Tyhle lži a mýty o jídle ničí vaši snahu o hubnutí. Zapomeňte na ně!

  • 2. června  2018 
     06:00

    Kolem nás poletuje tisíce mouder a doporučení, jak jíst, abychom zhubli. Jsou ovšem skutečně pravdivá, nebo se nám předhazují nesmysly, kterým nemáme věřit? Vše o nejčastějších mýtech kolem jídla najdete v knize Lži a mýty o tom, co jíme, kterou vydala Grada. Co se v ní dozvíte?

  • Strach z jídla je založen na mýtech

     

    Autor: iStock

     

    Čemu věřit, když chceme držet dietu? A komu věřit? Máme jíst maso kvůli bílkovinám, nebo raději ne? Jsou tuky zdravé, nebo je raději z jídelníčku vyloučit? Jsou umělá sladidla bezpečná a můžeme běháním shodit? Podle autora knihy Alana Levinovitze žádné zázračné metody neexistují – a neexistují ani stravovací démoni, kteří by nám bránili v hubnutí. Démony jsou snad jen výživoví poradci, kteří nám vtloukají do hlavy nejrůznější pravdy o hubnutí.

     

    Bohužel strach z jídla bývá založen na mýtech, nikoli na vědě. Proto autor nabízí v knize vědecky podložené informace o stravování, které vás možná velmi překvapí. Najdete zde kapitolu o lepku, cukru, soli a tucích. Jaké největší mýty a lži o jídle podle autora knihy existují?

     

     

     

     

     

     

  • Když přestanete jíst lepek, vždycky zhubnete

    Autor: iStock

     

    Ano, máte-li celiakii, lepek jíst nemůžete, ale ostatním lidem nevadí. Řada odborníků tvrdí, že potraviny obsahující lepek způsobují ADHD, artritidu, obezitu i deprese či zvyšují produkci estrogenu. Stefano Guandalini, ředitel Centra pro celiakii na Univerzitě v Chicagu, kategoricky říká: "Není to zdravá dieta pro ty, kteří ji nepotřebují." A potvrzují to i čeští odborníci. Gastroenterolog Pavel Kohout například říká, že bezlepková dieta je nesmysl, protože neexistuje žádná studie, která by dokazovala zdravotní přínos bezlepkové diety pro zdravého člověka.

  • Nízkotučné potraviny pomohou při hubnutí

    Autor: iStock

     

    Pro spoustu lidí je slovo „nízkotučný“ spojeno s představou úbytku na váze. Ovšem nízkotučné potraviny rozhodně nejsou vhodné k tomu, abyste je konzumovali každý den. Máte sice pocit, že když tam není tuk, nejsou tam ani kalorie. Tyhle potraviny ale obvykle obsahují umělá sladidla a škroby, které dodají jídlu chuť.

    S tímto názorem souhlasí i specialistka na zdravotní výživu a prevenci Margit Slimáková, podle které jsou dietní (light) potraviny obvykle vysoce průmyslově upravované polotovary s nižším obsahem toho, co je zrovna považované za nezdravé. Takže mají více aditiv, aby se to vůbec dalo jíst. „Ve skutečnosti neexistují studie, které by potvrzovaly, že konzumace například dietních soft drinků napomáhá redukci hmotnosti,“ tvrdí.

     

  • Cukr je největší nepřítel

    Autor: iStock

     

    Jistě, mnohé studie dokazují, že sladíme až příliš a přidaný cukr způsobuje obezitu a spoustu dalších nemocí. Na druhou stranu autor knihy tvrdí, že válka proti cukru je stejná, jako bývala válka proti tukům. Neexistuje žádná studie, která by návykovost cukru prokázala. Jediná cesta je střídmost. Dejte si tedy čas od času něco, co obsahuje cukr – bez pocitů viny a vychutnejte si to. „Cukr je zásadní zdroj energie pro všechny buňky v těle. Potřebujeme ho i pro dobrou činnost nervové soustavy. Nervové buňky dovedou čerpat energii pouze z cukru,“ tvrdí internistka Marie Skalská z ProFit Institutu.

     

  • Sůl je hřích, kterému bychom se měli vyhnout

    Autor: iStock

     

    American Heart Association doporučuje denní příjem soli maximálně 1500 miligramů na osobu. Jedna čajová lžička soli však obsahuje 2300 mg sodíku. Nezpracované potraviny, jako jsou rýže, brambory, zelenina či ovoce, mají kolem 500 mg sodíku. Stačí si je posypat půlkou lžičky soli – a už jste překročili denní limit.

    Autor knihy ale tvrdí, že nařízení ohledně soli stojí spíše na mýtech než na vědě. Kanadská studie z roku 2014 zjistila, že bezpečné denní množství soli v jídelníčku je 3000 až 6000 mg. „Pro většinu zdravých lidí má omezování příjmu soli stejný smysl jako bezlepková dieta pro ty, kteří netrpí celiakií,“ tvrdí autor. Nicméně Pavel Suchánek z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny naopak říká, že sůl může být jedním z důvodů, proč máme tak vysoký výskyt obezity. Kvůli zvýšenému příjmu soli totiž lidé zvýšili i celkový energetický příjem.

     

    Hrozí vám z cukru cukrovka? Odpověď najdete v našem VIDEU:

    720p 480p 360p 240p
    Cukrovka vám ze sladkostí nehrozí. Dejte si ale pozor na uzeniny a tuky • VIDEO: 

     

     

     

     

     

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji