Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Znásilnění jako veliká legrace? Pane Bernarde, tohle jste přehnal

12. prosince 2017 | 12:00

Jeho pivo mi chutnalo, ale už ho nějaký čas nepiju. A zatím rozhodně nezačnu. Vadí mi jeho sexistické reklamy, přijdou mi takové hospodsky ulepené. Ta nejnovější, kterou se naváží do kampaně #metoo, mě přímo namíchla. 

Po sérii billboardů, kde například černou dvanáctku propagovala polonahá černoška (to jsme se v redakci přímo za břicho popadaly), přichází pivovar Bernard s novou aktuální reklamou: Baba Jaga z Mrazíka prostřednictvím hashtagu #metoo sděluje světu, že i ona se stala obětí sexuálního obtěžování

Právě tohle slovní spojení – me too, neboli já taky – utváří celosvětovou kampaň, v níž se oběti různých forem sexuálních ataků z celého světa svěřují s tím, co se jim stalo. Muži stejně jako ženy, které někdo obtěžoval nebo rovnou znásilnil. Když známý provokatér Stanislav Bernard vyrukuje s takovou reklamou, rovnou všem sděluje, že se jim nic nestalo. Je to jen taková legrace, ne?

Není. Pitomé je, že když tuhle a jiné sexistické reklamy kritizujete, obratem vám někdo vpálí, že holt nemáte smysl pro humor. Proti tomu se těžko brání. Stejně těžko, jako když se ohradíte proti sexuálním narážkám, ať už na poradě v práci nebo v hospodě, kde sedíte s kamarády a dozvíte se, že jste nějaká prudérní. 

Odmítám si připustit, že Bernard zároveň vzkazuje něco v tom smyslu, že "kdovíjak dotyčné a dotyční, kterým někdo ublížil, vypadali". Každopádně není jediný, kdo sexuální obtěžování více či méně hloupě znevažuje. Bohužel si asi tuhle nahrávku na reklamní smeč s využitím #metoo nedokázal odpustit. 

Pokud jde o kampaň #metoo, dá se samozřejmě namítnout, že se v jejím rámci objevila i nepodložená obvinění, ale to nic nemění na tom, že je dobře, že se tohle snad ve všech vrstvách společnosti tabuizované téma povedlo otevřít a dostat do médií. Mimochodem – všichni, kdo se neváhali svěřit, se stali letošními vítězi Osobnosti roku, kterou každý rok vyhlašuje magazín Time.

„Jde o nejrychlejší společenskou změnu za poslední desetiletí. Začala jako čin stovek odvážných žen a některých mužů, kteří se rozhodli sdělit svůj příběh světu,“ vysvětlil šéfredaktor časopisu Time Edward Felsenthal. Přesně to si myslíme taky. Tím spíše nám tahle reklama na pivo přijde zbytečná a hloupá. Existují ještě pitomější reklamy, které rok co rok vítězí v soutěži Sexistické prasátečko, ale to není žádná útěcha.