Zdraví

Jak se stravovat po třicítce? Jezte hodně ryb a cereálie!

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.

Je vám přes třicet? Přemýšlejte, co si dáváte k jídlu.
Foto: Shutterstock.com

Fotogalerie

4 fotografie

22. září 2012 | 08:00
Sdílej na facebooku

Máte po třicítce pocit, že přibíráte i ze vzduchu? Že jste unaveni nebo pořád marodíte?  Nejspíš si nedopřáváte správné potraviny. Jestli jste to dosud nevěděly, tak i jídlo by se mělo přizpůsobovat tomu, kolik vám je let.

Pochutnávaly jste si ve dvaceti bez následků na váze na dortících? Cítily jste se stále jako znovuzrozené a plné elánu? Zcela jinak to může fungovat po třicítce. Metabolizmus se totiž začíná zpomalovat, každičká buňka našeho těla začíná od třiceti let stárne.

Místo dosavadní „rychlé jízdy“, organizmus pomalu přibrzďuje.  Jestli to vezmete jako fakt, a dortík vyměníte třeba za hrst ořechů, máte vyhráno a budete vypadat i cítit se pořád skvěle. Takže co a jak tedy jíst po třicítce?

1.    Jezte nejméně šestkrát denně menší dávky

To je pravidlo číslo jedna. Jestli jste dříve byly zvyklé, že celý den nic hladovíte a večer si povolíte uzdu, po třicítce na to zapomeňte. Je to rychlá cesta k nadváze. Ideální je jíst šestkrát během dne, přičemž snídaně je nejdůležitější. Obecně také platí: dávejte si  menší množství ČEHOKOLI.

2.    Bílé pečivo vyměňte za celozrnné a za cereálie

V celozrnných rohlících, v musli a podobně, je množství  důležité vlákniny, která čistí a chrání střeva. Když ale počítáte i kalorie, omezte i tenhle druh potravin. Jsou sice zdravé, ale hodně energetické.

3.    Dejte si železo

Ve třetí dekádě života bývají lidé v plném pracovním i soukromém nasazení. Žijí naplno a často ve spěchu a trvalém stresu. Dostavuje se únava a vyčerpání. Proto je důležité dodávat tělu dostatek železa. Nejvíc je ho je ho v cereáliích, také ve špenátu, v hovězím masu, nebo bílých fazolích.

4.    Začněte šetřit srdce a cévy

Po třicítce už byste měly myslet na ochranu srdečně –cévního systému. Ideální jsou k tomu omega 3 nenasycené kyseliny. Proto jezte ryby, olivový olej, mořské plody, sóju, pšeničné klíčky nebo kukuřici. Vhodné jsou v tomto případě i výživové doplňky (např. rybí tuk v kapslích) Doporučená denní dávka je 1 – 2 g denně.

5.  Omlazujte se

Abyste zpomalovaly stárnutí pleti a kůže, jezte co nejvíc lykopenu. Pleť prý přímo vyhlazuje. Vyskytuje se v rajčatech, těsně pod slupkou. Uvolňuje se při tepelném zpracování. Lykopen najdete i v  kečupu nebo rajčatovém protlaku.

5.    Je čas myslet na mozek

I když vám to možná tak nepřipadá, je po třicátém roce života důležité vyživovat i mozek. Ideální jsou na to například vlašské ořechy (omega 3 mastné kyseliny), džus z hroznů (polyfenoly), kari koření (snižuje hladinu cholesterolu, čistí cévy a zajišťuje tak lepší prokrvení mozku) nebo káva (antioxidanty jsou mimo jiné prevencí Alzheimerovy choroby).

6.    Přidejte draslík

S věkem nám může začít kolísat tlak. Prevencí je draslík. Je výborný i na udržení silných kostí (proti osteoporóze) a posiluje nervy a svaly. Zdrojem jsou kupříkladu banány, čočka, brambory…

Autor: Silvie Risová, Kema
Sdílej na facebooku
Horoskopy

Diskuse ke článku

 

Další články z kategorie

Expert tvrdí: láhev vína denně prý neškodí! Co na to čeští lékaři?

Expert tvrdí: láhev vína denně prý neškodí! Co na to čeští lékaři?

S překvapivým prohlášením přišel expert Světové zdravotnické organizace (WHO) doktor Kari Poikolainen, který tvrdí, že denně můžete vypít láhev vína…celý článek

6 překvapivých věcí, které ovlivňují naše sny

6 překvapivých věcí, které ovlivňují naše sny

Propocené prostěradlo a výkřik hrůzy, to je také jedna z možností, jak se můžete probudit v noci ze spaní. Stejná a pořád dokola opakující se noční…celý článek

Češi mají nemocná játra! Může za to alkohol a léky na bolest

Češi mají nemocná játra! Může za to alkohol a léky na bolest

Skoro polovina české populace má problémy s játry a přitom to netuší. Nejvíce ohrožení jsou muži nad 50 let.celý článek

Podpora onkologické léčby

Podpora onkologické léčby

V současné době vychází nová kniha určená všem, kteří chtějí jednoduchým způsobem vylepšit svoje zdraví.celý článek

Nehubnete? 5 věcí, které děláte špatně!

Nehubnete? 5 věcí, které děláte špatně!

Následující chyby můžete snadno napravit – a vyplatí se, uvidíte. Co možná děláte špatně a jak to změnit?celý článek

Deprese je v módě: Čechů na antidepresivech rapidně přibývá

Deprese je v módě: Čechů na antidepresivech rapidně přibývá

Stále více lidí řeší stres a nespokojenost osvědčenou pilulkou. V loňském roce Češi spotřebovali o 4,8 milionu léčiv více než v roce 1989. Čím je tato…celý článek

Nechte si svá kila navíc: Štíhlost není zdravá

Nechte si svá kila navíc: Štíhlost není zdravá

Z každého časopisu na vás vykoukne modelka s mini konfekční velikostí, závidíte hubeným kolegyním v práci a pláčete při pohledu do zrcadla, které ukazuje…celý článek

Mateřská znaménka: Je čas si je nechat zkontrolovat

Mateřská znaménka: Je čas si je nechat zkontrolovat

Nejlepší čas, kdy si nechat zkontrolovat znaménka na kůži je před létem a protože letos přišlo teplé počasí mnohem dříve, neváhejte s tím.celý článek

Sýr a sýrové náhražky: Víte, jak je rozeznat?

Sýr a sýrové náhražky: Víte, jak je rozeznat?

Také si často kladete otázku, jak je to možné, že za vašeho mládí chutnaly sýry jinak? Možná, že místo na kvalitu výrobků dnes koukáte spíše na jejich…celý článek

Úplněk a jeho vliv na lidi. Opravdu z něj blázní?

Úplněk a jeho vliv na lidi. Opravdu z něj blázní?

Vliv úplňku na člověka fascinuje již od pradávna kde koho. Magická síla, která budí vlkodlaky a nutí je ke krvelačným vraždám. Jsou lidé, kteří věří,…celý článek