Rostlinná mléka: Jsou skutečně zdravější a vhodnější na hubnutí?

  • Pijete rostlinná mléka?
    15. října 2016 | 06:00

    Naprostá většina z nás má zkušenosti s kravským, kozím nebo i ovčím mlékem. Pro někoho jsou nenahraditelná, ale stále přibývá lidí, kteří mají po živočišném mléku zažívací problémy nebo jsou přímo alergičtí na nějakou jeho složku. Nejčastěji na rostlinnou bílkovinu nebo na mléčný cukr. Dobrou zprávou je, že se mléko savců dá dobře nahradit rostlinnými nápoji. 

  • Jak se pozná rostlinné mléko?

    Hráškové mléko může zdatně konkurovat i sojovému.
    Rostlinná mléka nejsou mlékem v pravém smyslu slova a podle naší legislativy pro ně smíme používat jen označení „nápoj“, nikoli „mléko“, kterým je označováno výhradně mléko živočišné. Zatímco živočišná mléka se po nadojení různě upravují, rostlinné nápoje se vyrábějí lisováním a fermentací sóji, ovsa, rýže, pšenice, různých ořechů nebo luštěnin. Mají méně proteinů a více sacharidů než kravské mléko. Mají také nižší množství nasycených tuků a neobsahují laktózu. Jsou celkem hodnotným zdrojem vlákniny, vitaminů, minerálních látek a lecitinu. Rostlinné nápoje bývají často obohaceny i o další cenné látky: například vápník rostlinného původu najdeme v sezamovém a mandlovém nápoji. To vše vylepšuje výživovou hodnotu těchto nápojů.
  • Může rostlinný nápoj mléko nahradit?

    Hráškové mléko může pro mnoho lidí působit skutečně podivně.
    Plnohodnotně ho nahradit nedokáže, protože živočišné mléko obsahuje například velmi kvalitní bílkoviny, vitaminy a hodně vápníku. Lidé, kteří nechtějí nebo nemohou pít mléko, by si proto měli dopřávat pravidelně zakysané mléčné výrobky a sýry. Například sójové mléko však obsahuje podobně jako kravské značné množství kvalitních bílkovin, dále nenasycené mastné kyseliny a prakticky celé spektrum esenciálních aminokyselin. Důležité jsou i fytoestrogeny sójového mléka – ty jsou užitečné zejména pro zdraví ženského organismu v období menopauzy, protože do značné míry nahrazují ubývající ženské hormony.
  • Jsou rostlinná mléka stravitelnější?

    Mléko může být nebezpečné v případě, kdy má člověk intoleranci laktózy, nebo alergii na mléčnou bílkovinu.
    Jsou, protože nejsou tučná. Právě tučnost zhoršuje stravitelnost „klasických“ mlék. Čím jsou tučnější, tím hůř je naše trávicí soustava zpracovává. V tomto procesu je zásadní, jak vysokou máme hladinu enzymu laktázy, která tráví mléčný cukr. U dospělých lidí bývá jeho hladina dost často snížená a z toho vyplývají problémy, které při trávení živočišného mléka s věkem míváme.
  • Jak poznám kvalitní?

    ...
    Důležité jsou informace o složení výrobku a jeho nutriční hodnota. Například sójové nápoje by měly obsahovat jen sójovou bílkovinu a rostlinný tuk. Do některých výrobků se přidává kukuřičný škrob a omezuje se množství bílkoviny, aby se nápoj co nejvíce podobal živočišnému mléku, což není pro kvalitu nápoje v pořádku. Nejnižší obsah bílkoviny by měl představovat tři procenta obsahu. Aby nápoje byly chutnější, výrobci do nich bohužel přidávají i různé chuťové a stabilizační přísady. Ty ale většinou nijak nevylepšují jeho nutriční hodnoty. Často jde právě o škrob nebo o ovocné a jiné příchutě – většinou cukr, který pak zbytečně zvyšuje glykemický index a kalorickou hodnotu nápoje.
  • Jsou vhodná při dietě?

    Mléko může zahleňovat pouze v případě, kdy máte alergii na mléčnou bílkovinu.
    Jsou, protože na rozdíl od živočišného mléka obsahují poměrně hodně vlákniny, která urychluje trávení a čistí střeva. Je ale třeba se dobře podívat na složení především ochucených rostlinných nápojů, protože do těch se většinou přidává v nějaké formě cukr, který bychom měli při dietě vynechávat.
  • Může se používat při vaření?

    Je pití mléka skutečně zdravé?
    Vzhledem ke své neutrální chuti je vhodný v kuchyni rýžový nápoj. Obecně ale mají rostlinné nápoje výraznější aroma (například sójový či konopný). A některé rostlinné nápoje se víc hodí do sladkých pokrmů (například mandlový) a jiné zase do slaných jídel (rýžový nebo čočkový).
  • Existují rostlinné smetany?

    Pití mléka je dobré i na pleť a selen, který je v mléce obsažen, snižuje známky stárnutí pleti.
    Ano a je jich vícero druhů. Jsou výbornou náhražkou klasické smetany a hodí se do polévek, na přípravu omáček nebo zmrzliny. Nejčastěji se prodává sójová, mandlová, rýžová a kokosová smetana. Jejich jedinou nevýhodou je vyšší cena (to platí i pro rostlinná mléka). A také to, že je nelze vyšlehat. Dají se používat jen v tekutém stavu.

Autor: sia
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile