Zdraví

5 skvělých tipů pro božský spánek. Vyspěte se do růžova!

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
Foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

3 fotografie

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
kafe
12. července 2012 | 12:45

Už jste vyzkoušela snad úplně všechno. Vynechala večerní kofein, všechno pozhasínala i vypnula, vaše ložnice je tmavá a útulná, vyhýbáte se strašidelným filmům, ale stále ne a ne usnout? Zkuste naše zaručené tipy!

Nej Houbař 2014


Nedostatek spánku způsobí, že se druhý den cítíte, jako byste se procházela v mlze. Chronický, dlouhodobý nedostatek spánku zvyšuje nebezpečí cukrovky, depresí, kardiovaskulárních chorob a dokonce i příbytků na váze. Takže co s tím?

1. Zablokujte odpolední zlozvyky!

Když budete pít kávu, nebo čaj před spaním, moc si nepomůžete, naopak. Dávejte si ale také pozor na ostatní nápoje, které po poledni pijete. Kontrolujte si zadní štítky. Pokud na etiketě naleznete informaci, která se chlubí energeticky posilujícím účinkem, zapomeňte na to!

2. Super jídlo = super spánek

Odpoledne už nejezte těžké a tučné potraviny (ale jindy byste taky neměli!). Plný žaludek ruší váš spánek, stejně tak jako prázdný. Je tedy potřeba najít zlatou střední cestu. Potraviny, která vás ale zaručeně uspí? Zkuste celozrnné těstoviny, čerstvou zeleninu, na kostičky nakrájené kuřecí maso, rajčatovou omáčku a parmazán. Tato večeře obsahuje příjemnou kombinaci bílkovin a aminokyselinu tryptofan, která vás v podstatě „převádí“ do spánkového režimu.

3. Sklenku vína? Ano, ale dříve

I když tvrdíte, že se vám dobře spí, pokud si dáte před spaním skleničku, či dvě, zkuste se jí zbavit. Způsobuje totiž, že se vám sice hezky spát, ale v druhé polovině spánkového cyklu zvyšuje riziko probouzení se a spíše než poklidný, je váš spánek velmi nekvalitní. Pokud si ji ale přesto nechcete odpustit, dejte si sklenku s večeří, kolem šesté hodiny odpolední a pití před půlnocí zkuste omezit.

4. Zacvičte si

Trocha jógy zklidní vaši mysli, ustálí váš dech a sníží svalové napětí. Zkuste si lehnout na záda s pokrčenými koleny a kotníky u sebe. Položte si ruce dlaněmi dolů podél těla, zavřete oči, pomalu e nadechněte nosem a počítejte do čtyř. Pak vydechněte a počítejte znovu, ale pozpátku. Pokud budete toto cvičení praktikovat každý den 10 minut, budete se cítit uvolněně i lépe usínat.

5. Vypněte mobil, kupte si budík

Potřebujete odeslat poslední e-mail, než usnete? Ne tak rychle. Vyřizování věcí na telefonu vás může úplně odtrhnout od spánku a navíc, když necháte mobil zapnutý a někdo vám bude odpovídat, pochopitelně zachytíte, když zavibruje. Vůbec nejlepší bude, když telefon buď vypnete, nebo ho v tichém režimu zanecháte v jiné místnosti. Abyste se ráno vzbudili, kupte si budík, který nemá funkci „odložit“. Bez zbytečného odkládání vstávání, budete po zbytek dne čilejší.

Autor: Klena, Eva Dvořáková
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Další články z kategorie

Vajíčka neškodí! Bojíte se cholesterolu? Děláte chybu, ne každý je zlý

Vajíčka neškodí! Bojíte se cholesterolu? Děláte chybu, ne každý je zlý

Jeden z nejčastějších medicínských mýtů, které kolují mezi veřejností, je ten o cholesterolu. Lidé pro to používají jednoduchou úměru, čím méně ho…celý článek

Co se řeší v Ordinaci: Operace versus bylinky a homeopatika. Co kdy pomůže?

Co se řeší v Ordinaci: Operace versus bylinky a homeopatika. Co kdy pomůže?

V nejnovějších dílech seriálu Ordinace v růžové zahradě se jedna z dějových linek odehrává kolem ordinace lékařky Běly a její nové kolegyně, Marie.…celý článek

5 věcí, které vás probudí lépe, než káva

5 věcí, které vás probudí lépe, než káva

Bez šálku kávy si většina z nás ráno nedokáže představit. Ale existuje spousta jiných věcí, které vás nakopnou stejně dobře, ne-li lépe. A většina…celý článek

Bolest zad, ženské problémy, angína? Za vším hledejte stres!

Bolest zad, ženské problémy, angína? Za vším hledejte stres!

Do stavu, který dnes nazýváme stres, se naše tělo dostávalo odjakživa. Tato fyziologická reakce se projevuje ve chvíli, kdy se člověk ocitne v ohrožení…celý článek

Pánská antikoncepce prý bude dostupná ani ne do tří let

Pánská antikoncepce prý bude dostupná ani ne do tří let

Pánská antikoncepce však nakonec nebude mít formu pilulky, jak to známe u dámské, ale nehormonálního gelu, který funguje na podobném principu jako…celý článek

Padají vám vlasy? Zázraky neexistují, pomůže vám lékař

Padají vám vlasy? Zázraky neexistují, pomůže vám lékař

Ve sprše se krčí chomáček vlasů a v koupelně je cítit strach z každého dalšího česání vlasů, kdy nedávno ještě bujná kštice přijde o dalšího zástupců.…celý článek

Neutrácejte zbytečně za drahé pilulky na dětskou imunitu. Víme, co funguje

Neutrácejte zbytečně za drahé pilulky na dětskou imunitu. Víme, co funguje

Lékaři mají jasno. Pokud chcete, aby byl váš potomek v zimě zdavý, musíte ho na to s předstihem připravit. Nestačí nakoupit spoustu zaručených multivitaminových…celý článek

Kam jídlo opravdu nepatří?

Kam jídlo opravdu nepatří?

Ať už jste o svůj chrup přišli z jakéhokoliv důvodu a nosíte zubní náhradu, možná vás trápí maličkosti, o kterých se špatně mluví…celý článek

Samovyšetření prsu by měla žena provádět jednou měsíčně. Víte, jak na to?

Samovyšetření prsu by měla žena provádět jednou měsíčně. Víte, jak na to?

Většina z nás žije v domnění, že „Tohle se mi nikdy stát nemůže,“, vždyť přeci žijeme zdravým životním stylem a neřestem jako kouření se velkým obloukem…celý článek

Čeká Kate dvojčata? Její nevolnosti naznačují, že možná ano

Čeká Kate dvojčata? Její nevolnosti naznačují, že možná ano

Vévodkyně z Cambridge Kate Middleton je opět těhotná! A stejně jako při prvním těhotenství, i tentokrát je její radostný stav doprovázen velmi silnými…celý článek