Dělá se vám v autě špatně? Vyzkoušejte tyto rady!

  • ...
    10. července 2017 | 06:00

    Podle vědců jde o pradávný reflex, který lidský organismus chrání před jedy. Vaše tělo si zkrátka v autě nebo na lodi myslí, že se otrávilo. Vyzkoušejte zázvor a zkuste mozek oklamat!

  • Chraňte se před otravou

    ...

    Cestovní nevolnost nebo také nemoc z pohybu způsobuje mozek, který je dezorientovaný protichůdnými vjemy z očí a vnitřního ucha. Zatímco oči sdělují, že se prakticky nehýbete, ucho (přesněji vestibulární aparát) vnímá otřesy a pohyby auta (lodě, letadla…). Proto je vám ještě hůř, když zavřete oči nebo si začnete číst – statický text totiž zdůrazňuje rozpor mezi faktickým fyzickým klidem těla a pohybem dopravního prostředku. 



  • Dívejte se do dálky

    ...

    

„Zásadní je zmenšit rozpor mezi tím, co vidí oko a vnímá ucho. Takže když se začnete dívat například na ubíhající krajinu nebo poskakující vlny, mozek se uklidní a uvěří, že je vše v pořádku a nikdo vám neusiluje o život,“ říká neurolog Jaroslav Chvátal z kliniky FortilMed. Vychází z vědci zkoumané možnosti, že kinetóza je vlastně ochrana před otravou. 
Mnohé jedy totiž skutečně způsobují podobný stav, jako je právě cestovní nevolnost. A také při kinetóze se organismus snaží toxinů zbavit, proto zvracíte. 
„Pro člověka je evolučně přirozený jen pohyb chůze nebo běh, na jízdu dopravními prostředky jsme se ještě nestihli adaptovat. Z toho důvodu nám jízda v autě nebo houpání na lodi způsobuje podobné stavy jako otrava,“ dodává lékař. 



  • Seďte vepředu

    ...

    Místo si vybírejte tak, aby byl rozpor pohybu a vašeho vjemu co nejmenší. 
Seďte ve směru jízdy, co nejvíce vepředu (v autě vedle řidiče), a můžete-li, tak u okna. V letadle je vhodné místo u hrany křídla, v lodi kabina v přední nebo střední části lodi s okénkem co nejblíž k hladině ponoru. Když je vám na lodi už hodně špatně, je lepší vyjít na palubu a dívat se na obzor a vlnící se hladinu.

  • Moc nejezte

    ...

    Trénujte! Je dokázáno, že čím více cestujete, tím lépe a rychleji si tělo zvyká. Když sedíte v autě, srovnejte si záda, hlavu si opřete o opěrku a rozhodně se neotáčejte dozadu nebo do stran. Přitížilo by se vám.

    Kinetóza se zhoršuje, když máte plný žaludek, navíc těžkého a tučného jídla. Nikotin, alkohol a jejich účinky cestovní nevolnost zvyšují. Soustřeďte se na dýchání, a když se vám uleví, dejte si sušenky a trochu vody nebo heřmánkového čaje. 



  • Zkuste zázvor

    ...

    Připravte si před cestou zázvorový čaj z čerstvého oddenku, nechte ho vychladit a po doušcích během jízdy popíjejte – zázvor má proti nevolnosti prokázané účinky. Pomáhá i žvýkání kandovaného zázvoru nebo zázvorové bonbony vietnamské produkce. Také pomáhá heřmánek, ze kterého je nejlepší heřmánkový čaj.

  • Kinedryl jen pro spolujezdce

    ...

    Kinedryl nesmějí řidiči, protože utlumuje, a pozor na to, že účinek nastupuje až po 30 minutách.

    Žvýkačka Travel-gum má rychlejší nástup, ale smí se užívat až od 15 let.

    Homeopatikum Cocculine se užívá jako prevence kinetózy.

    Torecan zabírá proti silnému nucení ke zvracení.

    Jedete na dovolenou? Podívejte se, jak si správně zabalit:

    Naučte se balit do kufru efektivně! • VIDEO: 

Autor: sia
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile