Nebezpečné superpotraviny: Chia semínka snižují tlak, zázvor může prodloužit menses

  • Se zázvorem to nepřehánějte, může vám být pěkně zle od žaludku!
    24. února 2016 | 06:00

    Někteří lidé věří raději v sílu přírody a bylinek, než aby do sebe cpali léky potlačující příznaky nachlazení a chřipky. A ideálně v dávkování "čím více, tím lépe". Protože síla přírody nám přece nemůže uškodit, ne? Tak to si dejte pozor, i takovou mátu nebo zázvor si musíte dávkovat opatrně, aby vám ve výsledku nebylo hůře.

  • Moc zázvoru může způsobit delší menstruaci

    Nastrouhaný zázvor pomáhá od chřipky a nachlazení.
    Možná jste to také zažili. Pokouší se o vás nějaká viróza, a tak abyste jí předešli nebo nad ní zvítězili ještě dříve, než vás nemilosrdně sklátí do postele, lijete do sebe zázvorový čaj o sto šest. Jenže po celém dni na této medicíně vám je spíše těžko. On totiž zázvor ve velkém škodí. Byť je jeho konzumace naprosto bezpečná, u citlivějších jedinců se můžou objevit nežádoucí účinky, často v podobě zažívacích potíží. "Může dojít také k pálení žáhy, u malého procenta žen dochází k delšímu menstruačnímu krvácení. Dále zázvor snižuje krevní cukr," vyjmenovává Lenka Zemanová z Alphega lékárny v Lounech. Proto je důležité, pokud berete léky na cukrovku, s tím počítat a případně se poradit s lékařem. 
  • Máta může přebít ostatní bylinky

    Mátový čaj
    Říká se, že máta může mít afrodiziakální účinky. Ale pokud se chcete nějak navnadit, tak tato bylinka nebude to pravé ořechové. Spíše než příjemné chvilky vám může její nadměrné množství způsobit určité potíže. Sice vám po něm nebude těžko od žaludku jako v případě zázvoru, ale může ovlivnit třeba další léčbu. "Působí jako mírné anestetikum, což se při dlouhodobém užívání může projevit poklesem citlivosti organismu vůči ostatním bylinkám," varuje Lenka Zemanová. Proto s mátou zacházejte opravdu šetrně, přidávejte ji spíše do směsi k dalším bylinkám. Je to lepší než ji konzumovat dlouhodobě. V některých případech se může také objevit alergie na mentol.

  • Vitaminu C se bát nemusíte

    Vitamín C najdete i v jiných potravinách, než jsou pomeranče a citróny. Třeba v brokolici.
    Lze se jím předávkovat, nebo nikoliv? Někteří odborníci před přehnanou konzumací vitaminu C varují, ale ne všichni lidé dokážou tuto informaci přijmout tak, jak "skutečně je". Pokud budete jíst ve zvýšeném množství potraviny s vitaminem C, nepředávkujete se. "Náš organismus přírodní vitamin C, kdy je kyselina askorbová navázána na další účinné látky, jako jsou bioflavonoidy hesperidin a rutin, velmi dobře využije a vstřebá," vysvětluje Alphega lékárnice Lenka Zemanová. V případě, kdy už je vitaminu dostatek, nebo dokonce přebytek, tělo jej vyloučí ledvinami. Pozor je ale nutné dávat v případech, kdy člověk bere vitamin C v chemické variantě a má problémy s ledvinami. "Tam by mohlo dojít k tvorbě ledvinových kamenů," varuje lékárnice.
  • Pozor na superpotraviny

    Chia semínka jsou velmi populární. Kromě toho, že mohou pomoct zhubnout, když je užíváte správně, mohou také pomoci vašemu zdraví.
    Kromě přírodních vitaminů a léků proti nachlazení mohou mít vedlejší účinky i některé – dnes tolik oblíbené – superpotraviny. Například chia semínka mohou ovlivňovat krevní tlak, proto si při jejich konzumaci hlídejte, aby vám tlak nespadl příliš. Diabetici by si zase měli dát pozor nejen u zázvoru, ale i u brusinek nebo borůvek, protože ty mají vliv na krevní cukr. Pokud tedy něco z toho konzumujete pravidelně, měli byste poté upravit dávkování léků. Což ale rozhodně nikdy nedělejte sami, vždy se o tom poraďte se svým lékařem. 
  • Jak tedy dávkovat?

    Borůvky. I když v zimě není úplně jejich sezóna, klidně si je dejte i zmražené. Své super schopnosti, jako to, že jsou antioxidační, si přesto zachovají. Jejich konzumace snižuje chuť na sladké, nebude vás honit mlsná. Navíc jsou skvělé do ovesných vloček nebo smoothie.
    Jestli je něco, co bychom celý život měli vnímat, a to v jakémkoliv směru, pak je to selský rozum. Pokud se ho budete držet, pak možnost předávkovat se čímkoliv skutečně minimalizujete. Samozřejmě si ale můžete nechat i poradit. Poslední dobou se všechny možné superpotraviny začínají prodávat i v lékárnách, a tak vám jejich zaměstnanci určitě rádi poradí, jak je dávkovat, aby byly vašemu tělu ku pomoci, nikoliv ku škodě. Inspirovat se můžete také v knize Superpotraviny od Jarmily Mandžukové, kde najdete nejen dávkování, ale i nutriční hodnoty.

     

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile