Bez tuku a cukru, zato plný bílkovin: Skyr vám pomůže zhubnout!

25. srpna 2017 | 06:00

Ani tvaroh, ani jogurt. A přesto čím dál tím oblíbenější! O čem je řeč? O skyru! Mléčném výrobku původem ze severského Islandu, který si i u nás získává čím dál tím větší sympatie strávníků. A vlastně se není čemu divit. Kromě toho, že je chutný, má spousty zdravotních i dietních výhod! 

Skyr je fermentovaný mléčný výrobek původem z Islandu, kam se před tisíci lety dostal z Norska. Je podobný hustějšímu jogurtu. Podobně také chutná, je však méně nakyslý a je chuťově výrazný.

Jeho sušinu však tvoří zejména velmi koncentrovaná mléčná bílkovina (více než 10 procent). Další jeho charakteristikou je přirozeně nízký obsah tuku.Proč nemůžeme o skyru mluvit prostě jako o jogurtu? „Z definice jogurtu vyplývá, že ve výrobku je přítomno nejméně 107 zárodků jogurtové kultury. To samozřejmě není v případě skyru splněno. Tedy nikoliv počet živých mikroorganismů, ale právě jejich druhové zastoupení,“ říká Jiří Kopáček, předseda Českomoravského svazu mlékárenského.

Dalo by se říci, že se výroba skyru příliš neliší od výroby jogurtu. Jsou tu ale přesto dvě odlišnosti. „Je zde použita jiná bakteriální kultura, která je odlišná od té klasické jogurtové složené ze dvou známých mikroorganismů Streptococcus thermophilus a Lactobacillus bulgaricus. Nerad bych prozrazoval tajemství výrobců skyru, ale mohu říci, že i pro jeho výrobu se používá termofilní kultura, dále ale také kultura probiotická, a navíc jeden protektivní mikroorganismus, který ze skyru vytváří vlastně funkční potravinu,“ popisuje Jiří Kopáček.

A doplňuje: „Druhou odlišností je nutnost odstředění syrovátky po fermentaci mléka, což je jednak podobné výrobě tzv. řeckého jogurtu, jednak to v podstatě zajistí onen zázračně vysoký obsah bílkovin.“

Pokud ale stejně jen chcete zůstat u jogurtů, raději si kupujte bílé. A pokud ovocné, nechte si poradit, které obsahují nejméně cukru:

Velký test: ovocné jogurty jsou zbytečně sladké a přechucené. Které dětem rozhodně nedávejte?

Skyr je zdravější než jogurt zejména díky vysokému obsahu bílkovin, vápníku a malého množství tuku a cukru. Stejně jako v jogurtu jsou v něm obsaženy mikrobiální kultury, které působí na dobré zažívání. Ideální je pro seniory jako prevence proti osteoporóze nebo pro sportovce, kteří potřebují budovat svalovou hmotu, díky vysokému obsahu bílkovin.

Více nejen o skyru se dočtete na stránkách webu www.mojezdravi.cz.

Autor: Kateřina Erbsová/Moje zdraví
Klíčová slova: zdraví, domácí lékař, jogurt, skyr
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile