Zdraví

5 skvělých tipů pro božský spánek. Vyspěte se do růžova!

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
Foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

3 fotografie

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
kafe
12. července 2012 | 12:45

Už jste vyzkoušela snad úplně všechno. Vynechala večerní kofein, všechno pozhasínala i vypnula, vaše ložnice je tmavá a útulná, vyhýbáte se strašidelným filmům, ale stále ne a ne usnout? Zkuste naše zaručené tipy!


Nedostatek spánku způsobí, že se druhý den cítíte, jako byste se procházela v mlze. Chronický, dlouhodobý nedostatek spánku zvyšuje nebezpečí cukrovky, depresí, kardiovaskulárních chorob a dokonce i příbytků na váze. Takže co s tím?

1. Zablokujte odpolední zlozvyky!

Když budete pít kávu, nebo čaj před spaním, moc si nepomůžete, naopak. Dávejte si ale také pozor na ostatní nápoje, které po poledni pijete. Kontrolujte si zadní štítky. Pokud na etiketě naleznete informaci, která se chlubí energeticky posilujícím účinkem, zapomeňte na to!

2. Super jídlo = super spánek

Odpoledne už nejezte těžké a tučné potraviny (ale jindy byste taky neměli!). Plný žaludek ruší váš spánek, stejně tak jako prázdný. Je tedy potřeba najít zlatou střední cestu. Potraviny, která vás ale zaručeně uspí? Zkuste celozrnné těstoviny, čerstvou zeleninu, na kostičky nakrájené kuřecí maso, rajčatovou omáčku a parmazán. Tato večeře obsahuje příjemnou kombinaci bílkovin a aminokyselinu tryptofan, která vás v podstatě „převádí“ do spánkového režimu.

3. Sklenku vína? Ano, ale dříve

I když tvrdíte, že se vám dobře spí, pokud si dáte před spaním skleničku, či dvě, zkuste se jí zbavit. Způsobuje totiž, že se vám sice hezky spát, ale v druhé polovině spánkového cyklu zvyšuje riziko probouzení se a spíše než poklidný, je váš spánek velmi nekvalitní. Pokud si ji ale přesto nechcete odpustit, dejte si sklenku s večeří, kolem šesté hodiny odpolední a pití před půlnocí zkuste omezit.

4. Zacvičte si

Trocha jógy zklidní vaši mysli, ustálí váš dech a sníží svalové napětí. Zkuste si lehnout na záda s pokrčenými koleny a kotníky u sebe. Položte si ruce dlaněmi dolů podél těla, zavřete oči, pomalu e nadechněte nosem a počítejte do čtyř. Pak vydechněte a počítejte znovu, ale pozpátku. Pokud budete toto cvičení praktikovat každý den 10 minut, budete se cítit uvolněně i lépe usínat.

5. Vypněte mobil, kupte si budík

Potřebujete odeslat poslední e-mail, než usnete? Ne tak rychle. Vyřizování věcí na telefonu vás může úplně odtrhnout od spánku a navíc, když necháte mobil zapnutý a někdo vám bude odpovídat, pochopitelně zachytíte, když zavibruje. Vůbec nejlepší bude, když telefon buď vypnete, nebo ho v tichém režimu zanecháte v jiné místnosti. Abyste se ráno vzbudili, kupte si budík, který nemá funkci „odložit“. Bez zbytečného odkládání vstávání, budete po zbytek dne čilejší.

Autor: Klena, Eva Dvořáková
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Další články z kategorie

Kouříte? Hrozí vám rakovina nejen plic, ale i močového měchýře

Kouříte? Hrozí vám rakovina nejen plic, ale i močového měchýře

S kouřením bývá spojována rakovina plic a bývá před ní také nejčastěji varováno. Lékaři ale upozorňují, že tento zlozvyk může způsobovat i další nádorové…celý článek

Nenechte se napálit!

Nenechte se napálit!

Jak postupovat, abychom neztratili výhody životního pojištění a zbytečně se nepoškodili?celý článek

Končím s hormony! Co se v našem těle děje po vysazení antikoncepce?

Končím s hormony! Co se v našem těle děje po vysazení antikoncepce?

Většina žen užívá hormonální antikoncepci dlouhá léta a považují to za naprostou součást života. Do jisté míry si ale neuvědomují, co vše to s jejich…celý článek

Pupínky, zarudlá pleť, akné? Víme, co na to zabírá!

Pupínky, zarudlá pleť, akné? Víme, co na to zabírá!

Ačkoliv žijete dojmem, že pubertu už máte dávno za sebou, stejně se u vás sem tam objeví nějaký ten pupínek, nebo akné. Vás to samozřejmě přihání k stavům…celý článek

Konec bolesti zad jednou pro vždy? Zapomeňte na podpatky a velké kabelky!

Konec bolesti zad jednou pro vždy? Zapomeňte na podpatky a velké kabelky!

Když je člověku dobře a nic ho nebolí, je to skvělé a určitě má i chuť do života. Určitě to samy znáte. Situace se ale mění ve chvíli, když tělo začne…celý článek

14 potravin, které vás ochrání před rakovinou! Pomáhají jablka a čokoláda

14 potravin, které vás ochrání před rakovinou! Pomáhají jablka a čokoláda

Statistiky jsou neúprosné. Rakovinou onemocní každý třetí Čech, každý čtvrtý na ni zemře. Jedno je ale prokázané, pokud se budete zdravě stravovat,…celý článek

Proč jsou puberťáci nemocní? Imunitu jim oslabují hormony! Nechte je pořádně vyspat

Proč jsou puberťáci nemocní? Imunitu jim oslabují hormony! Nechte je pořádně vyspat

Zatímco někteří puberťáci nezastůňou, jak je rok dlouhý, není málo těch, kteří jdou z nemoci do nemoci. Podobně jako kdysi, když před lety nastoupili…celý článek

Unavení? 7 jídel, které vás zaručeně uspí, vyhněte se jim!

Unavení? 7 jídel, které vás zaručeně uspí, vyhněte se jim!

Když jdete v práci na oběd, musíte počítat nejen s hodinkou, kterou jídlem strávíte, ale i s následnými dlouhými minutami, které budete bojovat se…celý článek

Kameny, které léčí: Vyberte si ten, který vás zbaví potíží!

Kameny, které léčí: Vyberte si ten, který vás zbaví potíží!

Nerosty že by opravdu sloužily k léčbě? Je to tak. Jejich sílu poznávali lidé celá tisíciletí. Používali je na rány, drcený prášek se pil při nejrůznějších…celý článek

Bolest hlavy může zničit partnerský sexuální život. Braňte se!

Bolest hlavy může zničit partnerský sexuální život. Braňte se!

„Dnes ne, miláčku. Bolí mě hlava,“ je všeobecně známá výmluva pro to, proč odmítnout partnera ve společném loži. Lidé, kteří trpí chronickou bolestí…celý článek