Bolí vás hlava, máte problémy s dýcháním? Zkontrolujte si stav hořčíku!

16. října 2016 | 06:00

Nedostatek hořčíku, neboli magnézia, si každý ihned spojí se svalovými křečemi. Jenže málo hořčíku v těle způsobuje i mnohem závažnější komplikace. Trápí vás bolesti hlavy, únava, závratě a migrény? Nedá vám spát nepravidelný srdeční rytmus? Máte potíže s dýcháním a občas cítíte mravenčení v končetinách? Možná je čas doplnit právě magnézium.

„Nedostatek hořčíku většinu lidí skutečně ohrožuje,“ říká profesor Jaroslav Racek, vedoucí Ústavu klinické biochemie a hematologie Fakultní nemocnice v Plzni. Za pravdu mu dává i profesor Pavel Calda z Gynekologicko-porodnické kliniky pražské Všeobecné fakultní nemocnice. Nedostatkem hořčíku trpí dvě třetiny pacientů jednotek intenzivní péče a také třináct procent pacientů léčených pro interní a gynekologická onemocnění. 

Proč nám chybí?

Máte podezření, že vaše problémy zůpsobuje právě nedostatek horčíku? V laboratoři vám jeho množství v těle za pár desítek korun změří. 

Nepodceňujte příznaky onemocnění. Přechozená chřipka vám může nadělat problémy na celý život.

Hořčík se vyskytuje ve stravě živočišného i rostlinného původu. Tak proč by měl v těle chybět? Jedním z důvodů je snížení jeho obsahu v půdě, což je podle odborníků způsobeno hnojením umělými hnojivy. Dalším faktorem je skladba typického českého jídelníčku. Zdrojem hořčíku jsou brambory, obiloviny a luštěniny, jejichž spotřeba bohužel stále klesá.

Jak je zvýšit?

Naopak se zvyšuje konzumace potravin bohatých na tuky a bílkoviny. „A příjem více tuků vstřebávání hořčíku tlumí. Jeho využití v organismu současně snižuje i potrava bohatá na bílkoviny a vápník, jako jsou maso a mléko,“ vysvětluje profesor Jaroslav Racek. V neposlední řadě je to také chronický stres, který rovněž zpracování magnézia v těle narušuje.

Bílkoviny by se vám v jídelníčku měli objevit jednou až třikrát.

Hořčík můžete doplnit podle toho, jak vysokou míru jeho nedostatku máte. Pokud vám chybí jen trochu, můžete ho doplnit úpravou jídelníčku, do něhož přidáte celozrnné potraviny, luštěniny a zeleninu, zejména tmavozelenou, třeba špenát.

V případě zásadnějšího nedostatku  pak podáním formou léčivých přípravků nebo doplňků stravy. O způsobu podání musí vždy rozhodnout lékař. Účinnost léku či potravinového doplňku je závislá na množství přirozeného magnézia ve sloučenině a na tom, jak je pro organismus využitelné.

Autor: lac
1080p 720p 360p
DesktopMobile