Kokosový olej v kuchyni: Je horší než sádlo a zvyšuje cholesterol!

  • 30. července 2017 | 06:00

    Neznám lepšího přípravku na vlasy, než je kokosový olej. A taky na nohy po holení. Když mám suchou pokožku, stačí trocha oleje a rázem je problém vyřešen – stejně jako v případě chybějícího balzámu na rty. Kokosový olej je zkrátka malý zázrak, alespoň co se týče kosmetického využití. V kuchyni to už taková sláva není, jak se celou dobu tvrdí.

  • Zvyšuje cholesterol

    V obchodě najdete často kokosový olej v regálu mezi zdravou výživou, přitom ale jeho místo by mělo být někde úplně jinde. Ačkoliv se o něm mluví jako o zázračné potravině, ve skutečnosti bychom měli nad jeho použitím trochu více přemýšlet. 

    Kokosový olej, který je v našich podmínkách spíše jako kokosový tuk (kvůli tuhé konzistenci, která se rozpouští při teplotě kolem 25 stupňů), obsahuje různé mastné kyseliny, zejména kyselinu laurovou a kyselinu myristovou. Tyto nasycené mastné kyseliny jsou ale pro naše zdraví škodlivé. Zvyšují totiž hladinu cholesterolu v krvi.

  • Horší než máslo

    Podle Americké asociace pro zdraví srdce a cév je mastných kyselin v kokosovém oleji na 82 procent, což je více, než mají máslo (63 procent), hovězí tuk (63 procent), nebo dokonce sádlo (39 procent). Ačkoliv se říká, že rostlinné tuky jsou pro nás mnohem zdravější než ty živočišné, v tomto případě to úplně tak neplatí. 

    "Kokosový olej totiž zvyšuje hladinu špatného cholesterolu, což zvyšuje riziko vzniku onemocnění srdce a cév. Naopak v tomto směru nejsou potvrzeny žádné blahodárné účinky," varuje se ve zpravodaji Americké asociace pro zdraví srdce a cév.

  • Mastné kyseliny

    Někteří stále věří, že mastné kyseliny obsažené v kokosovém oleji se chovají jinak než ty běžně obsažené v živočišných tucích, což ale nebylo potvrzeno. V předchozích studiích byl nicméně zjištěn obsah antioxidantů a esenciálních mastných kyselin, které jsou obsaženy i v panenském olivovém oleji. 

  • Olej s kapkou rozumu

    Neznamená to ale, že byste se měli zbavit všech olejů a tuků, které používáte. Tuky jsou totiž důležité pro stavbu buněk v našem těle, také chrání orgány a řídí termoregulaci. Jde jen o to, volit ty správné a v rozumné míře. Což v konečném důsledku platí i o kokosovém oleji. A pokud se vaše strava skládá veskrze ze zdravých potravin a používáte ho přiměřeně, chutná vám, tak si ho klidně ponechte. Nicméně názor odborníků je takový, že kokosový olej patří spíše na tělo než do těla. 

  • Sáhněte po jiném oleji

    Lepší volbou do kuchyně je třeba olej řepkový nebo slunečnicový. Ty mají totiž vhodnější složení mastných kyselin. Podle nadace Výživa pro zdraví je ale dobré i tyto oleje střídat. I z toho důvodu, že si můžete pořídit takový, který byl vyroben v České republice, což v případě kokosového oleje nebude tak jednoduché. Vždy je dobré volit oleje lisované za studena.

    Kokosový olej je vhodný spíše na tělo. Podívejte se na pět tipů, jak ho správně využít:

    720p 480p 360p 240p
    Pět tipů, jak využít kokos pro péči o pleť a vlasy • VIDEO: 

Klíčová slova: zdraví, kokos, kokosový olej
Diskuse ke článku
.
Video
1080p 720p 360p
DesktopMobile