Angličtina od jednoho roku? Ano, aby si děti zvykly na cizí jazyk

26. září 2014 | 06:00

Zatímco my jsme s cizími jazyky většinou začínali pořádně až na střední škole a dnešní dospívající na základní, dnes už se téměř za standard považuje angličtina ve školkách. Někde se ji předškoláci učí přímo tam formou kroužků, jiné rodiče vodí do speciálních jazykových škol. Ty nabízejí lekce už pro děti od jednoho roku nebo dokonce ještě mladší. Má to smysl? A nehrozí naopak, že dítě se pořádně nenaučí ani svůj rodný jazyk? Zastánci výuky od raného věku tvrdí, že ne, protože děti cizí jazyk zvládají přirozeně podobně jako mateřský, Navíc, nejde o žádný dril. 

Jedna tři čtvrtě hodině týdně v jazykové škole mezi ostatními dětmi, deset minut každý den doma s CD. Tak vypadá angličtina v podání metody, kterou do Česka přivezla španělská filoložka a učitelka angličtiny Natalia Perarnau. Jedna z mnoha poboček její jazykové školy Kids&Us začíná od letošního školního roku působit v Praze - Česko se již osmou zemí, kde otevírá své pobočky. Jen letos jich má po Evropě přibýt pět desítek. Přijímají děti od jednoho do sedmi let. A slibují, že ačkoli nejde o jazykovou školku nebo výuku zabírající mnoho hodin týdně, děti se tu naučí jazyk tak, aby ho časem uměly přirozeně používat.  

Natalia Perarnau
Nejsou takové děti na výuku cizího jazyka ještě moc malé? 

Naopak. V tomto věku se dokáží cizí jazyk učit stejně přirozeně jako mateřský, aniž by se jim to pletlo. Nevadí ani to, že neumí ještě pořádně mluvit, důležité je i to, že se učí cizí jazyk poslouchat. Je možná pravda, že pokud se dítě krom mateřského učí i cizí jazyk, možná trvá o dva měsíce déle, než začne mluvit, ale jednak se to nedá nijak ověřit a navíc to není zásadní.  

Co vás přivedlo k založení jazykové školy? 

Ve Španělsku není výuka cizích jazyků moc dobrá, v běžné škole se toho děti moc nenaučí. Já sama jsem filoložka a učitelka angličtiny a měla jsem svou jazykovou školu. Když se mi narodila dcera, chtěla jsem na ni mluvit anglicky, ale jelikož nejsem rodilá mluvčí, dělala jsem to jen deset minut denně. I tak toho mnoho pochytila, protože to pro ni bylo velice přirozené. Z toho jsem vyšla při vytváření metody výuky, kterou dnes používáme. 

Plánovala jste, že vytvoříte mezinárodní síť?

Nejdříve to byla  - v roce 2003 - spíše taková domácí jazyková škola, ale jak jsme rozvíjeli metodiku, stálo to mnoho peněz, proto jsme původně pracovali pod jednou velkou jazykovou školou. Nakonec jsme se osamostatnili a začali nabízet možnost franšízy, kdy zájemcům umožňujeme, aby zcela převzali náš koncept včetně materiálů či třeba barevného řešení a založili svou pobočku, kde se využívá moje metodika. 

Proč přijímáte děti jen do sedmi let věku. Starší neučíte?  

Děti k nám mohou chodit až do osmnácti let, ale přijímáme nejvýše sedmileté, protože jen do té doby jsou schopny vnímat angličtinu podobně přirozeně jako mateřský jazyk, učí se poslechem a podobně. Starší děti tuto schopnost učit se cizí jazyk intuitivně ztrácejí, a proto se ho už nemohou začít učit s naší metodou. Ale mohou v tom samozřejmě pokračovati u nás až do osmnácti let, pokud už začali dříve.  

Jak vypadá výuka angličtiny ve vaší jazykové škole?  

Základem jsou velmi malé skupiny, v nichž je maximálně pět dětí, takže v hodinách je možná interakce s každým dítětem. To jim pomáhá, aby mluvily anglicky. Chceme, aby nejen naslouchaly, ale aby se do hodin také aktivně zapojovaly. Nechceme po nich, aby se učily slovíčka, ale aby jazyk aktivně používaly. 

Učitelé jsou Češi nebo rodilí mluvčí? 

Češi, ale musí splňovat vysoké nároky. Musí mít perfektní angličtinu a zároveň musí umět pracovat s dětmi. Zásadní také je, aby využívali naši metodiku a naše postupy, které jsou ověřené. V hodinách na děti mluví pouze anglicky. I když děti občas něco řeknou česky, odpověď dostanou v angličtině. 

Mohou spolu do hodin chodit stejně staré děti, z nichž některé anglicky neumí vůbec a jiné třeba už něco pochytily? 

Není to problém. V naší škole nemáme různé jazykové úrovně. Vždyť mateřský jazyk také žádné nemá. Nikdo přece neříká, že třeba dvouleté dítě umí češtinu na úrovni 1. 

Přesto, nehrozí, že dítě bude po několika letech umět jen barvy a čísla, jako se to běžně stává ve zdejších školách nebo školách, kde jsou kroužky nebo hodiny angličtiny? 

Snažíme se o to, aby byla angličtina a její používání pro děti přirozené, což se nám daří. Děti začínají reagovat, zapojují se, používají věty. Samozřejmě, že ze začátku nerozumí každému slovu, ale to není ani potřeba, stačí když pochopí celkový význam a to nebývá problém. Ukazuje se, že děti, které s námi kdysi začínaly a kterým je dnes 14 až 16 let, mají velice slušnou angličtinu. 

Jak intenzivní je výuka ve vaší škole? 

Děti od jednoho do tří let mají jednu hodinu týdně v délce 45 minut, děti od tří do osmi let jednou týdně 60 minut. Zároveň by měli denně poslouchat naše materiály doma, ale stačí ani ne deset minut z CD, rodiče jim to jen pustí, více dělat nemusí. Starší děti sem chodí dvakrát týdně po hodině nebo hodině a půl dle věku. Malé děti u nás nepíší, starší ano. Ale je možné, že ve škole to po nich budou chtít dříve, pak s tím chvíli mohou mít potíže a musí se nějakou dobu více snažit. Stává se také, že opravují učitele s nesprávnou výslovností, protože od nás mají cizí jazyk naposlouchaný. 

Co když má dítě zjevný logopedický problém? 

V tom případě rodiče upozorníme, že jsme jazykové škole a že v takovém případě se musí obrátit na specialistu.

Diskuse ke článku
.
DesktopMobile