Víme, jak na to: Podpořte svoji imunitu v podzimních plískanicích!

S přibývajícími výkyvy počasí je potřeba aktivně posilovat svoji imunitu! • Foto: Profimedia.cz
14. září 2012 | 10:00

Za okny se žení všichni čerti. Dešti sekunduje studený vichr a ve vašem okolí se objevuje stále více nemocných. Bojují s chřipkou, nachlazením či kašlem. Jediné, co vás dokáže ochránit před obdobnými potížemi, je vaše imunita. Z toho důvodu byste ji měli co nejvíce posilovat, chcete-li se nemoci vyhnout.


Jak odolat nástrahám podzimních chřipek

V dnešní době jsou již k dispozici dokonale propracované návody, jak se podzimním chřipkovým epidemiím vyhnout. Ve stručnosti je k tomu potřeba pět „věcí“ – dostatek spánku, vitamínů, pohybu, dobře fungující zažívání a málo stresu. Zní to snadno, že? Ovšem kdo o sobě může popravdě prohlásit, že splňuje všechna tato kritéria?

Aby se lidské tělo mohlo po dlouhém dni regenerovat, potřebuje dostatekspánku (ideálně 8 hodin). Během tohoto času si organismus odpočine a imunita se posílí. Jenže mnozí si jdou lehnout večer včas, ale přesto se jim nedaří usnout.

Dívají se do stropu a v hlavě jim víří myšlenky na blížící se zkoušky, pracovní porady, uzávěrky atd. Zkuste se těmto stresům vyhnout. Stačí, že se jimi zabýváte přes den, tak není potřeba si je s sebou brát i do postele. Raději si zaveďte rituál, stačí třeba šálek bylinkového čaje, uvolňující a relaxační cviky (např. jóga) či dobrá knížka.

Abeceda vitamínů pro zdraví

Když se vyspíte, přijde řada na talíř se snídaní. Ta i každé další jídlo by měly být  pestré a bohaté na vitamíny, které jsou neopominutelnou součástí prevence před nemocemi. V podzimních přeháňkách je dobré zvýšit přísun zejména vitamínu C. Takže směle do loupání pomerančů a grepů. Kromě „céček“ byste si měli dopřát také vitamíny A, B, D a E. Nezapomínejte ani na minerály. Z nich vaše tělo nejvíce potěší selen a zinek.

Obecně by jídelníček měl obsahovat hodně ovoce a zeleniny, přidat byste měli luštěniny a naopak ubrat můžete maso. Z mléčných výrobků si vybírejte kysané (jogurty), v pečivu dávejte přednost celozrnnému před bílým a zkuste trochu omezit konzumaci sladkostí. Tato kombinace by měla pomoci dobrému trávení.   

Zdraví pochází z břicha

Právě dobře fungující střeva jsou základem imunity. Aby také nebyly, když se v nich nachází přes 70 % buněk imunitního systému. Zdá se vám to moc? Pak se nabízí srovnání - povrch lidského těla má v dospělosti přibližně 1,75 m² a povrch trávicího ústrojí je asi 150-200 m², tedy skoro 10x větší. Navíc objem metabolických funkcí střevní mikroflóry odpovídá metabolismu jater. Když si to všechno dáte dohromady, pak už vás asi nepřekvapí, že za 90 % poruch imunity může poškozená střevní mikroflóra.

 Bez pohybu a pohody to nejde

Jedním z nejčastějších důvodů, proč nemoc lidský organismus přemůže, je stres. Jeho neustálá nadvláda nikomu neprospívá. Lidé se nervují v zaměstnání a málokdo dokáže poté, co za ním zapadnou dveře kanceláře, vypnout a zapomenout na rozdělané a nedokončené úkoly. Pokud se to nenaučíte, tak si koledujete o závažné problémy, které mohou vyústit v deprese, vysoký krevní tlak či nespavost.


Stres v období chřipek rapidně zvyšuje šanci, že zrovna vás „bacil bací“ a složíte se s teplotou. Přitom účinným útěkem od pracovního stolu může být sport. Při něm tělo získá kondici a vy se odreagujete. Navíc je naprosto jedno, zda to bude pilates, squash či spinning. Podstatné je, abyste sportovali s chutí a elánem.

Jste-li v dobré kondici a v pohodě, máte-li dostatek vitamínů a nezlobí-li vás zažívání, pak máte vysokou šanci, že se vám nachlazení vyhne, i když kolegové budou mít schované nosy v kapesnících. Pokud přece jen chřipka zachvátí vaše tělo, pak vězte, že se s ní rozloučíte alespoň o pár dní dříve.   

Autor: ema
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile