Chyby, kterým věří devět žen z deseti, a proto nehubnou

  • Taky jste o tom neměla tušení?
    28. května  2018 
     06:00

    I přes veškerou snahu se snažíte zhubnout, a nedaří se vám? Možná děláte jednu z těchto chyb. Jíte málo, cvičíte více, než je zdrávo, večer si neodpustíte skleničku vína,  nebo si naopak neustále něco odpíráte. Vyvarujte se mýtů o hubnutí, kterým věříte, a proto vaše kila drží jako helvétská víra. 

  • Nebudu jíst a zhubnu

    Běžná chyba při hubnutí nastává při snížení kalorického příjmu na minimum. Chcete urychlit výsledky, ale ručičku na váze naopak zastavíte.

    Pokud dlouhodobě škrtíte svůj kalorický příjem, snižuje se produkce hormonů, které se starají o rychlost metabolismu. Jako první zpanikaří hormony štítné žlázy, a poté se k nim přidá růstový hormon, který má na starosti nejen budování svalů, ale také tělo zbavuje tuků. Hladověním si ovlivňujeme i citlivost vůči hormonu leptinu, kterým nám oznamuje, kdy máme hlad a kdy už jsme sytí.

    Vydejte se opačnou cestou a začněte své tělo pravidelně zásobovat energií. Zajistíte si správnou hormonální funkci a zdravé tělo vám začne vaši snahu vracet v podobě úbytku tukové hmoty. Podpořte jídlem svůj metabolismus a spalujte efektivně.

  • Musím se vzdát všeho, co do diety nepatří

    Zakažte si sladkosti a pečivo, a zaručeně po nich budete toužit o to více. K tomu, abyste zhubli, se váš jídelníček nemusí skládat pouze ze zdravých potravin. Tělo bezesporu potřebuje kvalitní zdroje bílkovin, tuků, sacharidů, vitaminy a minerály. Avšak k tomu, abyste mu dodali, co je potřeba, vám stačí dodržovat zdravý režim pouze z osmdesáti procent.

    Paretův princip, neboli pravidlo 80/20, můžete aplikovat i v dietě. Zdravý životní styl by měl být především o zdravém přístupu. Proto se nesnažte neustále něčemu vyhýbat a vše si zakazovat. Ostatně platí rčení, že zakázané ovoce chutná nejlépe. "Dopřejte si volný den v jídle, ale nepřejídejte se nebo občas vyměňte svačinu za nějakou sladkost, ideálně do dvou set kalorií. Zachováte tím kalorický deficit a neohrozíte hubnutí," radí výživová poradkyně Veronika Duží.

  • Čím déle budu cvičit, tím větší výsledky budu mít

    Nemusíte se hodiny trápit v posilovně, abyste docílili své vysněné postavy. Mnohem efektivnější je krátký, ale zato intenzivní trénink. Nezabere vám moc času a vaše tělo bude spalovat ještě několik hodin po ukončení aktivity.

    Vyměňte hodinu běžného kardia za intenzivních dvacet minut. Metodou intervalového vysoce intenzivního tréninku totiž spálíte větší množství kalorií než při rychlé chůzi na páse nebo při jízdě na rotopedu. Navíc u tohoto typu tréninku zapojíte spoustu svalových vláken, čímž tělo navíc zformujete.

    HIIT (High Intensity Training) můžete aplikovat na kardio strojích, jako je např. běžící pás (tip: 40 vteřin sprint, 20 vteřin rychlá chůze a opakovat po dobu 20 minut), nebo v podobě několika cviků (tip: 30 dřepů, 20 výpadů, 10 angličáků, minuta pauza, opakovat po dobu 20 minut).

  • Hubnu, abych byla štíhlá

    Nadváhou zvyšujete zdravotní rizika, a tak by mělo být vaší největší motivací k hubnutí hlavně zdraví, nikoli konfekční velikost. Dieta, při které myslíte na uzdravení těla, má větší efektivitu, protože na sebe nevyvíjíte takový tlak, nemáte přehnané nároky a metabolismus spolupracuje. 

    Při stresových situacích se do těla vylučuje velké množství stresového hormonu kortizolu. Stresu se vystavujeme i nepřetržitým cvičením, nedostatkem spánku či omezováním kalorického příjmu. Vysoká míra kortizolu následně chrání tělesný tuk a vede k rozpadu svalové hmoty. Zaměřte se více na psychickou pohodu a přijměte zdravé stravování za svůj životní styl.

  • Sklenka vína ničemu neublíží

    Držíte jídelníček, cvičíte, ale sklence vína s kamarády neodoláte? Do nápojů s nulovou energetickou hodnotou patří pouze voda, popřípadě limonády s umělými sladidly. Mějte proto na vědomí, že slazené nápoje, džusy, šťávy a také alkohol obsahují kalorie. Při dietě byste je měli vyřadit nebo alespoň omezit.

    Při střídmé konzumaci alkoholu je redukce hmotnosti možná. Mějte však na vědomí, že alkohol obsahuje tzv. prázdné kalorie, tedy nevyužitelný zdroj energie. Rozumná denní míra alkoholu pro ženu činí přibližně 0,5 litru piva, 2 dl vína nebo panák tvrdého alkoholu.

    Jedním drinkem do sebe ale vpravíme okolo 500 až 1000 kilojoulů. Pokud patříte mezi ty, kdo si v dietě dopřávají hned několik skleniček týdně, není divu, že se vám i přes dodržování jídelníčku nedaří zhubnout.

  • Když budu cvičit, můžu jíst cokoli, a zhubnu

    Cvičím, abych se nemusel omezovat v jídle. Tuhle větu jste možná pronesli vy nebo jste ji od někoho slyšeli. Možná to byl člověk štíhlý, a proto jste výroku uvěřili. Za úbytky na váze ale nestojí jen samotné cvičení, ale i kalorický deficit ze stravy.

    Cvičením spalujete přijaté kalorie. Když tedy sníte např. BigMac z McDonald o energii 2400 kilojoulů, měli byste si jít na hodinu zaběhat. Při pěti vysokokalorických jídlech denně je tak zcela nemožné udržet krok v denní aktivitě tak, aby jídlo nemělo vliv na vaše hubnutí. "Jezte střídmě a zdravě a zařazujte pohyb ideálně třikrát do týdne," radí trenérka a výživová poradkyně Veronika Duží.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji