Zdraví

Jak se stravovat po třicítce? Jezte hodně ryb a cereálie!

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.
Foto: Shutterstock.com

Fotogalerie

4 fotografie

22. září 2012 | 08:00

Máte po třicítce pocit, že přibíráte i ze vzduchu? Že jste unaveni nebo pořád marodíte?  Nejspíš si nedopřáváte správné potraviny. Jestli jste to dosud nevěděly, tak i jídlo by se mělo přizpůsobovat tomu, kolik vám je let.

Pochutnávaly jste si ve dvaceti bez následků na váze na dortících? Cítily jste se stále jako znovuzrozené a plné elánu? Zcela jinak to může fungovat po třicítce. Metabolizmus se totiž začíná zpomalovat, každičká buňka našeho těla začíná od třiceti let stárne.

Místo dosavadní „rychlé jízdy“, organizmus pomalu přibrzďuje.  Jestli to vezmete jako fakt, a dortík vyměníte třeba za hrst ořechů, máte vyhráno a budete vypadat i cítit se pořád skvěle. Takže co a jak tedy jíst po třicítce?

1.    Jezte nejméně šestkrát denně menší dávky

To je pravidlo číslo jedna. Jestli jste dříve byly zvyklé, že celý den nic hladovíte a večer si povolíte uzdu, po třicítce na to zapomeňte. Je to rychlá cesta k nadváze. Ideální je jíst šestkrát během dne, přičemž snídaně je nejdůležitější. Obecně také platí: dávejte si  menší množství ČEHOKOLI.

2.    Bílé pečivo vyměňte za celozrnné a za cereálie

V celozrnných rohlících, v musli a podobně, je množství  důležité vlákniny, která čistí a chrání střeva. Když ale počítáte i kalorie, omezte i tenhle druh potravin. Jsou sice zdravé, ale hodně energetické.

3.    Dejte si železo

Ve třetí dekádě života bývají lidé v plném pracovním i soukromém nasazení. Žijí naplno a často ve spěchu a trvalém stresu. Dostavuje se únava a vyčerpání. Proto je důležité dodávat tělu dostatek železa. Nejvíc je ho je ho v cereáliích, také ve špenátu, v hovězím masu, nebo bílých fazolích.

4.    Začněte šetřit srdce a cévy

Po třicítce už byste měly myslet na ochranu srdečně –cévního systému. Ideální jsou k tomu omega 3 nenasycené kyseliny. Proto jezte ryby, olivový olej, mořské plody, sóju, pšeničné klíčky nebo kukuřici. Vhodné jsou v tomto případě i výživové doplňky (např. rybí tuk v kapslích) Doporučená denní dávka je 1 – 2 g denně.

5.  Omlazujte se

Abyste zpomalovaly stárnutí pleti a kůže, jezte co nejvíc lykopenu. Pleť prý přímo vyhlazuje. Vyskytuje se v rajčatech, těsně pod slupkou. Uvolňuje se při tepelném zpracování. Lykopen najdete i v  kečupu nebo rajčatovém protlaku.

5.    Je čas myslet na mozek

I když vám to možná tak nepřipadá, je po třicátém roce života důležité vyživovat i mozek. Ideální jsou na to například vlašské ořechy (omega 3 mastné kyseliny), džus z hroznů (polyfenoly), kari koření (snižuje hladinu cholesterolu, čistí cévy a zajišťuje tak lepší prokrvení mozku) nebo káva (antioxidanty jsou mimo jiné prevencí Alzheimerovy choroby).

6.    Přidejte draslík

S věkem nám může začít kolísat tlak. Prevencí je draslík. Je výborný i na udržení silných kostí (proti osteoporóze) a posiluje nervy a svaly. Zdrojem jsou kupříkladu banány, čočka, brambory…

Autor: Silvie Risová, Kema
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Další články z kategorie

Neplodnost: Je mnohem těžší smířit se s darovaným sperma, než vajíčkem

Neplodnost: Je mnohem těžší smířit se s darovaným sperma, než vajíčkem

Neplodnost je vážná nemoc, která je stále brána jako určité stigma, ať už jde o ženu, či muže. Kořeny takovéhoto vnímání jsou zapuštěny už v Bibli,…celý článek

Lékař Jan Hnízdil: Většina nemocných se obejde bez doktorů i léků

Lékař Jan Hnízdil: Většina nemocných se obejde bez doktorů i léků

Nejznámější český celostní lékař tvrdí, že nejlepším doktorem je každý sám sobě. A to bez léků. Jen bychom se měli naučit signály svého těla poslouchat…celý článek

Jak se nám mění vagína ve dvaceti a jak v padesáti?

Jak se nám mění vagína ve dvaceti a jak v padesáti?

Každý rok, každá další probdělá noc, každá starost, ale i radost, se nesmazatelně podepisují na naší vizáži. Stejně, jako se nám všem jednou začnou…celý článek

Jak snížit vysoký tlak? Pohlídejte si hladinu draslíku v těle

Jak snížit vysoký tlak? Pohlídejte si hladinu draslíku v těle

Vysoký krevní tlak je dnes bohužel velmi častým jevem a lidé na něj příliš nedbají. Nepovažují ho za tak nebezpečnou hrozbu, přitom hypertenze, jak…celý článek

Jeden ibuprofen a dost! Více vám neuleví, naopak způsobí potíže

Jeden ibuprofen a dost! Více vám neuleví, naopak způsobí potíže

Moje kamarádka trpí dlouhodobými bolestmi zad a hlavy a místo, aby šla k lékaři a odhalila pravou příčinu, sype do sebe nesmyslné množství léků na…celý článek

Jak nás ovlivňují ženské hormony? Znáte všech pět?

Jak nás ovlivňují ženské hormony? Znáte všech pět?

Každý měsíc to samé. Procházíme si obdobím, kdy jsme až nesmyslně sentimentální, během chvíle se však proměníme v hysterku a do třetice všeho dobrého…celý článek

Je váš stres nad normu? Tyhle signály těla vážně varují!

Je váš stres nad normu? Tyhle signály těla vážně varují!

Jste unavení, rozlámaní, otrávení? Možná váš stres přesáhl únosnou hranici a tělo volá o pomoc. Jak to poznáte? Následující signály vám jasně dávají…celý článek

7 čísel, která vám zachrání život. Jaký máte mít tlak a kolik v pase?

7 čísel, která vám zachrání život. Jaký máte mít tlak a kolik v pase?

Když mě jako malou učili čísla na bezpečnostní integrované složky, poradili mi skvělou poučku. Policajti mají na konci osmičku - jako pouta, hasiči…celý článek

Očista těla! Připravte se na vánoční přejídání už teď!

Očista těla! Připravte se na vánoční přejídání už teď!

Tu chlebíček s bramborovým salátem, tam zase pár kousků cukroví... V celé předvánoční době na nás na návštěvách číhají pokušení, kterým málokdy odoláme.…celý článek

Příliš vitamínů? Hrozí vám žaludeční potíže či popraskané rty

Příliš vitamínů? Hrozí vám žaludeční potíže či popraskané rty

Všeho moc škodí a ani s vitamíny se to nemá jinak. Na jednu stranu je chvályhodné, že se snažíme chránit své zdraví a imunitu posilovat vitamíny, ale…celý článek