Jen pro silné povahy: Miminka, která se rodí závislá na drogách

21. října 2017 | 06:00

Hadičky po celém těle, zarudlá kůže, nekontrolovatelný třas, zvracení. Přesně tak
vypadají novorozenci, jejichž matky byly během těhotenství závislé na heroinu. Novorozenecký abstinenční syndrom (NAS) je souhrnný název pro příznaky, které vykazuje právě narozené dítě vystavované vlivu drog již v děloze.

Matky těchto dětí povětšinou otěhotní neplánovaně a mnohdy ani dlouhou dobu netuší, že dítě čekají. Takové ženy bohužel ve většině případů nejsou schopné se závislostí bojovat, a tak než aby vyhledaly odbornou pomoc, nadále drogy užívají, a to i těsně před porodem.

Plod již v děloze závislé matky vykazuje abstinenční příznaky, jimiž jsou například výraznější pohybová aktivita či časté křeče. V krajních případech dochází i k úmrtí plodu právě v důsledku těchto problémů. Pokud se ale plod přece jen dožije porodu, již po přestřižení pupeční šňůry se pere se závislostí. Právě přestřižením pupečníku totiž dochází k omezení přísunu omamných látek do organismu.

U novorozenců se pak nejčastěji objevují nekontrolovatelný třas, dýchací obtíže, zvracení, zarudlá pokožka a častý křik. Riziko úmrtnosti je v takových případech velmi vysoké, takže život miminek je závislý na přístrojích a intenzivní péči lékařů. Aby lékaři dokázali novorozence drogové závislosti zbavit, podávají jim dané látky v malém množství a dávky postupně snižují, až je nakonec vysadí úplně.

I v případě, že je léčba závislosti novorozence úspěšná, riziko fyzických a psychických následků je stále vysoké – stejně jako riziko náhlého úmrtí. Je tedy nutné, aby bylo dítě dlouhodobě sledováno, a to nejen lékaři, ale i sociálními pracovníky. Otázkou zůstává, jak je možné takto závislým matkám pomoci, a předejít tak důsledkům, které mohou být pro život dítěte katastrofální.

Autor: red
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile