BMI, váha nebo centimetry? Co je při hubnutí důležitější sledovat?

  • 16. června  2018 
     06:00

    Držíte už dva měsíce dietu, cvičíte jak šílená, ale vážíte jen o pár kilo méně? Přitom se ale vejdete do kalhot, do nichž jste se ještě nedávno nemohla nasoukat? Hlavně žádnou paniku. Co je tedy důležité sledovat? Váhu, centimetry, index tělesné hmotnosti?

  • Index tělesné hmotnosti a jak ho změřit

    Autor: istock.com

     

    BMI, tedy index tělesné hmotnosti, je obecný vzorec pro určení poměru mezi výškou a hmotností. Pro většinu dospělých osob je celkem spolehlivým ukazatelem, ale ne třeba pro seniory nebo lidi, kteří makají na své fyzičce a sportují. Při výšce 166 cm můžou klidně vážit i 80 kilogramů. Podle BMI budou tlustí, ale přitom to jsou jen svaly. Za normální BMI je považován ten v rozmezí 19 až 25. Výpočet je jednoduchý – svou tělesnou váhu v kilogramech vydělíte svou výškou v metrech na druhou.

     

  • Obvod pasu

    Autor: iStock

     

    Objektivnější ukazatel toho, že jste fakt zhubla, je krejčovský metr. Změřte si obvod pasu, stehen a dalších partií – třeba krku nebo hrudníku. Po třech měsících hubnutí jasně uvidíte, jak na tom jste. Ubývají-li centimetry, evidentně jste zhubla. No a nemusíte ani použít krejčovský metr. Stačí si vzít nějaké starší kalhoty, do nichž jste se neoblékla, a uvidíte, jestli jste štíhlejší.

    A ještě něco. Nemusíte se trápit snahou dosáhnout 60 centimetrů v pase. Mary Hartley, nutriční specialistka, říká, že váš ideální obvod pasu by neměl být víc než polovina vaší výšky. Měříte-li tedy 166 cm, obvod pasu by neměl přesáhnout 83 cm.

  • Hmotnost

     

    Autor: iStock

    Spousta lidí má velmi komplikované vztahy s osobní váhou. Je doslova strašidlem, kterému by se nejraději vyhnuli. Hmotnost závisí na mnoha faktorech, včetně stresu, hydratace, menstruačního cyklu, či dokonce denní doby! Je tedy jasné, že pravidelné vážení může vyvolat velkou frustraci, která vede velmi často ke ztrátě motivace. Proto bychom se na kilogramy neměli tolik soustředit, což ostatně doporučuje i Mary Hartley. Samozřejmě se občas zvážit můžete (a musíte), třeba první pondělí v měsíci hned po ránu.

     

  • Sečteno a podtrženo

    Autor: iStock

     

    Co je tedy důležitější sledovat při hubnutí? Znalost vašich čísel je sice důležitým prvním krokem při hodnocení vašeho zdravotního stavu a potenciálních rizik, ale ve finále neexistuje nic takového jako „dokonalá čísla či hodnoty“. Jak říká Mary Hartley, důvěřujte svému tělu a hledejte svá vlastní čísla, aniž byste se stresovala nějakými výpočty. Dejte i na reakce okolí, to vám řekne, když jsou vidět změny.

    Pokud totiž měření provází úzkost a negativní úsudky, či dokonce deprese, není to ani trochu přínosné. I kdyby vám všichni kolem tvrdili, že při hubnutí se bez toho neobejdete. „Trvalá touha kontrolovat obvod a hmotnost může znamenat, že máte psychický problém. Stojíte za víc než za velikost svých džínů,“ tvrdí Mary Hartley.


    Jaké potraviny vám pomohou při hubnutí? Tyhle!

    360p 240p
    Deset superpotravin, které vám pomohou při hubnutí • VIDEO: 

     

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji