Odnaučte se tyto zlozvyky do čtyřicítky! Budete žít déle

  • ...
    18. března 2018 | 06:00

    To, co vaše tělo někdy mezi dvacítkou a třicítkou hravě ustálo bez následků, má po čtyřicítce na zdraví mnohem větší dopad. A může to škodit třeba vašemu srdci, a tím nepřímo zkracovat život. Začněte proto na své tělo, a srdce zejména, brát větší ohledy. Vyplatí se to! 

  • Přejídáte se!

    ...

    Přestože čas od času zhřešíte, na kilech to není poznat? Tak to patříte mezi skutečné šťastlivce! Po čtyřicítce se ale může vše rázem změnit. „Váš metabolismus se zpomaluje, takže přestože jíte stejně tak jako vždycky, můžete začít pomalu přibírat,“ říká výživová poradkyně Karolína Hlavatá. 

    Problémy s nadváhou ve vyšším věku zvyšují riziko srdečních onemocnění. Řada rizikových faktorů pro srdeční onemocnění se objevuje právě kolem čtyřicátého roku. Například vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, cukrovka a obezita. Přesně tyto nemoci jsou nejčastějším viníkem srdečních příhod.

    Odborníci proto radí pečlivě svou váhu kontrolovat. Jednou týdně se proto važte nazí tak, abyste věděli, jak přesně vaše váha kolísá. Kilo sem a tam je naprosto normální věc. Váhu kromě vašeho tělesného tuku ovlivňují například i hormony a míra zavodnění těla. Pokud ale bude vaše váha postupně stoupat, je pravý čas na to, přizpůsobit vašemu věku také jídelníček.

    Svou optimální váhu můžete kontrolovat podle kalkulačky Body Mass Indexu (BMI). Nebo se o své ideální váze poraďte s lékařem. V obou případech bude zohledněn váš věk, pohlaví i tělesná stavba. Kontrolujte, jestli se pohybujete v rozmezí přibližně šesti kilogramů okolo stanoveného ideálu.

    Jak přizpůsobit jídelníček věku?

    480p 360p 240p
    Co by měly jíst ženy po třicítce, aby zhubly nebo nepřibraly • VIDEO: 

  • Utíkáte do izolace

    ...

    Samozřejmě že každý z nás občas potřebuje strávit celou neděli v posteli. Pokud ale začnete všem svým přátelům rušit večerní plány, snadno si na osamocené večery před televizí zvyknete. „Přátelé jsou kriticky zásadní pro zdravé srdce,“ říká profesor kardiovaskulární medicíny Michael Miller. „Zjistili jsme, že společenská izolace v pozdějším věku způsobuje doslova srdeční katastrofy.“

    Studie z roku 2016 zjistila, že nedostatek společenského kontaktu, osamělost a izolace od přátel nebo rodiny mají srovnatelný vliv na srdce jako třeba kouření. Co se týče rizika koronárních onemocnění srdce a mrtvice, pak ve skutečnosti nedostatek sociálních vztahů vede ke zvýšení rizika srdečních onemocnění o 29 procent.

    Odborníci proto doporučují jak ženám, tak mužům, aby se příliš nestranili svých přátel. „Život je lepší, když máte někoho blízkého, kdo se s vámi podělí o svou existenci,“ říká kardiolog Richard Stein.

    ...

    Už jste asi slyšeli o tolika různých redukčních jídelníčcích, že není třeba připomínat, co smíte a nesmíte jíst. Důležité ale také je, abyste to nepřeháněli s velikostí porcí. Zbavit se také musíte zlozvyku vše, co máte na talíři, dojídat nebo neustále něco uzobávat.

    Jak s těmito zlozvyky zatočit? Pokud máte chuť během dne a především během noci pořád něco zobat, připravte si nízkokalorickou svačinku. "Pokud je vaše večerní uzobávání rituálem, kterého se nedokážete zbavit, zkuste jej ve zdravější variantě," doporučuje specialista na výživu Petr Havlíček. Například místo tučných sýrů zvolte zeleninový talíř, nesahejte ani po oříšcích, které jsou podobně kalorické jako chipsy, a zvolte raději dietní tmavé chlebíčky.

    Jestli máte problémy s přejídáním, budete potřebovat silnou vůli. Pomůže vám ale také, když budete jíst pravidelně tři- až pětkrát denně menší porce jídla. Díky tomu vás přestanou ovládat nezvladatelné chutě a nebudete tláskat páté přes deváté.

    Důležitou roli v přejídání hraje také stres. „Často jde o stresové situace, jako jsou důležitá pracovní schůzka nebo pracovní pohovor," vysvětluje Hana Málková ze společnosti STOB. "Pokud už podobné problémy nechcete zajídat čokoládou, budete se to muset odnaučit.“ Ideálním rozptýlením je sportovní vybití, hluboké dýchání nebo například zaneprázdnění mysli jinou činností, jako například malbou nebo čtením.

    Jakým zlozvykům se vyhnout, chcete-li zhubnout:

    720p 480p 360p 240p
    4 zlozvyky, kterých se zbavte, pokud chcete trvale zhubnout • VIDEO: 

  • Příliš to (ne)přeháníte se sportem!

    ...

    Je na čase investovat trochu času i peněz do několika fitness lekcí. S přibývajícím věkem je potřeba pečovat o svou fyzičku o něco lépe, než možná doteď stačilo. "V ideálním případě trénujete 30 až 45 minut denně třikrát až čtyřikrát týdně," říká doktor Stein. Ale nedoporučuje ani míň, ani víc!

    Pokud trénujete příliš intenzivně, můžete tím také škodit svému srdci. Některé výzkumy naznačují, že příliš intenzivní cvičení může poškodit srdce, zvláště v pozdějším věku. „Náročné cvičení může také zhoršit problémy se srdcem,“ říká doktor Miller.

    Doktoři proto radí, že důležité je, abyste si především uvědomovali své limity. „Když je vám dvacet let, můžete klidně vstát a uběhnout maraton, ve čtyřiceti ale potřebujete alespoň deset minut na zahřátí a vydýchání,“ říká Miller.

    Pokud jste ale nikdy nebyli ten typ, který by vyhrával světové maratony, pak přemýšlejte alespoň v reálných rovinách. Ideální jsou například procházky, jóga, pilates, aerobik nebo třeba společenské tance.

  • ...

    Je vám už čtyřicet, a přesto stále nezvládáte kontrolovat svoje psychické vypětí, stres nebo únavu. Způsob, jakým zpracováváte stres, může ovlivnit vaše zdraví.

    „Krátkodobý stres je přirozený jev. Problém nastává teprve tehdy, když je stres dlouhodobý a nabývá chronické podoby. S postupujícím časem přímo likviduje fyzické i psychické zdraví,“ říká terapeutka Lucie Mucalová. Dlouhodobý stres má totiž na lidské tělo velmi špatný vliv. Má dopad na vysoký krevní tlak, onemocnění srdce, obezitu, cukrovku, kožní onemocnění, alergie, artritidu, deprese, autoimunitní onemocnění, poruchy spánku, a dokonce i neplodnost.

    „Stres je špatný, ale neumět s ním pracovat, neumět se mu vyhnout, nebo ho navíc v sobě ještě posilovat je to, co nám dělá největší problémy,“ vysvětluje Stein.

    Ideálním řešením jsou podle doktora meditace, dechová cvičení, relaxace nebo masáže. Podle výzkumů meditace prokázala kladné výsledky v kontrole stresových situací. „Ať už meditujete se spirituálním podtextem nebo bez něj, meditace vám pomůže reagovat na stres zdravým způsobem,“ říká Bhatt.

  • Neumíte se ovládat!

    ...

    Kouření je od dob vašeho mládí už dávno passé! Tak už se to konečně odnaučte! Přestat kouřit není tak snadné a vědomi si toho jsou také odborníci. „Jediné pravidlo s odvykáním kouření je, že musíte pokračovat ve snaze,“ říká doktor Stein. „Statistiky ukazují, že průměrná osoba, která se skutečně zbavila tohoto zlozvyku a přestala kouřit, se o to před úspěšným zdařením pokusila sedm- až desetkrát.“

    Kouření tabáku je podle doktora jedním z nejhorších zlozvyků, které můžete pro zdraví srdce a zdraví vůbec udělat. Čím mladší se tohoto zlozvyku zbavíte, tím vděčnější vám vaše tělo bude.

    Pokud vaše dosavadní snahy přestat kouřit nebyly úspěšné, poraďte se se svým lékařem. Je možné, že vám vzhledem k vaší situaci doporučí nikotinové náplasti, terapii nebo jiné léky. Pokud myslíte, že podobné prostředky nepotřebujete, poté neztrácejte vůli. Přestat kouřit není lehké, ale není důvod, proč byste to právě vy nemohli dokázat.

Autor: Rebeka Stoklasová
Diskuse ke článku
.
Video
1080p 720p 360p
DesktopMobile