Zdraví

Víme, jak na to: Podpořte svoji imunitu v podzimních plískanicích!

S přibývajícími výkyvy počasí je potřeba aktivně posilovat svoji imunitu!

S přibývajícími výkyvy počasí je potřeba aktivně posilovat svoji imunitu!
Foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

4 fotografie

14. září 2012 | 10:00

Za okny se žení všichni čerti. Dešti sekunduje studený vichr a ve vašem okolí se objevuje stále více nemocných. Bojují s chřipkou, nachlazením či kašlem. Jediné, co vás dokáže ochránit před obdobnými potížemi, je vaše imunita. Z toho důvodu byste ji měli co nejvíce posilovat, chcete-li se nemoci vyhnout.


Jak odolat nástrahám podzimních chřipek

V dnešní době jsou již k dispozici dokonale propracované návody, jak se podzimním chřipkovým epidemiím vyhnout. Ve stručnosti je k tomu potřeba pět „věcí“ – dostatek spánku, vitamínů, pohybu, dobře fungující zažívání a málo stresu. Zní to snadno, že? Ovšem kdo o sobě může popravdě prohlásit, že splňuje všechna tato kritéria?

Aby se lidské tělo mohlo po dlouhém dni regenerovat, potřebuje dostatekspánku (ideálně 8 hodin). Během tohoto času si organismus odpočine a imunita se posílí. Jenže mnozí si jdou lehnout večer včas, ale přesto se jim nedaří usnout.

Dívají se do stropu a v hlavě jim víří myšlenky na blížící se zkoušky, pracovní porady, uzávěrky atd. Zkuste se těmto stresům vyhnout. Stačí, že se jimi zabýváte přes den, tak není potřeba si je s sebou brát i do postele. Raději si zaveďte rituál, stačí třeba šálek bylinkového čaje, uvolňující a relaxační cviky (např. jóga) či dobrá knížka.

Abeceda vitamínů pro zdraví

Když se vyspíte, přijde řada na talíř se snídaní. Ta i každé další jídlo by měly být  pestré a bohaté na vitamíny, které jsou neopominutelnou součástí prevence před nemocemi. V podzimních přeháňkách je dobré zvýšit přísun zejména vitamínu C. Takže směle do loupání pomerančů a grepů. Kromě „céček“ byste si měli dopřát také vitamíny A, B, D a E. Nezapomínejte ani na minerály. Z nich vaše tělo nejvíce potěší selen a zinek.

Obecně by jídelníček měl obsahovat hodně ovoce a zeleniny, přidat byste měli luštěniny a naopak ubrat můžete maso. Z mléčných výrobků si vybírejte kysané (jogurty), v pečivu dávejte přednost celozrnnému před bílým a zkuste trochu omezit konzumaci sladkostí. Tato kombinace by měla pomoci dobrému trávení.   

Zdraví pochází z břicha

Právě dobře fungující střeva jsou základem imunity. Aby také nebyly, když se v nich nachází přes 70 % buněk imunitního systému. Zdá se vám to moc? Pak se nabízí srovnání - povrch lidského těla má v dospělosti přibližně 1,75 m² a povrch trávicího ústrojí je asi 150-200 m², tedy skoro 10x větší. Navíc objem metabolických funkcí střevní mikroflóry odpovídá metabolismu jater. Když si to všechno dáte dohromady, pak už vás asi nepřekvapí, že za 90 % poruch imunity může poškozená střevní mikroflóra.

 Bez pohybu a pohody to nejde

Jedním z nejčastějších důvodů, proč nemoc lidský organismus přemůže, je stres. Jeho neustálá nadvláda nikomu neprospívá. Lidé se nervují v zaměstnání a málokdo dokáže poté, co za ním zapadnou dveře kanceláře, vypnout a zapomenout na rozdělané a nedokončené úkoly. Pokud se to nenaučíte, tak si koledujete o závažné problémy, které mohou vyústit v deprese, vysoký krevní tlak či nespavost.


Stres v období chřipek rapidně zvyšuje šanci, že zrovna vás „bacil bací“ a složíte se s teplotou. Přitom účinným útěkem od pracovního stolu může být sport. Při něm tělo získá kondici a vy se odreagujete. Navíc je naprosto jedno, zda to bude pilates, squash či spinning. Podstatné je, abyste sportovali s chutí a elánem.

Jste-li v dobré kondici a v pohodě, máte-li dostatek vitamínů a nezlobí-li vás zažívání, pak máte vysokou šanci, že se vám nachlazení vyhne, i když kolegové budou mít schované nosy v kapesnících. Pokud přece jen chřipka zachvátí vaše tělo, pak vězte, že se s ní rozloučíte alespoň o pár dní dříve.   

Autor: ema
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Další články z kategorie

Zase jsem to nedostala a těhotná nejsem. Tak co se děje?

Zase jsem to nedostala a těhotná nejsem. Tak co se děje?

Nebylo by krásné, kdyby jste měla v kalendáři zakroužkovaný přesný den, kdy dostanete menstruaci a den, kdy vám skončí? Mohla byste si naplánovat dovolenou…celý článek

Mužská rýmička: mýtus, nebo realita?

Mužská rýmička: mýtus, nebo realita?

Každý z nás to zná. Ucpané dutiny, pšíkání, bolavá hlava a pocit, že je celý člověk tak nějak mimo. Rýma a podobné virózy se nevyhnou nikomu, ale každý…celý článek

Třetina Čechů má problém s minerály. Mužům přebývá sodík a ženám chloridy

Třetina Čechů má problém s minerály. Mužům přebývá sodík a ženám chloridy

V září proběhl v rámci akce Zdraví národa průzkum, kdy si každý člověk mohl nechat zkontrolovat, jestli má v sobě dostatek minerálů. Výsledky jsou…celý článek

Bolí vás hlava a nemůžete popadnout dech? Odhalte pravou příčinu!

Bolí vás hlava a nemůžete popadnout dech? Odhalte pravou příčinu!

Normální zdravý člověk by měl mít v sobě přibližně 4 gramy železa. To odpovídá zhruba jednomu menšímu hřebíku. Ačkoliv to není moc, stačí to dostatečně…celý článek

Zatočte s podzimní únavou: Víme proč vám chybí energie!

Zatočte s podzimní únavou: Víme proč vám chybí energie!

Nedovedete v práci udržet pozornost, padají vám víčka, a to i přesto, že jste v noci spala až až? Dostatečný spánek není jediná věc, která vás unavuje…celý článek

Jak poznáte, že máte cukrovku? Třeba i častým močením

Jak poznáte, že máte cukrovku? Třeba i častým močením

V České republice je diagnostikováno na osm set padesát tisíc pacientů s diabetem. To je třikrát více, než kolik lidí s cukrovkou u nás bylo léčeno…celý článek

Už vás zase bolí močák? Poraďte si s tím i bez prášků!

Už vás zase bolí močák? Poraďte si s tím i bez prášků!

Taky trpíváte na záněty měchýře? Nepříjemné je, že spoustě žen už nezabírají léky, protože jich během života braly tolik, že se jejich organizmus „zabejčil“…celý článek

Migrény a menstruační bolesti – běžné ženské problémy

Migrény a menstruační bolesti – běžné ženské problémy

Pokud jde o bolest, příroda byla k ženám maličko nespravedlivá a naložila jim o něco více než mužům. Bolesti hlavy, migrény a menstruační bolesti patří…celý článek

Kam jídlo opravdu nepatří?

Kam jídlo opravdu nepatří?

Ať už jste o svůj chrup přišli z jakéhokoliv důvodu a nosíte zubní náhradu, možná vás trápí maličkosti, o kterých se špatně mluví…celý článek

10 největších mýtů o antikoncepci. Tloustne se po ní a tlumí chuť na sex

10 největších mýtů o antikoncepci. Tloustne se po ní a tlumí chuť na sex

Také každé kilo navíc, které se objevilo na vaší váze, jste přičítala hormonální antikoncepci, kterou už nějaký ten pátek zobete? V sexu odmítáte používat…celý článek