Jak poznáte menopauzu? Předcházejte návalům včas!

11. listopadu 2014 | 06:00

Návaly horka, výkyvy nálad, přibírání na váze. Nejklasičtější příznaky přechodu, neboli menopauzy, která čeká každou ženu. V tomto směru je k nám příroda neúprosná a všechny se s tím budeme muset jednou vyrovnat. Menopauza přichází průměrně kolem padesátého roku života, ale díky pár kouzelným trikům ji lze o pár let odsunout. 

Pro ženu je to jedno z nejtěžších období, se kterým se musí vyrovnat. Přichází kolem padesátky a je doprovázeno mnoha příznaky, které nám dokážou komplikovat život. Jsou to návaly horka, často se měnící nálady, konec menstruace... To všechno nastane ve chvíli, kdy ženský organismus zpomalí svůj proces a přestane produkovat ve velkém hormony estrogen a progesteron.  

Na tento stav nelze pohlížet jako na nějakou nemoc. Je to přirozený vývoj ženského těla, a tak se k tomu musíme postavit. V krajních případech nezbude nic jiného, než sáhnout po hormonální léčbě. Vždy je ale třeba zvážit možné vedlejší účinky. Pro ženy s rakovinou v rodině se například nehodí vůbec.   Než se ale vrhnete po hormonech, vězte, že existují i jiné cesty, jak se zbavit návalů a nočního pocení. Jsou to složky potravy, které pomáhají srovnávat hladinu hormonů. 

Jídlem proti návalům horka

Fytoestrogen je pro ženy, které se dostávají do menopauzy, takovým malým zázrakem. Tato látka totiž pomáhá mimo jiné také zmírňovat projevy, které tento stav doprovázejí, jako jsou noční pocení, návaly, bolesti hlavy a špatná nálada. Do přechodu se tak žena bude dostávat pozvolně a nebude to pro ni takový šok. Fytoestrogen je obsažen v sójových bobech, sójové mouce, bramborách, jablkách, česneku a lněných semínkách.

Sójové produkty

Dalším zázrakem pro ženy, který by neměl chybět v žádné domácnosti, jsou omega-3 mastné kyseliny. Během klimakteria se zvedá hladina cholesterolů a triglyceridů v krvi, což může zvyšovat riziko mrtvice. Navíc tuky z ryb regulují vznik dalších onemocnění, které jsou spojené s vyšším věkem, jako jsou třeba rakovina prsu nebo osteoporóza. Ryby a mořské plody by ale na pravidelném jídelníčku neměly chybět ani mladším ženám.

Podobné účinky jako omega-3 mastné kyseliny má i zelený čaj. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi a zpevňuje kosti. Ženy v menopauze začínají mít problémy i s řídnutím kostí a osteoporózou. Při pravidelném pití zeleného čaje se ale toto riziko snižuje, protože nápoj v sobě obsahuje složky, které zlepšují hustotu kostí. Mimo jiné by měl jídelníček ženy, která prochází klimakteriem, obsahovat dostatek selenu, který podporuje sekreci štítné žlázy a estrogenu.

Grilování

Zapomeňte na kyselé!

Naopak naprosto tabu by se pro vás měly stát kofein, alkohol a kořeněná jídla. Ty naopak podporují všechny nepříznivé stavy doprovázející menopauzu. Je vhodné také omezit kyselá jídla, při jejichž spalování tělo vyčerpává velké množství vápníku, který bude brát z kostí a zubů a dojde tím k chemické nerovnováze, což přispěje k osteoporóze.

Je dobré myslet také na to, že s menopauzou se zpomaluje metabolismus, proto se ženám v tomto věku začnou více ukládat tuky v okolí bříška a boků. I z tohoto důvodu by měla být tabu například bílá mouka a bílý cukr. Celkově by měl jídelníček obsahovat lehká a snadno stravitelná jídla, která nezatěžují organismus a orgány, jako jsou játra nebo ledviny.

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile