Naučte se plavat správně, jinak zádům spíše uškodíte

720p 480p 360p 240p
Klasickým plaváním zádům neulevíte, spíše naopak!
VIDEO: Igor Hellebrand
5. září 2016 | 06:00

„Dneska asi půjdu plavat, bolí mě záda,“ řekne si spousta lidí. Ačkoliv úmysl je to dobrý, výsledek už tak veselý není. Pokud totiž nezvládáte dokonale způsob, kterým plavete, vašim zádům (a nejen jim) to spíše uškodí, než pomůže. Jaký způsob je nejlepší? 

Sama to dělám také. Jakmile mne bolí záda, první myšlenka směřuje k vodě a bazénu, ve kterém si bedra ztuhlá sezením za počítačem srovnám. Když to říkám trenérce Gabriele Minaříkové, jen se pousměje a rychle mne vyvádí z omylu. „Pokud má člověk špatnou techniku plavání, může si tím spíše uškodit, než aby si od bolesti zad ulevil,“ vysvětluje trenérka.

Nehrajte na čas

...
Neznamená to ale, že musíte okamžitě hodit své plavky, koupací čepici a brýle do koše a na relax ve vodě rezignovat. Jen pokud si chcete skutečně ulevit od problémů se zády nebo klouby, měli byste se věnovat zdravotnímu plavání, nikoliv rekreačnímu. Tam rozhodně nejde o to, za jak dlouhou dobu překonáte bazén, ale o to, jaké držení těla u toho máte. Rovnou ale zapomeňte na to, že vás na hodinách, které vede zkušený trenér, budou čekat prsa.

Tento plavecký způsob je totiž ze všeho vůbec nejhorší. „Když se má plavat skutečně technicky správně, je to mnohem náročnější než motýlek. Prsa jsou totiž silový plavecký způsob,“ vysvětluje Gábina Minaříková ze Swim Smooth. Většina rekreačních plavců navíc ovládá styl „paní Radová“, tedy s hlavou nad vodou. Při tom je velmi namáhaná krční páteř. To ale není všechno, ačkoliv se to nezdá, tak právě prsa jsou velmi náročná na kolena. Výhra však není ani to, když hlavu budete ponořovat. Krční páteř vám za to nepoděkuje ani tak.

Na znak!
Plavání

Nejlepším – a zároveň i zdánlivě nejjednodušším – způsobem je znak. Při něm se totiž záda a především šíjové svalstvo nejvíce protáhnou a zpevní. Samotné položení se na vodu a plácání rukama do ní ale také není to pravé ořechové. Ačkoliv se to zdá jednoduché, člověk si při plavání musí hlídat mnoho proměnných tak, aby skutečně plaval tak, aby mu za to jeho tělo poděkovalo. A věřte, že po hodině zdravotního plavání to na sobě pocítíte.

Hlavu je nutné držet pevně, nehýbat s ní ze strany na stranu, jak to většina lidí dělá. Nesmíte ji ale ani přitahovat bradou k hrudníku. Důležité je držet ji zpříma, nataženou, v prodloužení těla. Dalším problémem bývají zkrácené prsní svaly a ramena, která máme zatuhlá, aniž bychom si to uvědomovali. To si tedy můžete vyzkoušet i na břehu. Stačí, abyste udělali boční kruh rukou a přitom stále mysleli na to, aby vám ruka po celou dobu šla vpřed, nad i za tělem v prodloužení ramen. Na suchu to ještě jde, ale jakmile skočíte do bazénu, budete mít co dělat s odporem vody i nestabilitou.

...
V rukou odborníka

Nicméně pokud se naučíte perfektně ovládat znak a pravidelně se plavání budete věnovat, pak svým zádům skutečně pomůžete a ulevíte si od problémů s nimi. Není ale úplně dobré se do toho pouštět sami, lepší je najít si akreditovanou plaveckou školu zdravotního plavání, kde se vám bude individuálně věnovat zkušený trenér, který vám nedá šanci se ve vodě hýbat špatně.

Zdravotní plavání ale není pouze pro lidi, kteří se potřebují „srovnat“. Na hodinách se naučíte i správně dýchat do vody, s čímž má spousta lidí problémy. „To je velká bariéra, trénujeme to na každé hodině pomocí výdechů do vody,“ říká Gabriela Minaříková. Kromě toho je ale plavání dobré na posílení svalů hlubokého stabilizačního systému a celého těla, zlepšíte si fyzickou i psychickou kondici. To vše dohromady navíc může pomoci nastartovat metabolismus, což ocení zejména ti, kteří si hlídají každé kilo navíc.

 

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile