Zdraví

Jak se stravovat po třicítce? Jezte hodně ryb a cereálie!

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.
Foto: Shutterstock.com

Fotogalerie

4 fotografie

22. září 2012 | 08:00

Máte po třicítce pocit, že přibíráte i ze vzduchu? Že jste unaveni nebo pořád marodíte?  Nejspíš si nedopřáváte správné potraviny. Jestli jste to dosud nevěděly, tak i jídlo by se mělo přizpůsobovat tomu, kolik vám je let.

Nej Houbař 2014

Pochutnávaly jste si ve dvaceti bez následků na váze na dortících? Cítily jste se stále jako znovuzrozené a plné elánu? Zcela jinak to může fungovat po třicítce. Metabolizmus se totiž začíná zpomalovat, každičká buňka našeho těla začíná od třiceti let stárne.

Místo dosavadní „rychlé jízdy“, organizmus pomalu přibrzďuje.  Jestli to vezmete jako fakt, a dortík vyměníte třeba za hrst ořechů, máte vyhráno a budete vypadat i cítit se pořád skvěle. Takže co a jak tedy jíst po třicítce?

1.    Jezte nejméně šestkrát denně menší dávky

To je pravidlo číslo jedna. Jestli jste dříve byly zvyklé, že celý den nic hladovíte a večer si povolíte uzdu, po třicítce na to zapomeňte. Je to rychlá cesta k nadváze. Ideální je jíst šestkrát během dne, přičemž snídaně je nejdůležitější. Obecně také platí: dávejte si  menší množství ČEHOKOLI.

2.    Bílé pečivo vyměňte za celozrnné a za cereálie

V celozrnných rohlících, v musli a podobně, je množství  důležité vlákniny, která čistí a chrání střeva. Když ale počítáte i kalorie, omezte i tenhle druh potravin. Jsou sice zdravé, ale hodně energetické.

3.    Dejte si železo

Ve třetí dekádě života bývají lidé v plném pracovním i soukromém nasazení. Žijí naplno a často ve spěchu a trvalém stresu. Dostavuje se únava a vyčerpání. Proto je důležité dodávat tělu dostatek železa. Nejvíc je ho je ho v cereáliích, také ve špenátu, v hovězím masu, nebo bílých fazolích.

4.    Začněte šetřit srdce a cévy

Po třicítce už byste měly myslet na ochranu srdečně –cévního systému. Ideální jsou k tomu omega 3 nenasycené kyseliny. Proto jezte ryby, olivový olej, mořské plody, sóju, pšeničné klíčky nebo kukuřici. Vhodné jsou v tomto případě i výživové doplňky (např. rybí tuk v kapslích) Doporučená denní dávka je 1 – 2 g denně.

5.  Omlazujte se

Abyste zpomalovaly stárnutí pleti a kůže, jezte co nejvíc lykopenu. Pleť prý přímo vyhlazuje. Vyskytuje se v rajčatech, těsně pod slupkou. Uvolňuje se při tepelném zpracování. Lykopen najdete i v  kečupu nebo rajčatovém protlaku.

5.    Je čas myslet na mozek

I když vám to možná tak nepřipadá, je po třicátém roce života důležité vyživovat i mozek. Ideální jsou na to například vlašské ořechy (omega 3 mastné kyseliny), džus z hroznů (polyfenoly), kari koření (snižuje hladinu cholesterolu, čistí cévy a zajišťuje tak lepší prokrvení mozku) nebo káva (antioxidanty jsou mimo jiné prevencí Alzheimerovy choroby).

6.    Přidejte draslík

S věkem nám může začít kolísat tlak. Prevencí je draslík. Je výborný i na udržení silných kostí (proti osteoporóze) a posiluje nervy a svaly. Zdrojem jsou kupříkladu banány, čočka, brambory…

Autor: Silvie Risová, Kema
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Další články z kategorie

Unavení? 7 jídel, které vás zaručeně uspí, vyhněte se jim!

Unavení? 7 jídel, které vás zaručeně uspí, vyhněte se jim!

Když jdete v práci na oběd, musíte počítat nejen s hodinkou, kterou jídlem strávíte, ale i s následnými dlouhými minutami, které budete bojovat se…celý článek

Kameny, které léčí: Vyberte si ten, který vás zbaví potíží!

Kameny, které léčí: Vyberte si ten, který vás zbaví potíží!

Nerosty že by opravdu sloužily k léčbě? Je to tak. Jejich sílu poznávali lidé celá tisíciletí. Používali je na rány, drcený prášek se pil při nejrůznějších…celý článek

Bolest hlavy může zničit partnerský sexuální život. Braňte se!

Bolest hlavy může zničit partnerský sexuální život. Braňte se!

„Dnes ne, miláčku. Bolí mě hlava,“ je všeobecně známá výmluva pro to, proč odmítnout partnera ve společném loži. Lidé, kteří trpí chronickou bolestí…celý článek

Vajíčka neškodí! Bojíte se cholesterolu? Děláte chybu, ne každý je zlý

Vajíčka neškodí! Bojíte se cholesterolu? Děláte chybu, ne každý je zlý

Jeden z nejčastějších medicínských mýtů, které kolují mezi veřejností, je ten o cholesterolu. Lidé pro to používají jednoduchou úměru, čím méně ho…celý článek

Co se řeší v Ordinaci: Operace versus bylinky a homeopatika. Co kdy pomůže?

Co se řeší v Ordinaci: Operace versus bylinky a homeopatika. Co kdy pomůže?

V nejnovějších dílech seriálu Ordinace v růžové zahradě se jedna z dějových linek odehrává kolem ordinace lékařky Běly a její nové kolegyně, Marie.…celý článek

5 věcí, které vás probudí lépe, než káva

5 věcí, které vás probudí lépe, než káva

Bez šálku kávy si většina z nás ráno nedokáže představit. Ale existuje spousta jiných věcí, které vás nakopnou stejně dobře, ne-li lépe. A většina…celý článek

Bolest zad, ženské problémy, angína? Za vším hledejte stres!

Bolest zad, ženské problémy, angína? Za vším hledejte stres!

Do stavu, který dnes nazýváme stres, se naše tělo dostávalo odjakživa. Tato fyziologická reakce se projevuje ve chvíli, kdy se člověk ocitne v ohrožení…celý článek

Pánská antikoncepce prý bude dostupná ani ne do tří let

Pánská antikoncepce prý bude dostupná ani ne do tří let

Pánská antikoncepce však nakonec nebude mít formu pilulky, jak to známe u dámské, ale nehormonálního gelu, který funguje na podobném principu jako…celý článek

Padají vám vlasy? Zázraky neexistují, pomůže vám lékař

Padají vám vlasy? Zázraky neexistují, pomůže vám lékař

Ve sprše se krčí chomáček vlasů a v koupelně je cítit strach z každého dalšího česání vlasů, kdy nedávno ještě bujná kštice přijde o dalšího zástupců.…celý článek

Neutrácejte zbytečně za drahé pilulky na dětskou imunitu. Víme, co funguje

Neutrácejte zbytečně za drahé pilulky na dětskou imunitu. Víme, co funguje

Lékaři mají jasno. Pokud chcete, aby byl váš potomek v zimě zdavý, musíte ho na to s předstihem připravit. Nestačí nakoupit spoustu zaručených multivitaminových…celý článek