8 potravin, které fungují jako prevence proti rakovině

  • Ostružiny jsou plné vitaminu C, bioflavonoidů a obsahují i další důležité prvky jako například hořčík nebo železo.
    7. března 2016 | 06:00

    Kdo by se v dnešní době nebál rakoviny, když nás s ní straší snad na každém rohu? Snad všechno, co je jen trochu dobré nebo nás to baví, může způsobit rakovinu. Čehokoliv. A i když zaručená prevence, kromě pravidelných vyšetření a hlídání si zdravého životního stylu, není, můžeme proti nemoci bojovat nejrůznějšími doporučeními. Třeba tím, že tato jídla pomáhají v prevenci proti onkologickým chorobám. 

  • Brokolice

    Vlastně skoro všechny druhy brukvovité zeleniny (tedy brokolice, květák, kapusta, zelí) obsahují látky, které působí preventivně proti vzniku rakoviny, ale nejvíc jich má právě brokolice. Její důležitou látkou je sulforafan, který zesiluje schopnost obranných enzymů v těle, a naopak brání tvorbě rakovinných buněk. Zejména těch, které postihují prsa, játra, plíce, prostatu, kůži a žaludek. Podle výzkumů se nemusíme brokolice vůbec bát, naopak ji máme konzumovat v co největší možné míře. 
  • Ostružiny

    Podobně jako je tomu u brukvovité zeleniny, ani ostružiny nejsou jedinou rostlinou svého druhu, která působí jako prevence proti rakovině. Stejně dobré jsou i brusinky nebo borůvky, ale ostružiny mají zase nějaké to nej. Vyskytuje se v nich vysoká koncentrace fytochemikálií zvaných antokyany, které dodávají ostružinám jejich temnou barvu. A kromě toho také chrání buňky před napadením těmi rakovinotvornými. Teď v zimě sice nepatří mezi ty nejdostupnější potraviny, ale v létě si je rozhodně nezapomeňte sesbírat a zamrazit! Kromě toho obsahují také dostatek vitaminu C a působí i proti chřipce a nachlazení.
  • Rajčata

    Rajčata jsou skvělým zdrojem antioxidantu lykopenu.
    Tato šťavnatá zelenina je jedním z nejlepších zdrojů lykopenu. Ten nejen dodává rajčatům jejich červenou barvu, ale i pomáhá proti růstu rakovinných buněk v organismu. Jde totiž o jeden z nejsilnějších antioxidantů. Pozor ale – lykopen se nejlépe uvolňuje, pokud rajčata tepelně upravíte. Stačí ale chvíli, není nutné je vařit hodinu. Optimální doba vaření je maximálně do třiceti minut. Poté totiž spálíte další léčivé látky, které jsou v rajčatech obsaženy.
  • Vlašské ořechy

    Vlašské ořechy. I když pro mnohé jsou vlašské ořechy známé spíše ve spojení s Vánoci a pečením cukroví, po zbytek roku by se na vašem stole rozhodně měly objevit. Jsou bohatým zdrojem vlákniny, obsahují mangan, měď a omega-3 mastné kyseliny. Hrstička vás zasytí a dokáže odvrátit velký hlad. Navíc z nich získáte potřebné zdravé tuky.
    Ony už svým tvarem připomínají jednu mužskou část těla, a právě proti rakovině mužských partií jsou vlašské ořechy dobré. A to díky fytosterolům, které obsahují. Ty dokážou zpomalit růst rakovinných buněk v případě rakoviny prostaty. Vlašské ořechy ale mají svůj význam i pro ženy, protože účinné látky pomáhají blokovat estrogenové receptory v buňkách, které mohou způsobit rakovinu prsu. Takže večer u televize místo arašídů louskejte vlašské ořechy. 
  • Česnek

    Česnek neodpuzuje pouze ty, kteří by vás chtěli líbat, ale i rakovinové buňky. Stroužky totiž obsahují fytochemikálie, dokážou zabránit růstu buněk, které se mohou vyvinout v rakovinu. Podle studie Health Study Iowa měly ženy s vyšším příjmem česneku ve stravě o padesát procent nižší riziko vzniku některých druhů rakoviny – jako třeba rakoviny tlustého střeva nebo prsu. Když spojíte česnek dohromady s rajčaty, získáte skvělou údernou jednotku!
  • Fazole

    Fazole jsou plné flavonoidů.
    Kovbojové na Divokém západě museli být zdraví jako řípa! Kdyby ovšem dříve, než se dostali do důchodového věku, nebyli zabiti při přestřelce. Jejich oblíbeným a častým jídlem byly fazole, které mohou významně snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva, prsou nebo prostaty.
  • Hroznové víno

    Červené hroznové víno
    Slupka červených hroznů je obzvláště bohatým zdrojem antioxidantu zvaného resveratrol, který může působit preventivně proti rakovině prostaty. Není to sice ještě klinicky potvrzeno, ale veškeré výzkumy tomu nahrávají. Kromě toho se tyto antioxidanty objevují i v červeném víně. Neznamená to ale, že v rámci prevence vypijete lahev červeného – raději po skleničkách!
  • Listová zelenina

    zelenina
    Listová zelenina, jako jsou třeba špenát nebo hlávkový salát, je dobrým zdrojem antioxidantů: konkrétně karotenoidů, luteinu a flavonoidů. Karotenoidy zbavují tělo škodlivých radikálů a zabraňují růstu rakovinných buněk. Působí tedy preventivně zvláště v případě plic, žaludku, tlustého střeva, prostaty a kůže.

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile