Zastavte stárnutí: Jak vypadat za 10 let stejně jako dnes

  • Známe jednoduché triky, díky kterým budete vypadat stále skvěle.
    8. prosince 2015 | 09:00

    Zázračný recept, jak v padesáti vypadat na dvacet, neexistuje. Kdyby existoval, potkávaly bychom na ulici samé dvacítky. Ale zpomalit stárnutí tak, abyste za deset let vypadala a cítila se stejně jako dnes, to možné je. Jen musíte vědět, jak na to!

  • Nedovolte zánětům, aby vás ničily

    Každý zánět (od špatného zubu po kvasinky) znamená rychlejší stárnutí. Jenže zatímco některé nemoci odhalíme okamžitě, jiné bují v našem těle tajně. Naštěstí existuje takzvaná protizánětlivá dieta. Při ní jde o to, konzumovat co nejvíc zeleniny, o něco méně ovoce a kvalitních bílkovin a minimum živočišných tuků. Když už tuky, tak rybí nebo ve formě olivového oleje.

     

    V každém případě vynechte bílou mouku a rafinovaný cukr. Pokud je vám víc než čtyřicet, měla byste slovo dieta vyškrtnout ze svého slovníku a takhle se stravovat naprosto běžně. Prostě změňte životní styl na středomořskou stravu.

  • Buďte pořád v pohodě

    Je to sice omleté klišé, které jste slyšela už stokrát, ale pravdivé. Pozitivní myšlenky, chuť plánovat do budoucna, vymýšlet, podnikat, prostě žít, to všechno vám udrží mládí bez ohledu na datum v občance. Když se jedné z nejstarších žen planety Marie Copvilly z Ekvádoru zeptali, kde má vlastně vrásky, protože na obličeji jich moc nebylo, prý se zasmála a řekla: „Jediná, kterou mám, je ta, na které sedím.“ A o tom to je. Marie totiž celý život milovala rodinu, legraci a na všechno se dívala z té lepší stránky. Její sklenice byla vždycky poloplná, nikdy poloprázdná. Dožila se 117 let.

  • Zamilujte si pohyb

    Moje babička byla v devadesáti letech v lepší kondici než její o generaci mladší kamarádky. Denně totiž nachodila svižnou chůzí spousty kilometrů, hodně plavala, po večerech doma cvičila a vyběhnout kopec pro ni nebylo žádný problém. A to ani neznala vědeckou práci amerických a kanadských odborníků, kteří prokázali, že cvičení může částečně zvrátit stárnutí na buněčné úrovni.

     

    Vědci půl roku sledovali účinky intenzivního cvičení u pětašedesátiletých a starších dobrovolníků, kterým odebírali malé vzorky buněk z jejich stehenních svalů. Cvičení na konci experimentu prokázalo nejen nárůst svalové síly o 50 %, ale i genová aktivita byla téměř stejná jako u mladých lidí. Jednoduše řečeno buňky omládly.

  • Dávejte si půst

    Jedna z nejuznávanějších odbornic na zdraví a životní styl Amanda Hamilton z Británie zjistila, že na ni stoprocentně fungují postní dny. „S půstem jde všechno snadněji. Vědci už prokázali, že tato metoda zpomaluje stárnutí, posiluje zdraví a je něčím, co naši předkové dělali instinktivně. Většina z nás, jejich potomků, už ale zapomněla, jak na to,“ říká ve své knize Amanda. Nemá smysl hladovět dlouho. Stačí si dát jednou za měsíc jednodenní půst – a buňky omládnou.

  • Kombinujte omlazující potraviny

    Jeden losos nebo avokádo z vás mladici neudělá, ale pokud ode dneška zařadíte do svého stravování potraviny bohaté na antioxidanty, které navíc pomáhají čistit zažívací ústrojí, máte obrovskou šanci být dlouho zdravá i mladistvá.

     

    Například losos omlazuje pleť a jsou po něm silné a zdravé vlasy i nehty. Obsahuje velké množství omega-3 nenasycených mastných kyselin. Avokádo z 20 procent tvoří zdravé nenasycené mastné kyseliny, a navíc obsahuje i hodně vitaminů E, C, B6, B1, měď a draslík, takže vyhlazuje pokožku a regeneruje buňky celého těla. Olivy a olivový olej pak působí jako silný antioxidant, který funguje také jako prevence poškození buněk a zpomaluje jejich stárnutí.

Autor: Majka Dvořáková
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile