Menopauza: Víte, co opravdu pomůže? Musíte se o sebe začít starat

  • 28. května 2018 | 06:00

    Pokud je vám kolem padesátky, víte, o čem je řeč. V noci propotíte dvě noční košile, během dne se dostaví několikrát nepříjemné návaly, a k tomu se kolem pasu začíná tvořit pneumatika. Menopauza, klimakterium nebo lidově „přechod“ potká v životě každou z nás. Zatímco některé se s tímto obdobím poperou hladce, jiné může pěkně potrápit. 

  • První příznaky

    Mezi první příznaky klimakteria patří nepravidelná menstruace. „Kvůli opožďování ovulace se cyklus nejprve prodlužuje a poté zase naopak dochází k jeho zkracování. Důsledkem je pak obvykle častější měsíční krvácení. To ustane až ve chvíli, kdy se vyčerpá zásoba vajíček schopných dozrát,“ vysvětluje MUDr. Hana Vrecionová. Se ztrátou menstruace se záhy začnou ve větší intenzitě objevovat další příznaky. „Patří sem například bolesti hlavy, návaly a pocení, závratě, brnění končetin či bušení srdce. V některých případech se objevuje i bolest na hrudi připomínající infarkt, případně zažívací a psychické potíže. Ty se často projevují nervozitou, plačtivostí, ale i sklony k depresím, náladovostí nebo nespavostí,“ upřesňuje lékařka. 

  • Nedostatek estrogenu

    Se ztrátou estrogenu dochází i k častějším infekcím močových cest či problémům s inkontinencí. Můžete také pociťovat bolesti při pohlavním styku, někdy i ztrátu sexuálního apetitu. „Suchost sliznice se může projevit také zhoršením zraku, pálením v očích, ztenčením kůže nebo zvýšenou tvorbou vrásek. Se změnou hormonálních hladin také souvisí i suchý zánět hrtanu a hltanu, mnohem větší lámavost nehtů nebo vypadávání vlasů,“ konstatují odborníci z webu Ulekare.cz. 

  • Nejzrádnější stádium

    Poslední stadium menopauzy, které je často nazýváno metabolickým klimakterickým syndromem, s sebou může v důsledku poklesu estrogenu přinášet i jiná onemocnění – například osteoporózu, aterosklerózu, infarkt myokardu či centrální mozkovou příhodu. Proto je dobré si své zdraví v tomto období více hlídat a nezanedbávat například preventivní prohlídky a vyšetření. „Další důležitou oblastí, ve které se často nedostatek estrogenů negativně projevuje, je metabolismus tuků a cukrů. Důsledkem toho u žen vzrůstá například riziko obezity nebo diabetu 2. typu. Kromě toho také u žen dochází ke zvýšení hladiny cholesterolu,“ shodují se odborníci na webu Ulekare.cz. 

  • Podtrženo, sečteno

    Období, které asi žádné z nás velkou radost neudělá. Není rozhodně příjemné, když se ráno nalíčíte a během pár minut se vám v důsledku návalu horka rozteče make-up po tvářích. Na druhou stranu ale nezoufejte, a věřte, že vhodnou stravou, užíváním potravinových doplňků, pravidelným cvičením a psychickou pohodou se tímto obdobím zdárně „prokoušete“. A hlavně to chce nadhled. 

  • Takhle projdete přechod na zelenou

    Pokud začnete mít nepravidelnou menstruaci, je vhodné začít pít čaj z červeného jetele. Ten obsahuje fytoestrogeny, jež jsou příbuzné ženským pohlavním hormonům estrogenům. Potřebná denní dávka fytoestrogenů je 50 mg. Do svého jídelníčku zařaďte také větší množství sóji. Sójové boby totiž patří mezi nejbohatší zdroje rostlinných estrogenů. Mnohým ženám se také osvědčila konzumace včelích produktů a vitamin C. Včelí mateří kašička je významným zdrojem vitaminů a minerálů, vitamin C zase přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem, který doprovází stárnutí.

    A pak je také potřeba začít se hýbat. Účinným pohybem, který vám spolehlivě uleví, je hormonální jógová terapie. „Neoddělitelné propojení jógového cvičení s dechem představuje posílení vitality, životní energie a imunity organismu,“ říká Jana Černotová a dodává, že třicet minut třikrát týdně dokáže vaši hormonální bouři zklidnit.

Autor: Jindra Pelikánová
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile