Test: Jak dlouho budete žít? Spočítejte si váš pravděpodobný věk dožití!

  • Udělejte si test, jak dlouhý život vás čeká?
    2. února 2016 | 06:00

    K dnešnímu dni žije v České republice více než padesát tisíc lidí starších devadesáti let. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Dokonce máme asi devět set spoluobčanů, kteří se dožívají sta a více let. Jsme tedy obecně zdravější? Vyplňte následující dotazník, který vypracovali vědci z Harvard Medical School na základě studie o sto padesáti stoletých lidech.

  • Proč žijeme déle?

    ....
    Důvodů, proč žijeme stále déle, je celá řada. Napomáhají tomu vývoj lékařské vědy, zvyšující se povědomí o tom, jak o své zdraví svépomocí a účinně pečovat, a aktivní zájem lidí. Zásadní je však ale – jak se zdá – celkový životní styl. Epidemiologické studie mimo jiné ukázaly, že nekuřáci mají život delší minimálně o pět let, vegetariáni o sedm, naopak ten, kdo pije denně více než dvě sklenice alkoholu, si zkracuje život o šest let.
  • Test

    Vezměte si k ruce papír a tužku, ať si své odpovědi můžete zapsat.
    Test je jednoduchý. Na každou otázku odpovězte ano nebo ne a podle toho si buď přičtěte, nebo odečtěte body, které jsou v závorce.

    1) Kouříte nebo žijete mezi kuřáky? Ano (-20) Ne (0)

    2) Máte rádi maso nebo rybu dobře propečené? Ano (-2) Ne (0)

    3) Vyhýbáte se máslu, smetaně, zákuskům a jiným kalorickým bombám? Ano (+3) Ne (-7)

     4)Obsahuje vaše strava málo masa, a naopak hodně ovoce a obilovin? Ano (+5) Ne (-4)

    5) Vypijete víc než lahev piva nebo dvě sklenice vína či jiného alkoholu za den? Ano (-10) Ne (0)

    6) Popíjíte v mírných dávkách pivo, víno nebo alkohol (jedna či dvě sklenice za den)? Ano (+3) Ne (0)

    7) Žijete v prostředí, kde se občas vyskytuje smog? Ano (-4) Ne (+1)

    8) Vypijete za den víc než tři šálky kávy? Ano (-3) Ne (0)

    9) Pijete každý den čaj? Ano (+3) Ne (0)

    10) Berete každý den aspirin? Ano (+2) Ne (-4)

    11) Čistíte si zuby po každém jídle? Ano (+2) Ne (-4)

    12) Chodíte na velkou méně než jednou za dva dny? Ano (-4) Ne (0)

    13) Měli jste někdy srdeční záchvat? Ano (-10) Ne (0)

    14) Opalujete se? Ano (-4) Ne (+3)

    15) Máte nadváhu 10 nebo více kilogramů? Ano (-10) Ne (0)

    16) Žijete tak blízko ke své rodině (nemyslíme partnera a děti), abyste je mohli pravidelně navštěvovat? Ano (+5) Ne (-4)

    17) Která z následujících dvou vět se k vám více hodí:

    a) Stres mě ničí, nemohu se ho zbavit. Ano (-7)

    b) Dokážu setřást stres (sportem, meditací, humorem, modlitbou nebo jinak). Ano (+7)

    18) Zemřeli vaši rodiče na nějakou chorobu před dosažením 75 let nebo potřebovali před dosažením tohoto věku každodenní péči? Ano (-10) Ne (0)

    19) Dožil se některý z členů vaší rodiny (otec, matka, strýc, teta, prarodiče) v dobrém zdraví nejméně 90 let? Ano (+24) Ne (0)

    20) Cvičíte (tělocvična, chůze, posilování, plavání) alespoň třikrát týdně? Ano (+7) Ne (-7)

    21) Berete každý den vitamin E (400 až 800 jednotek) a selen (100 až 200 mikrogramů)? Ano (+5) Ne (-3)

  • Výsledky

    Teď sečtěte kladné body, odečtěte záporné a výsledek (kladný nebo záporný) vydělte pěti. Výsledné číslo přičtěte nebo odečtěte od věku 84 let pro muže a 88 let pro ženu a dozvíte se, jak dlouhý život vás pravděpodobně čeká. Pokud například získáte 38 záporných a 23 kladných bodů, výsledkem bude číslo 15. To vydělíte 5, vyjdou vám 3. Žena v tom případě odečte od čísla 88 číslo 3; dožije se tedy 85 let. Následující řádky vám podrobněji vysvětlí, jak jste na tom se zdravím v souvislosti s dosaženým výsledkem. Naše modelová žena patří do kategorie "až o 7 let navíc".  

    Až 14 let navíc

    Po svých předcích jste zdědili dobré předpoklady (osoba, jejíž příbuzní zemřeli v 90 letech, má čtyřikrát větší šanci, že se tohoto věku také dožije). Váš otec se zřejmě vyznal ve zdravém životním stylu a matka zase rozuměla výživě. Předali vám dobré rady, železné zdraví, zdravé návyky (aktivní život, dobrý spánek, silnou vůli, stravování s malým obsahem tuků a masa...), nejspíš nežijete ani v přílišném stresu. V každém případě jste na dobré cestě vstoupit do klubu stoletých.

    Až 7 let navíc

    Není to špatné (zvlášť když se blížíte k těm sedmi). Jste na tom docela dobře (v této chvíli!), vezmeme-li v úvahu často znečištěné životní prostředí a stresující okolí. Hrozí vám však, že váš „třetí“ život (v důchodu, po 65 letech věku) může být strastiplný, pokud neuděláte nic, abyste se zbavili svých zlozvyků a získali zdravější návyky (pravidelné kúry vitaminem E a selenem, vyváženější strava, víc spánku...).

    Až o 12 let méně

    Nejdete dobrý směrem. Máte špatné životní podmínky (smog, stres...), špatné stravovací návyky (příliš mnoho tuků, masa, málo vlákniny...), pochybný životní styl (málo pohybu, káva, tabák, alkohol...). Rizika se sčítají. Je nejvyšší čas to změnit, jinak můžete očekávat, že se dožijete nanejvýš 74 let, což je sice v současnosti průměrná délka života, ale za 20, 30 nebo 40 let se lidé budou dožívat o 5 až 10 let vyššího věku, protože střední délka života se každý rok prodlužuje o 3 měsíce.

    Až o 24 let méně

    Špatné zázemí, problematické životní prostředí, špatné návyky, bídný životní styl... Váš život je v nepořádku. Pokračujte stejným způsobem a dožijete se stejného věku jako lidé ve třicátých letech minulého století (tzn. 60 let), navíc v tomto věku budete ve stejném biologickém (i psychickém) stavu jako dnešní pětasedmdesátníci, ne-li ještě v horším. Takže se vzpamatujte, je víc než nutné začít se změnami a zvyknout si na zdravý život, pokud chcete déle a lépe žít.

  • Blesk Zdraví únor 2016

    Více nejen o tom, jak si prodloužit život, najdete v nejnovějším čísle Blesk Zdraví.
    Blesk zdraví, únor 2016

     

Autor: red
Diskuse ke článku
.
Video
1080p 720p 360p
DesktopMobile