9 triků, jak snížit riziko vzniku demence a Alzheimerovy choroby

  • Jako prevence funguje i setkávání s přáteli a rodinou.
    12. února 2017 | 06:00

    Alzheimerova choroba je neléčitelná. Podle některých zpráv by ale vědci v roce 2020 mohli mít dostupnou protilátku, která by nemocným pomohla. Jiné výzkumy se zabývají teorií, že nemoc způsobuje infekce. Zatím medicína dokáže postup demence pouze zpomalit. Je dobré ale myslet na prevenci a dělat vše pro to, aby se vám nemoci demence pokud možno vyhnuly.

  • Jezte více ovoce a zeleniny

    Zdravá strava plná ovoce a zeleniny je skvělou prevencí proti spoustě nemocí. Ale vliv to může mít i na demenci a další choroby s ní spojené. Americká studie, která byla prováděna na starších lidech po dobu sedmi až devíti let, prokázala, že konzumace ovocných a zeleninových šťáv je spojena se sníženým výskytem Alzheimerovy choroby.

  • Dejte si borůvky

    Jednou ze super potravin jsou i borůvky. Nejen, že jsou plné antioxidantů, ale navíc urychlují spalování břišních tuků.
    Nejen borůvky, ale i další bobulovité plody obsahují skupiny látek zvaných anthocyanosidy, které bojují proti zhoršování paměti a zároveň proti volným radikálům, které mohou poškozovat buňky v mozku. Pokud si zařadíte bobule – ať už borůvky, maliny, ostružiny nebo brusinky – do svého jídelníčku, můžete si být jisti, že jste pro svůj mozek něco udělali. A navíc jsou tak chutné!

  • Zvyšte přísun omega-3 mastných kyselin

    V období menopauzy jezte lososa a jiné sladkovodní ryby.
    Omega-3 mastné kyseliny jsou obsaženy hlavně v lososu a dalších rybách. Občas bychom si je tedy měli dopřát, protože vědci tvrdí, že tyto zdravé tuky dokážou ochránit před Alzheimerovou nemocí. Kromě toho se v lososu vyskytuje také vitamin D. Jeho nedostatek je pak spojován se zhoršováním paměti.

  • Špenát jak od Pepka!

    ...
    Kyselina listová je spojována hlavně s užíváním těhotnými ženami, hraje totiž důležitou roli při krvetvorbě a vzniku aminokyselin. Také podporuje růst plodu a tkání, a to zejména v oblasti nervů. Jenže kyselina listová také dokáže snižovat hladinu homocysteinu, který je spojován s rozvojem demence. Ačkoliv se prodává jako výživový doplněk, získáte ji i z potravy, třeba z listového špenátu, brokolice, luštěnin, ovesných vloček nebo celozrnného pečiva.

  • Víno na zdraví

    Hrozny vás před Alzheimerem mohou ochránit.
    Stejně prospěšný účinek na náš mozek a myšlení může mít také hroznová šťáva. Lékaři opatrně doporučují vypít denně jednu skleničku hroznové šťávy nebo červeného vína, které mají dobrý vliv na naši paměť. Hrozny totiž obsahují polyfenoly, které brání poškozování buněk v mozku a podporují přenosy vzruchů mezi jednotlivými neurony. Ale bacha, to platí, pokud si dáte deci denně, nikoliv celou lahev! To by pak mohlo mít na vaši paměť opačný vliv...

  • Strava jak od moře

    ...
    Středomořská dieta je oblíbená nejen těmi, kdo chtějí o něco zhubnout, ale i těmi, kteří si úzkostlivě hlídají zdraví svého mozku. Hojně se v ní totiž objevují obiloviny, ovoce, ryby, luštěniny a zelenina. Ty jsou zase studnicí zdravých látek, které pomáhají chránit náš mozek a paměť před poškozováním. Z olivových olejů si vybírejte ty extra panenské. Obsahují látku oleocanthal, která pomáhá ničit škůdce, kteří se rozhodli nám ničit mozkové buňky.

  • Používejte mozek

    Hyperaktivita se u dospělých lidí projevuje také nesoustředěností například na čtení.
    Ano, občas bychom si moc přáli, aby lidé kolem nás používali mozek. Zvláště v některých situacích. Ale ono je dobré, když ho občas zapojíme my sami. Tím, že se učíme nové věci, dáváme mozku nové podněty, zapojujeme tím nové a nové mozkové buňky, které posilují nervová spojení. 
    720p 480p 360p 240p
    Lze sám na sobě poznat, že mám Alzheimera? • VIDEO: 
  • Dávejte si do těla

    zkuste chůzi kombinovat s krátkými sprinty.
    Fyzická aktivita je dobrá nejen pro váš vzhled, ale i pro zdraví. Pomáhá předcházet nemocem srdce a cév, jako jsou vysoký tlak, vysoký cholesterol, cukrovka... Také existují důkazy, že fyzická aktivita snižuje riziko vzniku demence. Kromě toho se při sportu uvolňují endorfiny, zlepšuje se tak nálada, což je pro zdravý mozek také velmi důležité.

  • Pryč s depresemi

    žena, party, selfie, kamarádky
    Když si sport navíc spojíte s nějakou společenskou událostí – třeba vyrazíte na kolo s přáteli nebo si půjdete zahrát volejbal – mozek vám poděkuje. Tím totiž stimulujete mozkové rezervy, které pak pomáhají snižovat riziko vzniku demence a depresí. Prostě dopřávejte si pohyb s přáteli! 

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile