Jak dlouho budete žít? Jediný cvik vám to napoví!

  • Jak jste na tom po fyzické stránce? Vyzkoušejte jeden jediný cvik, který vám prozradí, o kolik se vám může zkrátit život.
    16. ledna 2017 | 06:00

    Zajímá vás, jak dlouho budete žít? Abyste měli úplnou jistotu, potřebovali byste spíše věšteckou kouli. Nicméně i bez ní se dá docela dobře odhadnout, kdy umřete. Neovlivníte, jestli vás třeba zítra na ulici nesrazí auto nebo na vás třeba nespadne dům, ale kromě rodinné anamnézy délku života ovlivňuje i vaše fyzická kondice. Proto vyzkoušejte jediný cvik, který vám napoví, jak na tom jste. 

  • Strůjce civilizačních chorob

    K diabetu II. stupně mají blíže lidé s nezdravým životním stylem.
    Ať už to jsou výmluvy nebo skutečně nemáte čas na cvičení a na zdravé stravování, odrazí se to bezesporu ve vašem zdraví. Jídelníček plný špatných tuků a sacharidů, bez minerálů a potřebných živin totiž může být spouštěčem některé z civilizačních chorob. Mezi ně patří hlavně srdeční infarkt včetně dalších onemocnění srdce a cév, vysoký cholesterol, cukrovka, rakovina, deprese, ale i předčasné porody a potraty. Přidejte k tomu minimum pohybu a na malér je zaděláno. 

  • Nepříliš dobrá vizitka

    Váha
    My Češi na tom nejsme zrovna nejlépe. Lidí se závažnými chorobami stále přibývá a do určité míry si za to můžeme sami. „Nadváhou a obezitou trpí více než 57 procent dospělé populace, což souvisí s nárůstem onemocnění cukrovkou. Trvale roste také počet pacientů s vysokým krevním tlakem, který má vliv na kardiovaskulární onemocnění. Stoupá i počet diagnostikovaných zhoubných nádorů – ročně o šest procent,“ upozorňuje MUDr. Marie Nejedlá, vedoucí Centra podpory veřejného zdraví SZÚ a zároveň členka Národní vědecké komise iniciativy Vím, co jím a piju.

  • Nejsme sami

    ...
    Těžko říct, zda je to uklidňující, či naopak, každopádně takto zle na tom nejsme sami. Lékař Claudio Gil Araujo vymyslel jednoduchý cvik, podle kterého člověk dokáže odhadnout, jak na tom fyzicky je a zda by měl začít se sebou něco dělat. Nazval ho jednoduše Sitting Rising Test, neboli "sedací test". Přišel na něj, když pracoval se svými staršími pacienty. "Spousta z nich je schopna jezdit na kole nebo běhat. Ale když si mají zavázat tkaničky, je to pro ně nadlidský úkol. Pochopil jsem, že fyzická zdatnost nespočívá pouze v aerobní zdatnosti, ale i v dalších ohledech," vysvětluje. A těmi jsou ohebnost, pružnost, rovnováha.

  • Jak jste na tom vy?

    Turecký sed.
    Základní myšlenkou tohoto cviku je zjistit, s jak velkými obtížemi je člověk schopen se posadit na zem a následně se zvednout, aniž by potřeboval jakoukoliv oporu. Míra námahy a výpomoci je pak obodována stupnicí od jedné do deseti. Pokud je skóre pod tři, je na tom člověk špatně. "V tom případě je vaše riziko úmrtí pětkrát vyšší v průběhu následujících pěti šesti let," varuje.

  • Otestujte se!

    Poloha psa.
    Je to jednoduché! Na začátku má každý deset bodů. Postavte se do prostoru a bez pomoci rukou se posaďte do tureckého sedu. Z něj se poté pokuste vstát, aniž byste si pomáhali rukou nebo se zakomíhali. Za každou část těla, kterou budete potřebovat k tomu, abyste se zvedli, si odečtěte jeden bod. A to i tehdy, když se třeba opřete rukama o kolena. Za ztrátu rovnováhy pak půl bodu. 

  • Posaďte se

    720p 480p 360p 240p
    Otestujte se, jak jste na tom s fyzickou kondicí? • VIDEO: 

    Pokud jste v dobré fyzické kondici, budete mít mezi 10 až 8 body. Průměr je 7,5 až 3,5. V tu chvíli byste se měli zamyslet nad tím, jestli není třeba zlepšit kondici. Ale je znát, že nějaký sport děláte. Vše, co je pod tři, je průšvih, a pokud je vám více než padesát let, riziko úmrtí se během následujících dvou let až zpětinásobí. Pro detailnější vysvětlení se podívejte na video.

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile