Zdraví

Jak se stravovat po třicítce? Jezte hodně ryb a cereálie!

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.
Foto: Shutterstock.com

Fotogalerie

4 fotografie

22. září 2012 | 08:00

Máte po třicítce pocit, že přibíráte i ze vzduchu? Že jste unaveni nebo pořád marodíte?  Nejspíš si nedopřáváte správné potraviny. Jestli jste to dosud nevěděly, tak i jídlo by se mělo přizpůsobovat tomu, kolik vám je let.

Pochutnávaly jste si ve dvaceti bez následků na váze na dortících? Cítily jste se stále jako znovuzrozené a plné elánu? Zcela jinak to může fungovat po třicítce. Metabolizmus se totiž začíná zpomalovat, každičká buňka našeho těla začíná od třiceti let stárne.

Místo dosavadní „rychlé jízdy“, organizmus pomalu přibrzďuje.  Jestli to vezmete jako fakt, a dortík vyměníte třeba za hrst ořechů, máte vyhráno a budete vypadat i cítit se pořád skvěle. Takže co a jak tedy jíst po třicítce?

1.    Jezte nejméně šestkrát denně menší dávky

To je pravidlo číslo jedna. Jestli jste dříve byly zvyklé, že celý den nic hladovíte a večer si povolíte uzdu, po třicítce na to zapomeňte. Je to rychlá cesta k nadváze. Ideální je jíst šestkrát během dne, přičemž snídaně je nejdůležitější. Obecně také platí: dávejte si  menší množství ČEHOKOLI.

2.    Bílé pečivo vyměňte za celozrnné a za cereálie

V celozrnných rohlících, v musli a podobně, je množství  důležité vlákniny, která čistí a chrání střeva. Když ale počítáte i kalorie, omezte i tenhle druh potravin. Jsou sice zdravé, ale hodně energetické.

3.    Dejte si železo

Ve třetí dekádě života bývají lidé v plném pracovním i soukromém nasazení. Žijí naplno a často ve spěchu a trvalém stresu. Dostavuje se únava a vyčerpání. Proto je důležité dodávat tělu dostatek železa. Nejvíc je ho je ho v cereáliích, také ve špenátu, v hovězím masu, nebo bílých fazolích.

4.    Začněte šetřit srdce a cévy

Po třicítce už byste měly myslet na ochranu srdečně –cévního systému. Ideální jsou k tomu omega 3 nenasycené kyseliny. Proto jezte ryby, olivový olej, mořské plody, sóju, pšeničné klíčky nebo kukuřici. Vhodné jsou v tomto případě i výživové doplňky (např. rybí tuk v kapslích) Doporučená denní dávka je 1 – 2 g denně.

5.  Omlazujte se

Abyste zpomalovaly stárnutí pleti a kůže, jezte co nejvíc lykopenu. Pleť prý přímo vyhlazuje. Vyskytuje se v rajčatech, těsně pod slupkou. Uvolňuje se při tepelném zpracování. Lykopen najdete i v  kečupu nebo rajčatovém protlaku.

5.    Je čas myslet na mozek

I když vám to možná tak nepřipadá, je po třicátém roce života důležité vyživovat i mozek. Ideální jsou na to například vlašské ořechy (omega 3 mastné kyseliny), džus z hroznů (polyfenoly), kari koření (snižuje hladinu cholesterolu, čistí cévy a zajišťuje tak lepší prokrvení mozku) nebo káva (antioxidanty jsou mimo jiné prevencí Alzheimerovy choroby).

6.    Přidejte draslík

S věkem nám může začít kolísat tlak. Prevencí je draslík. Je výborný i na udržení silných kostí (proti osteoporóze) a posiluje nervy a svaly. Zdrojem jsou kupříkladu banány, čočka, brambory…

Autor: Silvie Risová, Kema
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Další články z kategorie

Bolí vás prsa? Nemusíte se hned bát rakoviny!

Bolí vás prsa? Nemusíte se hned bát rakoviny!

Píchne vás v ňadrech a vy hned myslíte na nejhorší a ve stresu si onu bulku dokonci i nahmatáte, i když tam vlastně žádná není. Nemusíte být ale natolik…celý článek

Zápach z úst? Proč trápí i lidi, co si čistí zuby?

Zápach z úst? Proč trápí i lidi, co si čistí zuby?

Problém zápachu úst je delikátní, a to rovnou ze dvou směrů. Lidé, kteří s tím bojují, se to snaží maskovat všemožnými způsoby. Na druhé straně stojí…celý článek

Vzkaz alkoholikům: „Když spadnete na dno, nezbývá než se odrazit směrem vzhůru.“

Vzkaz alkoholikům:  „Když spadnete na dno, nezbývá než se odrazit směrem vzhůru.“

Jako reportér procestoval více než třicet zemí světa. Stál u zrodu časopisů Koktejl, Oceán, a spousty dalších. V tropickém pralese na ostrově…celý článek

Posilněte si na podzim imunitu nejen vitamíny, ale i sexem

Posilněte si na podzim imunitu nejen vitamíny, ale i sexem

Poslední týden nám podzim ukazuje svoji temnou stránku se vším všudy a my se čím dál tím častěji choulíme do huňaté šály, aby se nám lstivý vítr nedostal…celý článek

Čtení z obličeje? Odhalí první příznaky vážných nemocí!

Čtení z obličeje? Odhalí první příznaky vážných nemocí!

Z obličeje se toho vyčte hodně. Emoce každopádně. Třeba vztek,…celý článek

5 rad pro silnou dětskou imunitu. Zapomeňte na vitamín C, béčko funguje lépe

 5 rad pro silnou dětskou imunitu. Zapomeňte na vitamín C, béčko funguje lépe

Sledujete nervózně teploměr, protože tušíte, že změna počasí zvyšuje riziko, že vaše děti začnou chodit ze školy s nudlí u nosu? Poradíme vám, jak…celý článek

Zase jsem to nedostala a těhotná nejsem. Tak co se děje?

Zase jsem to nedostala a těhotná nejsem. Tak co se děje?

Nebylo by krásné, kdyby jste měla v kalendáři zakroužkovaný přesný den, kdy dostanete menstruaci a den, kdy vám skončí? Mohla byste si naplánovat dovolenou…celý článek

Mužská rýmička: mýtus, nebo realita?

Mužská rýmička: mýtus, nebo realita?

Každý z nás to zná. Ucpané dutiny, pšíkání, bolavá hlava a pocit, že je celý člověk tak nějak mimo. Rýma a podobné virózy se nevyhnou nikomu, ale každý…celý článek

Třetina Čechů má problém s minerály. Mužům přebývá sodík a ženám chloridy

Třetina Čechů má problém s minerály. Mužům přebývá sodík a ženám chloridy

V září proběhl v rámci akce Zdraví národa průzkum, kdy si každý člověk mohl nechat zkontrolovat, jestli má v sobě dostatek minerálů. Výsledky jsou…celý článek

Bolí vás hlava a nemůžete popadnout dech? Odhalte pravou příčinu!

Bolí vás hlava a nemůžete popadnout dech? Odhalte pravou příčinu!

Normální zdravý člověk by měl mít v sobě přibližně 4 gramy železa. To odpovídá zhruba jednomu menšímu hřebíku. Ačkoliv to není moc, stačí to dostatečně…celý článek