Jak se účinně bránit nachlazení a chřipce?

26. října 2017 | 00:00

Bolest v krku, rýma a kašel – to vše v zimě dobře známe. Když se však připojí horečka, malátnost, nechutenství a bolesti hlavy, kloubů či svalů, není skutečně o co stát. Jak se tedy těmto neduhům bránit? 

Horní cesty dýchací dostávají v zimě pořádně zabrat. Venku na ně působí chladné počasí, uvnitř zase suchý vzduch, na který má vliv vytápění. Viry tak mají usnadněnu práci. Nejčastějšími důsledky jsou nachlazení a chřipka. V průběhu chladných měsíců navíc trpí těmito nemocemi daleko více lidí, takže existuje zvýšené nebezpečí přenosu. Všechna pracoviště, kde se vyskytuje větší množství osob, jsou tedy v tomto ohledu riziková.

Nachlazení a chřipka jako synonyma? Chyba lávky!

Ano, je to tak. Pokud vás totiž trápí prachobyčejné nachlazení, můžete si blahopřát. Jistě, bolest v krku a hlavy, únava, rýma a kašel nejsou ničím příjemným, nicméně může být i hůře. Připojí-li se totiž i horečka, malátnost, nechutenství a nepříjemné bolesti kloubů si svalů, máte prakticky jistotu, že vás sklátila chřipka. Rozdíly se přitom týkají i samotné léčby.

V případě nachlazení totiž postačí klid na lůžku, dostatečný příjem vitamínů a pravidelný pitný režim. Potíže vás sice budou sužovat zhruba týden, ale pak odezní. Naopak chřipka vás z postele v podstatě nepustí, a i když akutní fáze trvá 5 až 7 dní, dobře se nemusíte cítit celé týdny. Navíc se mohou přidružit i závažné komplikace jako zánět průdušek či srdečního svalu, případně zápal plic.

Upozorňujeme: přes všechna rizika Češi chřipku obecně podceňují a někdy ji dokonce přecházejí. Tato nemoc si sice každoročně vyžádá „jen" několik desítek mrtvých, nicméně následným komplikacím či zhoršení jiných zdravotních problémů u nás podlehne rok co rok až 2 000 lidí!

Nejlepší prevence? Pracujte na imunitě!

O imunitě se hovoří poměrně často, a to nejen v souvislosti s našimi poslanci. Ačkoli tedy v podstatě každý ví, že na schopnosti organismu bránit se proti nebezpečným látkám enormně záleží, ne všichni se tím v praxi řídí. Jak tedy imunitu podpořit? Důležitá je zdravá strava bohatá na vitamíny, minerály a další účinné látky. Člověk by měl i pravidelně pít a věnovat se své fyzické kondici. 

Zmínit ovšem musíme také očkování proti chřipce, jež bývá doporučováno především starším a oslabeným lidem. Ačkoli umí imunita rizika značně eliminovat, nikdy není stoprocentní. Pokud tedy nemoc propukne, je nasnadě několik řešení. Lékař vám např. může v těžších případech předepsat antivirotika, která by měla být podána do 48 hodin. Organismu pomůže i klid na lůžku, lehká strava, dostatečný příjem tekutin či pravidelné větrání v místnosti.

Tip na závěr: při chřipce mohou velmi pomoci i volně prodejné léky na snížení horečky, zvlhčení vysušeného nosu, zmírnění rýmy a kašle nebo bolesti v krku. Více se o nich lze ostatně dozvědět např. v lékárně PharmaPoint.

 

Autor: komerční prezentace
DesktopMobile