Únavový syndrom: když vám únava ničí život

Únavový syndrom je vážné onemocnění, které může velmi znepříjemnit život. • Foto: profimedia.cz
22. července 2014 | 14:04

Chronický únavový syndrom (CFS) je vážná nemoc, kterou u nás trpí kolem 40 000 lidí. Projevuje se pocitem hlubokého, trvalého vyčerpání. Člověk není schopen zvládat ani práci, ani běžné denní povinnosti. Pomoc ale naštěstí existuje. 

Odlišné pohledy

Klasika 

MUDr. Martin Nouza, CSc., Centrum klinické imunologie, www.imunologie.cz 

Když odpočinek nepomáhá 

K začínajícím příznakům choroby patří dlouhodobě zvýšená teplota, poruchy spánku, výpadky paměti, nesoustředěnost, pocity úzkosti, deprese, nateklé mízní uzliny, bolesti hlavy, kloubů, svalů. Nemoc přichází náhle, někdy i během několika hodin! Postihuje i dříve velmi aktivní lidi. 

Přijde a neodchází 

Chronická únava se liší od té běžné hlavně tím, že neustává. Nepomůže dovolená, klidový režim, různé formy relaxace. V organismu navíc postupně dochází k mnoha nežádoucím změnám, jeho systém přestává fungovat obvyklým způsobem, nebo do značné míry kolabuje. Dochází i k velké ztrátě energie, čímž se výrazně snižuje imunita. ¨

Tvrdý dopad 

Ještě mnohem tvrdší dopad má chronická únava na plnění pracovních povinností – v pokročilém stádiu je postižený člověk vůbec nezvládá. 
Invalidní důchod se bohužel v těchto případech obvykle nepřiznává. Pacienti tak zůstávají bez práce, bez penze, odkázaní jen na úspory či pomoc rodiny... 

Příčina vzniku neznámá 

„Diagnostika CFS je velmi složitá, nejprve je totiž nutné vyloučit všechny další vlivy, které by mohly být příčinou únavy. Zejména jde o psychické poruchy a nádorová onemocnění,“ říká doktor Nouza a pokračuje:

„Velmi důležitá je proto co nejpodrobnější anamnéza jak osobní, tak rodinná. Poté následují různá laboratorní vyšetření především krve a moči. Zrada je i v tom, že neznáme přesný mechanismus vzniku choroby. Víme jen, že spouštěčů může být celá řada – často jsou zmiňovány alergické vlivy, virová nákaza, reakce na očkování, kvasinkové infekce, jednou z uvažovaných variant je i lymská borelióza či chlamydiová infekce." 

Zázraky se nedějí 

Žádný zázračný preparát, který by pomohl zvládnout chronický únavový syndrom, zatím neexistuje. Léky se proto nasazují hlavně na zvládnutí jednotlivých symptomů. 

Tři až deset let 

Stavy těžké únavy se často vracejí, případně se střídají s obdobím relativního klidu. Další nepříjemností je, že nelze ani přibližně odhadnout délku trvání choroby.

„U většiny pacientů přetrvávají příznaky nejméně tři roky, ale také až deset let i déle. Musí se s ní proto naučit žít. Pomáhá trénovat duševní činnost a paměť, snažit se o pozitivní myšlení, pravidelně cvičit, jíst kaloricky vyváženou stravu s obsahem vitaminů, antioxidantů a stopových prvků,“ dodává doktor Nouza. 

Alternativa 

MUDr. David Frej, Centrum celostní medicíny, www.dr.frej.cz 

Nerovnováha 

Podle východní medicíny souvisí silná únava s nerovnováhou metabolismu. K té dojde například tehdy, když příliš často jíme nesprávné potraviny. Třeba rafinovaný bílý a ovocný cukr. Organismus jeho konzumace vyčerpává, člověk navíc rychle nabírá na váze. 

Cukr a zase cukr 

Je smutný fakt, že tyto cukry najdeme takřka všude: v polotovarech, limonádách, sladkostech, jogurtech, dokonce i v pečivu. Navíc reagují s bílkovinami v těle a vytvářejí škodlivé látky, které způsobují záněty a zhoršují prokrvení mozku.

Škodlivé je i pití velkého množství kávy a zeleného nebo černého čaje – tyto nápoje totiž negativně ovlivňují mozek a mysl, vyvolávají deprese a úzkost. Navíc po dočasném vzpružení obvykle následují pocity ještě větší únavy. 

Oslabená játra 

Další příčinou únavy jsou oslabená játra. Například večerní mlsání nezdravého jídla, někdy i ve spojení s alkoholem, je pro tento důležitý orgán hotová pohroma. Únavu může také ovlivnit nahromadění odpadních látek v těle, nedostatek pohybu, stres a celkově nezdravý styl života. 

Únavový syndrom je komplexní a mimořádně vysilující choroba.

Pomůže zdravý jídelníček 

Dobré je jíst hodně listové zeleniny – rukolu, polníček, římský salát, čekanku – všechny posilují činnost jater. Pokud jde o pití, skvělé l jsou bylinné čaje – bazalkový, pampeliškový, kopřivový. Člověka celkově oslabuje nedostatek vitaminů a minerálů, zdravá strava je proto základem terapie.

Snídaně by měla být bohatá na proteiny (tvarohové a kozí sýry, vejce, semínka, tofu), v jídelníčku by neměly scházet „energetické“ potraviny – špenát, ryby, krůtí maso, meruňky, brokolice, celer, mrkev, zázvor, cibule, sezamová semínka, majoránka, mandle, vlašské ořechy, vejce, banány. Z tuků jen olivový olej. 

Dobré spaní a byliny 

Odolnost organismu výrazně zvyšuje spánek. Usínat je nejlepší před třiadvacátou hodinou a nevstávat později než v sedm ráno. Jinak narušujeme své biologické hodiny. Zkuste i byliny: energii dodá například ginkgo biloba a indický ženšen ašvaganda. Vhodná je i pampeliška a hořké rostliny – celík zlatobýl, aloe vera, morinda citrifolia… Nenahraditelné jsou včelí produkty. 

Očistné dny 

Výborným prostředkem na únavu jsou masáže. Například relaxační olejové ájurvédské nebo lymfatické. Oboje odvádějí odpadní látky z těla a zlepšují prokrvení všech orgánů. Velmi důležité jsou také očistné dny: jednou týdně přijímáme jen zeleninu buď ve formě vývaru nebo šťáv a pijeme převařenou vodu a bylinné čaje.

Typické příznaky:

  • Cítíte vyčerpanost víc než šest měsíců a nejste si přitom vědomi žádné příčiny. Pro začátek navštivte praktického lékaře, s ním se domluvíte na dalším postupu
  • Nemůžete se z únavy dostat. Běžně utahaní můžeme být klidně každý den. Zásadní rozdíl spočívá v tom, jak dlouho se cítíme „přejetí parním válcem“. 
  • Nepomáhá vůbec žádný relax a my nejsme schopni se nastartovat. 
  • Stav se zhoršuje, místo aby se zlepšoval. 
  • Ohroženější jsou ženy. Únavový syndrom je postihuje výrazně častěji než muže. 
  • Myslíte si, že jste malátní proto, že jste příšerně nastydlí. Zpočátku se dá ÚS snadno splést s rýmou nebo angínou. Projevuje se totiž kromě jiného i bolestmi kloubů, zvětšenými uzlinami, zvýšenou teplotou a bolestmi hlavy. 
  • Nemáte žádnou sílu, přestože jste nic namáhavého nedělali. 

Příčiny chronické únavy: 

Jde jen o dohady, přesné příčiny zatím nikdo nezná! 

  • herpetické viry nebo chlamydiové infekce 
  • deprese 
  • změny imunity 
  • dědičnost nebo nakažlivost 
  • hormonální změny 
  • vlivy zhoršeného životního 
  • prostředí 

Co dělat proti chronické únavě:

  • Nahraďte bílý cukr hnědým.
  • Pijte pampeliškový a kopřivový čaj.
  • Dopřávejte si listovou zeleninu včetně špenátu. Dejte si co nejčastěji sóju a výrobky z ní (tofu, sójové mléko, sójové maso…).
  • Jezte majoránku. A také meruňky, ořechy a cibuli.
  • Choďte spát před jedenáctou večer, a vstávejte do sedmi hodin ráno.
  • Sežeňte si v lékárně ginkgo bilobu a indický ženšen.
  • Dávejte si očistné dny aspoň jednou týdně: pijte jen zeleninovou šťávu nebo zeleninový vývar, vodu nebo bylinné čaje. 

Co je chronický únavový syndrom?

 Jde o komplexní a mimořádně vysilující chorobu. Její příčiny jsou zatím stále neznámé, stejně jako možnosti, jak jí předejít. Často začíná velmi náhle, například po běžné viróze. Nejvýraznějším problémem pacientů je obrovská únava, trvající víc než půl roku. 

Správné stravování je jedním ze způsobů, jak předcházet únavovému syndromu.

Podle nejnovějších poznatků lékařů má na chronický únavový syndrom výborné účinky mírné aerobní cvičení. Trénink by měl trvat asi dvanáct týdnů a zahrnovat procházky, plavání nebo jízdu na kole (5 až 30 minut denně). Důležité je ale postupovat pomalu! 


 Při chronické únavě je dobré tip jíst aspoň pět kusů ovoce nebo zeleniny denně. Pomáhají také vitamin C, třezalka, echinacea, hořčík a lékořice. 

Prevence ani léčba únavového syndromu zatím neexistují, léčí se jen jednotlivé příznaky!

Pozor! Jestliže se cítíte být nesmírně unavení a vyčerpaní i po odpočinku, musíte jít k lékaři. Velká únava může být totiž příznakem i jiných nemocí, včetně rakoviny. 

Zajímavost

Odborníci považují za opravdu nemocného člověka toho, kdo je vyčerpaný déle než šest měsíců. V současné době je v České republice chronickým únavovým syndromem postiženo asi 40 tisíc lidí. Nejčastěji se dostaví po dlouhotrvajícím přetížení, psychickém či fyzickém. 

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile