Máte umělý kloub? Pozor na letišti!

2. prosince 2015 | 00:00

Náhrada kolenního nebo kyčelního kloubu vás sice zbaví bolesti a vrátí váš život do starých kolejí, nevyhnete se ale pravidelným kontrolám u lékaře. Na vašich rentgenových snímcích ortoped uvidí, jak kost nový kloub přijala a zda je plně funkční. 

Nezapomeňte i na další zásady, které najdete i v informační brožurce, kterou si zde můžete stáhnout.

1. Kloubní náhrada je z kovu. Přítomnost této látky ohlásí každý bezpečnostní rám, kterým budete procházet. Před důkladnou osobní prohlídkou a nepříjemným vysvětlováním vás může zachránit Průkaz nositele implantátu, který noste vždy u sebe. Pomůže vám při kontrole nejen na letišti.

2. Funkčnost umělého kloubu ovlivní i váš život po operaci, zejména stav svalstva, které napomáhá jeho stabilitě. První cviky vás naučí fyzioterapeut v nemocnici, ale pak už bude cvičení jen na vás. Cvičení by se mělo stát denní rutinou a cvičit by měl pacient správně i doma. Zkuste do vaší rehabilitace zapojit všechny členy domácnosti, i ty čtyřnohé.

Autor: B. Braun Medical

3. Důležitý je pravidelný pohyb. Když už nejste limitováni bolestí, můžete si dovolit sportovat. Nečinností nabíráte kila, což nesvědčí ani novým, ani „starým“ kloubům. Jako vhodný pohyb volte plavání nebo procházky na dobře zpevněných a rovných cestách. Můžete také vyrazit na projížďku na kole po rovné cestě. V zimě nezapomeňte po letech ze sklepa vytáhnout běžky.

4. Skvělým sportem pro všechny věkové kategorie je nordic walking. Aby se jeho příznivé působení na tělo mohlo projevit v plném rozsahu, seznamte se s pravidly držení a používání holí. Řada žen si je kupuje jako náhradu kompenzační pomůcky. Mají pocit, že s „hůlkami“ vypadají lépe, než s francouzskými holemi. Pokud oporu potřebujete, nestyďte se za ni. Hůlky vás před pádem zachrání asi stejně, jako plesový účes místo cyklistické přilby.

5. Umělý kloub je plnohodnotnou náhradou kloubu původního, ale určitá omezení přeci jen existují. Kritickým místem je jeho spojení s kostí. Dejte si pozor na prudké a trhavé pohyby a sporty, při nichž dochází k velkému zrychlení a náhlému zastavení, jako je tenis, squash a sjezdové lyžování. Kloubům nesvědčí ani dlouhé stání ani náš oblíbený zlozvyk, dávání nohy přes nohu. Kloub by také neměl být extrémně namáhán, ranní dřepy vyměňte za ranní jógu. Tato pravidla platí samozřejmě pro všechny klouby.

6. Ohrožením pro každého pacienta s novým kloubem jsou pády. To se týká nejen starší generace. Ta by se měla mít co nejvíce na pozoru, když uhodí mrazy, ale být také opatrná i při běžných domácích činnostech. Vánoce a s nimi spojené uklízení hrozí nejrůznějšími pády, často i jen pád z kuchyňské stoličky může svátky klidu a míru pokazit. Mladší dámy by se měly vyvarovat experimentů na vysokých podpatcích a pádům z kola, kolečkových bruslí nebo snowboardu.

7. Nedaří se vám pod žádnou záminkou vytáhnout manžela nebo přítele na ples? Řekněte mu, že tanec je tou nejlepší rehabilitací, kterou vám může dopřát a to zejména teď, když stojíme na prahu plesové sezóny. Inspirujte se právě probíhající soutěží StarDance a co nejdříve vyrazte do společnosti. Poznáte, jak blahodárný účinek na váš pohybový aparát i manželské vztahy může mít obyčejný „ploužák“.

Další informace pro pacienty na www.lepsipece.cz.

Autor: PR prezentace
DesktopMobile