Příliš vitamínů? Hrozí vám žaludeční potíže či popraskané rty

18. listopadu 2014 | 06:00

Všeho moc škodí a ani s vitamíny se to nemá jinak. Na jednu stranu je chvályhodné, že se snažíme chránit své zdraví a imunitu posilovat vitamíny, ale v některých případech nám ve výsledku mohou způsobit mnohem větší problémy, než je prosté nachlazení. Hypervitaminóza hrozí každému, kdo to přežene s vitamíny, a její projevy jsou od popraskaných a krvácejících rtů přes průjem až k ledvinovým potížím. Záleží na množství a hlavně na daném vitamínu. 

Víte, jak vypadá snídaně takového chorobného hypochondra? Kromě pečiva a čaje (na posílení imunity, samozřejmě) mu na talířku leží pět pilulek a tobolek nejrůznějších barev a tvarů. Mezi nimi je preparát na bolesti kloubů, vitamín C, D a zaručeně tam nechybí ani rybí tuk. Tito lidé však do sebe často sypou podpůrné doplňky stravy bez toho, aniž by si zjistili, jaké množství je vhodné. Když si k tomu později zobnou další doplňky obohacené právě třeba o vitamín C, mohou pak v lepším případě strávit zbytek dne zavřeni na záchodě. 

Ačkoliv se totiž zdá, že vitamíny nemůžou škodit v žádném množství a naopak, čím víc, tím líp, mohli byste být překvapeni. Pokud překročíte limit, který je lidské tělo schopno přijmout, nastává tak zvaná hypervitaminóza, neboli předávkování vitamíny. To se týká hlavně těch, které jsou rozpustné v tucích, konkrétně A, D a E. Ovšem stav otravy vitamíny není neobvyklý ani u C, které je naopak rozpustné ve vodě. 

Vitamín C

Spíše, než o hypervitaminózu v pravém slova smyslu jde v tomto případě o podráždění žaludku, které je ale i tak velmi nepříjemné. Vitamín C, neboli kyselina askorbová, je totiž rozpustný ve vodě a přebytek potřebné látky tělo vylučuje společně s močí.

Ovoce se spoustou vitamínu C je nejlepší lék na únavu.

Ovšem není neznámý fakt, kdy se jedinec předávkoval vitamínem. V takovém případě nastávají žaludeční problémy, nevolnost, průjem, silné bolesti břicha. Doporučená denní dávka tohoto vitamínu se pohybuje mezi 50 a 100 mg na den. Pro představu, toto množství obsahuje například 100 g pomerančů nebo kiwi. Ale třeba černý rybíz nebo rakytník obsahují přibližně 200 mg na 100 g ovoce.

Vitamín A

V tomto případě už lze hovořit o hypervitaminóze v pravém slova smyslu, i když často k němu nedochází. Ovšem při větší spotřebě může dojít u jedince k silnému popraskání rtů, které začnou krvácet.

Mrkev je skvělá na oči i při zácpě.

Příjem vitamínu A by se ale neměl podceňovat, zvláště u těhotných žen. Jeho nadbytek má totiž negativní vliv na vývoj plodu, hlavně na jeho nervovou soustavu. Proto se ženám v těhotenství nedoporučuje. Jinak doporučená denní dávka je přibližně 0,8 mg, což je tak malé množství, že jeho konzumace skrze zeleninu nám ublížit nemůže.

Vitamín D
Vitamín D

Předávkování „déčkem“, které získáváme převážně ze sluníčka, se může na jednu stranu zdát snad téměř nemožné. Jenže právě jeho omezené zdroje, ze kterých můžeme čerpat, vedou k tomu, abychom hledali náhražky za vitamín D. Jde totiž o jeden z nejdůležitějších vitamínů.

Mimo to, že jeho nedostatek vede k řídnutí kostí a následné osteoporóze, chrání nás tato látka i před karcinogenními onemocněními, udržuje v dobré kondici naše srdce a chrání imunitu. Ovšem pokud to s ním přeženeme, může to vést k hyperkalcémii, neboli vyššímu množství vápníku v krvi, což může vést až k smrti. 

Vitamín E 
Müsli s ovocem a ořechy

Vitamín E je sám o sobě poměrně málo toxický, takže jeho předávkování z potravy nehrozí. Ale pokud člověk zkonzumuje přílišné množství potravinových doplňků, které obsahují E, může dojít k otravě. Ta se projevuje žaludečními potížemi a nevolnostmi, ale i zvýšeným krvácením při drobných poranění, nebo skvrnitou kůží. V takovém případě stačí vitamín na několik týdnů vysadit a tělo si s tím poradí samo. Doporučená denní dávka je u dětí 3 mg, u dospělých 8 - 10 mg, popřípadě 12 mg. Nejvyšší množství se doporučuje hlavně těhotným a kojícím ženám.

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile