Potraviny pro zahřátí: Co jíst v zimě, aby vám nechyběla energie?

  • V zimě je potřeba se zahřívat!
    4. prosince 2017 | 06:00

    V zimních měsících musí naše tělo vynaložit spoustu energie na zahřátí, a pokud konzumujeme hlavně jídla, která organismus ochlazují, zbytečně oslabujeme imunitu a máme i pocit neustálého vnitřního chladu. A to je velmi nepříjemné. Co s tím? Stejně jako v každém ročním období obměňujeme šatník, měli bychom si dávat pozor také na to, co jíme. Co by tedy nemělo v našem jídelníčku v chladných dnech chybět? 

  • Med

    Med je jedním z nejlepších přírodních sladidel. Ale opatrně, neměli bychom to s ním přehánět. Při stejném objemu totiž obsahuje více kalorií než cukr. Pokud ho ale nakupujeme přímo od včelařů, máme záruku, že bude obsahovat i spoustu antioxidantů. Med pomůže nejen proti nachlazení, chřipce, zimní únavě a vyčerpanosti, ale dokáže nás také zahřát. A to je důvod, proč ho v chladných dnech přidávat do čaje pravidelně. 

  • Chilli papričky

    Další potravinou, která dokáže v zimě našemu tělu příjemně zatopit, jsou chilli papričky, nazývané také kajenský pepř. Po konzumaci této malé „pálivky“ se nám rozproudí krev v těle a silně se prokrví pokožka, čímž se opravdu důkladně zahřejeme. Do jídla ale stačí přidávat jen malé množství chilli. 

  • Křen

    Křen nás ochrání nejen před nachlazením a chřipkami, ale dokáže podpořit krevní oběh, činnost jater a snížit vysoký krevní tlak. A nejen to: křen dodá některým jídlům pikantní chuť a samozřejmě také pořádně zahřeje. 

  • Čaj

    Tento nápoj popíjíme, aby nám nebyla zima. Ale ne každý nás zahřeje. Pro chladné dny není vhodný zelený čaj, protože jeho zahřívací účinek za okamžik zmizí, a tělo se naopak ochladí. Zelený čaj totiž stahuje horkost, což je příjemné v létě, nikoli v zimě. Pro toto roční období je naopak vhodný čaj černý nebo ovocný. A jak jinak než  oslazený medem. 

  • Horké polévky

    Polévka, ze které se kouří, je dalším zaručeným receptem, jak se prohřát. Na zimu se hodí zeleninové vývary i hutnější polévky, ve kterých stojí lžíce. Záleží jen na tom, na kterou právě dostaneme chuť.

  • Skořice

    Není divu, že si její vůni spojujeme s obdobím Vánoc a zimy. Skořice je přidávána do svařeného vína, punčů i do různých zimních čajů, ve kterých ji najdeme v kombinaci s jablkem nebo pomerančem. Není to náhoda. Látky, které skořice obsahuje, dokážou rozproudit krev a důkladně zahřát. Skořice ale nerozehřívá jen tělo, rozehřívá dokonce i mysl. A pokud si čaj osladíme medem, získáme extra silný zahřívací nápoj, který zároveň posílí imunitní systém. Skořici lze přidat také do kávy. My v redakci už to vyzkoušely a tahle kombinace skutečně hřeje i chutná. 

  • Luštěniny

    V zimě máme potřebu jíst hutná a vydatná jídla. Jenže některé z nás volí pokrmy, které jsou zároveň příliš kalorické. V případě luštěnin tomu tak ale není. Právě ony dodají organismu složité sacharidy, bílkoviny rostlinného původu, vitaminy (zejména provitamin A, vitamin E, některé vitaminy skupiny B) a hojné množství vlákniny, která dělá z luštěnin potraviny, jež zasytí, ale také pročistí střeva a ještě se po nich hubne. A ano, také nás dokážou prohřát. 

  • Zázvor

    ...

    Zázvor je osvědčený prostředek proti kašli i nachlazení. To však není jediný důvod, proč je v zimě tak oblíbený. Zahřát nás totiž dokáže nejen zázvorový čaj, ale i kořen samotný. Jeho štiplavě ostrá chuť, kterou má na svědomí gingerol, sice nemusí být každému příjemná, nicméně právě tato látka dělá ze zázvoru potravinu, která organismus důkladně prohřeje. 

  • Obilninové kaše

    Kaše z jáhel, ovesných vloček, pohanky nebo rýže či špaldy nás pořádně ohřeje, dodá nám energii a nastartuje organismus do nového dne. Jáhly dokonce patří mezi potraviny s nejsilnějším zahřívacím účinkem. Podobné účinky při zahřívání organismu mají také ovesné vločky, rýže a pohanka. A pokud obohatíme jáhlovou, rýžovou, ovesnou, špaldovou či pohankovou kaši o skořici, nepřislazované sušené ovoce, med, oříšky či mák, naše tělo bude sálat jako kamna. A jako bonus získá velké množství vitaminů a minerálů. 

  • Tepelně upravená zelenina

    Zatímco v létě si pochutnáváme na syrové zelenině, v zimě se od ní instinktivně odvracíme. Děláme dobře. Ledový salát či okurka ochlazují a to naše tělo nepotřebuje. V zimě je proto mnohem lepší jíst zeleninu vařenou nebo dušenou. Kořenová zelenina, hlávkové zelí, kapusta, růžičková kapusta, dýně, cibule, česnek – to je sezonní zelenina zimního období a tu bychom si měli denně servírovat na talíř. 


Autor: Jindra Pelikánová
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile