Zadržujete čurání a hodně solíte? Budete mít problémy s ledvinami!

  • Bolest zad v bedrech může poukazovat na nemocné ledviny.
    26. října 2015 | 06:00

    Víte, že každý desátý Čech trpí chronickým onemocněním ledvin? A po pětasedmdesátce pak každý druhý či druhá? Když nám začnou churavět, necítíme to. Ledviny totiž hned tak nebolí. A když začnou, pak to stojí za to. Většinou jde o vážný stav, kterému se ale dá předejít. Čím si je nejvíc poškozujeme?

  • Polykáme moc léků

    Lékaři před dlouhodobým užíváním ibalginu a dalších léků obsahujících látku ibuprofenum varují.
    Velmi škodlivé jsou pro tento párový životně důležitý orgán například léky proti bolesti. My ženy je často polykáme jako lentilky – pilule proti bolesti hlavy, proti menstruačním bolestem… Hodně z nás nosí tyto léky jako nezbytnou součást „výbavy“ v kabelce. To ledvinám rozhodně neprospívá a při dlouhodobějším užívání je můžou tyto medikamenty i vážně poškodit.
  • Nemáme dostatek pohybu

    Lidé s nadváhou lépa zvládají stres a mohou se dožít déle
    Obezita, nedostatek pohybu, tučná a nezdravá strava a mnohé další podobné prohřešky vedou mimo jiné ke zvýšenému tlaku, který – když ho neléčíme – může ledviny zničit. Proto si přinejmenším jednou za dva roky, v rámci placené prevence, nechte u svého praktického lékaře změřit tlak. A také odebrat vzorek krve na laboratorní rozbor – i tak se dá totiž zjistit, jestli netrpíte třeba i skrytým zánětem ledvin, který se zatím nemusí nijak projevovat (například zvýšená hodnota ASLO).
  • Nechodíme dost často na malou

    Zadržování moči může způsobit potíže s ledvinami.
    Když zadržujeme moč, škodíme tím nejen ledvinám, ale i močovým cestám. Můžeme si tak způsobit potíže s únikem moči, neboli inkontinenci. Zároveň tím poškozujeme ledviny. Zpomalujeme jejich činnost, a tělo se tak nemůže dostatečně zbavovat škodlivin, které přijímáme v potravě a nápojích. V ledvinách se totiž toxické látky soustřeďují, a když zadržujeme močení, zůstávají v nich, nevyplavují se močí, a tím tak tento orgán oslabujeme.
  • Neudržujeme se v teple

    Za problémy se zády může i nevhodné oblečení.
    Přes různé změny v módních trendech stále letí krátké bundy a topy i na podzim a v zimě. Přestože můžou být proteplené, nejsou dostatečně dlouhé na to, aby chránily křížovou oblast páteře a ledviny před nachlazením. Když není příliš velká zima, pomůžou alespoň delší svetry a bederní pásy z různého materiálu (mnohé jsou elastické, takže se nemusíte obávat, že byste v nich vypadaly tlustě). Pozor dávejte i na bosé nohy nebo slabé ponožky v teniskách, ve kterých dnes chodí spousta žen i v zimě. Od nohou má být teplo, jinak jsou ledviny i močové cesty přímo ohroženy.
  • Hodně solíme a pepříme

    ...
    Spousta z nás si přisoluje jídlo, ještě než ho vůbec ochutná. A přitom právě přesolování ledviny velmi oslabuje. Omezit sůl můžeme tak, že ji nahradíme řadou běžných bylinek, čerstvých i sušených. Je dobré také nepoužívat příliš mnoho mletého černého pepře. Kupte si raději třeba jen za pár korun mlýnek a kuličky černého pepře si namelte. Větší kousky koření se totiž neusazují v ledvinách, a jsou k nim tak šetrnější.
  • Příliš sladíme

    Čokoláda
    Ledviny a sladké – to nejde moc dohromady. Větší množství sladkostí může způsobit různé komplikace tomuto orgánu. Jednou z nich bývá cukrovka, která následně ledviny poškozuje. Pokud je to možno, bílý cukr úplně vyřaďte z jídelníčku, ideální ale nejsou ani tmavý třtinový nebo melasa, přestože neškodí až tolik. Když už sladit musíte, tak zvolte radši med nebo si například jogurt dochuťte sladším ovocem.
  • Ničíme se cigaretami

    Profesor Vladimír Tesař nám řekl, jak chránit ledviny před onemocněním • VIDEO: 
    Ledvinám velmi vadí kouření. V cigaretovém kouři jsou kromě nikotinu obsaženy jedovaté látky, které se v ledvinách usazují, a způsobují tak jejich postupné oslabování. Když kouříte dlouho a hodně, může u vás dojít k náhlému ledvinovému selhání, které je pak možné řešit jen transplantací.

     

     

Autor: sie
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile