Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Vědci: Bílkoviny a stopové prvky zabírají na virózy lépe než vitaminy!

Lehký kuřecí vývar je ideálním pokrmem pro každého, kdo bojuje s chřipkou nebo nachlazením
21. února 2015 | 06:00

Když se řekne rýma, kašel nebo chřipka, mnoho lidí si okamžitě vybaví, že nemocný člověk potřebuje kromě léků vitaminy, spoustu vitaminů, především céčko. Jenže pravda je složitější. Vitaminy rozhodně potřeba jsou, ale podle nových studií zabírají spíše jako prevence, kdežto v době, kdy už nemoc vypukne, hrají větší roli bílkoviny a stopové prvky. A vždycky se vyplatí myslet na probiotika.

Aby váš imunitní systém dobře fungoval, potřebuje mimo jiné vyváženou stravu. Když vás skolí infekce, jako je chřipka nebo nějaká viróza, platí to dvojnásob, ačkoli se vám do jídla dvakrát nechce. Řečeno přísně vědecky: měli byste jíst hodnotné bílkoviny, kvalitní sacharidy a myslet také na dostatek omega-3 mastných kyselin. Převedeno do lidské řeči, znamená to třeba dát si kvalitní kuřecí vývar, ovoce a zeleninu a případně kousek ryby, až vám bude o něco lépe.

Vitaminy nejspíše nic nezkazíte, ale podle nových zámořských studií mohou být ještě důležitější stopové prvky, při budování imunity a jejím posilování hrají velkou roli zejména zinek a selen. Seženete je coby potravinové doplňky v tobolkách podobně jako vitaminy. Na druhou stranu, nepřežeňte to s jejich užíváním, protože dlouhodobý nadbytek zinku snižuje vstřebávání železa.

Tohle vás postaví na nohy!

Tak jako tak, rozhodně není dobré hladovět, ačkoli zrovna nemáte pro samou rýmu a kašel na jídlo ani pomyšlení. Kuřecí vývar byste možná zvládnout mohli. Pro začátek stačí pár lžic. Vědci dokonce prokázali, že slepičí polévka má mírné protizánětlivé účinky a potlačuje příznaky infekce horních cest dýchacích.

...
Autor: Shutterstock.com
Strava během doby, kdy tělo bojuje s viry, má obsahovat jak tuky, cukry, tak i bílkoviny, vitaminy a minerály, aby tělo nestrádalo. Až se vám uleví, můžete zkusit pečivo s libovou šunkou, osvědčeným zdrojem živin jsou také banány a jogurty, ostatně mléčné výrobky jsou rovněž skvělým zdrojem bílkovin. Ty jsou potřeba i proto, že během polehávání s chorobou nám slábnou svaly a příjem bílkovin tomu může alespoň částečně zabránit.

Pokud jde o vitaminy a prevenci, tam i vědci nadále přiznávají roli vitaminu C, ale nově připomínají i vitamín D, jehož nedostatek snižuje obranyschopnost organismu. Tělo si ho nicméně dokáže vyrobit samo, nicméně k tomu potřebuje pobyt venku, pokud možno na slunci. Kladný vliv na imunitu má i dvojice vitaminů A a E.

A co další přípravky na posílení imunity? Nové studie docela vyzdvihují takzvané beta glukany, imunitně aktivní polysacharidy extrahované z některých druhů hub.

Imunitu v dobrém slova smyslu ovlivňují také bakterie mléčného kvašení, ať už laktobacily nebo bifidobakterie, souhrnně se jim říká probiotika. Roli může mít také kolostrum nebo syrovátka.

Video se připravuje ...