Zdraví

5 skvělých tipů pro božský spánek. Vyspěte se do růžova!

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
Foto: Profimedia.cz

Fotogalerie

3 fotografie

Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
Spánek je velmi důležitý a ovlivňuje naše fungování během dne
kafe
12. července 2012 | 12:45

Už jste vyzkoušela snad úplně všechno. Vynechala večerní kofein, všechno pozhasínala i vypnula, vaše ložnice je tmavá a útulná, vyhýbáte se strašidelným filmům, ale stále ne a ne usnout? Zkuste naše zaručené tipy!


Nedostatek spánku způsobí, že se druhý den cítíte, jako byste se procházela v mlze. Chronický, dlouhodobý nedostatek spánku zvyšuje nebezpečí cukrovky, depresí, kardiovaskulárních chorob a dokonce i příbytků na váze. Takže co s tím?

1. Zablokujte odpolední zlozvyky!

Když budete pít kávu, nebo čaj před spaním, moc si nepomůžete, naopak. Dávejte si ale také pozor na ostatní nápoje, které po poledni pijete. Kontrolujte si zadní štítky. Pokud na etiketě naleznete informaci, která se chlubí energeticky posilujícím účinkem, zapomeňte na to!

2. Super jídlo = super spánek

Odpoledne už nejezte těžké a tučné potraviny (ale jindy byste taky neměli!). Plný žaludek ruší váš spánek, stejně tak jako prázdný. Je tedy potřeba najít zlatou střední cestu. Potraviny, která vás ale zaručeně uspí? Zkuste celozrnné těstoviny, čerstvou zeleninu, na kostičky nakrájené kuřecí maso, rajčatovou omáčku a parmazán. Tato večeře obsahuje příjemnou kombinaci bílkovin a aminokyselinu tryptofan, která vás v podstatě „převádí“ do spánkového režimu.

3. Sklenku vína? Ano, ale dříve

I když tvrdíte, že se vám dobře spí, pokud si dáte před spaním skleničku, či dvě, zkuste se jí zbavit. Způsobuje totiž, že se vám sice hezky spát, ale v druhé polovině spánkového cyklu zvyšuje riziko probouzení se a spíše než poklidný, je váš spánek velmi nekvalitní. Pokud si ji ale přesto nechcete odpustit, dejte si sklenku s večeří, kolem šesté hodiny odpolední a pití před půlnocí zkuste omezit.

4. Zacvičte si

Trocha jógy zklidní vaši mysli, ustálí váš dech a sníží svalové napětí. Zkuste si lehnout na záda s pokrčenými koleny a kotníky u sebe. Položte si ruce dlaněmi dolů podél těla, zavřete oči, pomalu e nadechněte nosem a počítejte do čtyř. Pak vydechněte a počítejte znovu, ale pozpátku. Pokud budete toto cvičení praktikovat každý den 10 minut, budete se cítit uvolněně i lépe usínat.

5. Vypněte mobil, kupte si budík

Potřebujete odeslat poslední e-mail, než usnete? Ne tak rychle. Vyřizování věcí na telefonu vás může úplně odtrhnout od spánku a navíc, když necháte mobil zapnutý a někdo vám bude odpovídat, pochopitelně zachytíte, když zavibruje. Vůbec nejlepší bude, když telefon buď vypnete, nebo ho v tichém režimu zanecháte v jiné místnosti. Abyste se ráno vzbudili, kupte si budík, který nemá funkci „odložit“. Bez zbytečného odkládání vstávání, budete po zbytek dne čilejší.

Autor: Klena, Eva Dvořáková
Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.

Další články z kategorie

Šest znamení, která byste neměla při menstruaci podceňovat

Šest znamení, která byste neměla při menstruaci podceňovat

Ten jeden týden v měsíci by většina z nás raději úplně vymazala. Anebo ho alespoň strávila zahrabaná v peřinách, s hezkým filmem a pořádně velkou tabulkou…celý článek

Dnes je nejnižší tlak za dvacet let. Hrozí potíže se srdcem!

Dnes je nejnižší tlak za dvacet let. Hrozí potíže se srdcem!

Dnešní počasí, přesněji řečeno atmosférický nízký tlak, atakuje rekord, který se drží od roku 1989. Ti, kteří jsou na výkyvy počasí citlivější, by…celý článek

Proč jsou léky barevné? A proč rádi polykáme ty růžové?

Proč jsou léky barevné? A proč rádi polykáme ty růžové?

Přemýšleli jste někdy o tom, co byste měli vědět o lécích? Hlavně to, který se kterým jde dohromady a naopak. Nebo také to, kdy je polykáte zcela zbytečně. …celý článek

Opakovaně zaklapáváte budík? Koledujete si o infarkt

Opakovaně zaklapáváte budík? Koledujete si o infarkt

Možná je to i váš ranní rituál. Ještě patnáct minut. Deset. Posouváte zvonění budíku a znovu zavíráte oči. Jenže tělo už si neodpočine. Ba naopak,…celý článek

Pozor na potíže s erekcí! Co všechno se z nich dá vyčíst o zdraví?

Pozor na potíže s erekcí! Co všechno se z nich dá vyčíst o zdraví?

Kdyby si muži mohli vybrat téma, o kterém se pokud možno nehovoří, určitě by horkým favoritem byly poruchy erekce. Přitom nejsou zase tak vzácné –…celý článek

Jak si udržet vaginu stále mladou a pružnou? Dopřejte si orgasmus a vitamin C!

Jak si udržet vaginu stále mladou a pružnou? Dopřejte si orgasmus a vitamin C!

Dámy, ať se nám to líbí či nikoliv, stejně jako nám stárne pokožka a do obličeje se vpisují první vrásky, stárne i naše pohlavní ústrojí. Postupem…celý článek

Bolí vás hlava? Zjistěte, zda je to od páteře, z napětí, nebo kvůli migréně!

Bolí vás hlava? Zjistěte, zda je to od páteře, z napětí, nebo kvůli migréně!

Určitě to znáte. Z ničeho nic máte pocit, jako by vám oči měly vyskočit z důlků,…celý článek

Nemůžete spát? Zapomeňte na léky, zkuste sílu bylinek!

Nemůžete spát? Zapomeňte na léky, zkuste sílu bylinek!

Nemůžete poslední dobou usnout nebo se vám zkrátka spí špatně? Než sáhnete po nějakém léku, zkuste nejdříve byliny. Které jsou ty nej?celý článek

Antibiotika si můžete vyrobit doma. Budou fungovat? Lékař říká, že ano

Antibiotika si můžete vyrobit doma. Budou fungovat? Lékař říká, že ano

Dříve, než byl vynalezen penicilin, se lidé léčili různě. Každá rodina měla osvědčený recept na nejlepší lék, jakési své domácí antibiotikum, kterému…celý článek

Lékaři varují: Přibývá dětí s cukrovkou, může za to chemie v jídle

Lékaři varují: Přibývá dětí s cukrovkou, může za to chemie v jídle

Zapomeňte na to, že cukrovka vznikne tak, že někdo jí mnoho sladkého. To neplatí už dávno. Ale pravda není ani to, že riziko rozvoje této choroby souvisí…celý článek