycených nebo nenasycených transmastných kyselin. Není povinný, ale kdo ho uvádí, zjevně jde s pravdou ven, protože se může pochlubit dobrým zbožím.

Na koláče, na dortíky

Nebojte se nahradit máslo rostlinným tukem, na chuti pečiva se nic nezmění, a dokonce bude křehčí a křupavější. Jenom je třeba zvolit správný druh – na pečení se hodí rostlinné tuky s obsahem tukové složky 70 procent a více. Značkové výrobky Hera, Flora, Bertolli nebo Rama mají na obalech jasně vyznačené složení, když po nich sáhnete, neuděláte chybu. Možná se vám bude zdát divné použití oleje Bertolli do těsta, ale věřte, že to jde. Pokud si k těmto značkám přiřadíte ještě Perlu, dostanete portfolio kvalitních rostlinných tuků i na přípravu krémů do dortů (u nich by obsah tuku měl být nejméně 40 procent) a polev (ty si říkají o nejméně sedmdesátiprocentní, raději však stoprocentní tuky). A na co si dát pozor? Abyste i při používání kvalitních rostlinných tuků svou denní dávku nepřehnali – ve smyslu energetickém totiž tuk zůstává vždycky tukem.

Tip redaktorky Gabriely Koulové

Ořechové pečivo
Zdědila jsem po babičce vynikající recept na ořechový dort. Říkala mu "dietní", protože se do něj nedává žádný tuk. Samozřejmě, vše nahradí pomleté vlašské ořechy. Ale naučila jsem se připravovat i ořechové sušenky a piškot, které se neobejdou – bez ořechového oleje. Obsahuje polynenasycené mastné kyseliny, je jedním z nejlepších rostlinných zdrojů alfa-linolenové kyseliny. Ta je důležitá zejména pro řízení a souhru životních procesů v organismu, správnou funkci buněčných stěn, nervů, imunity a srdečně-cévního systému. Ořechový olej svým vlivem na krevní cirkulaci a stav cév přispívá i k okysličení a výživě vlasů a nehtů. Takže to babiččino pečení je vlastně opravdu dietní.

Zdědila jsem po babičce vynikající recept na ořechový dort. Říkala mu 'dietní', protože se do něj nedává žádný tuk. Samozřejmě, vše nahradí pomleté vlašské ořechy.
Zdědila jsem po babičce vynikající recept na ořechový dort. Říkala mu 'dietní', protože se do něj nedává žádný tuk. Samozřejmě, vše nahradí pomleté vlašské ořechy.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Autor: Gabriela Koulová
Klíčová slova: hobby;vaření;tuky;tipy;
Související články
1080p 720p 360p
DesktopMobile