Jak zhubnout bez diety? Vsaďte na intuitivní stravování

Jezte, jak vám radím intuice!
21. dubna  2018 
 06:00

Kolikrát už jste drželi dietu a vůbec o nic jste nezhubli? Možná je na čase řídit se intuicí. Přesně tak, jak doporučuje intuitivní výživa. Jak na to? Pomoci vám může kniha Nebojte se jídla od psycholožky Svetlany Bronnikovy. V knize popisuje hlavní principy téhle diety. O čem vlastně tenhle způsob stravování je a jaké jsou jeho hlavní zásady?

Podle autorky je nejdůležitější odhalit hlavní příčiny závislosti na potravinách a také to, jakým způsobem zvládat emoce, které nás nutí konzumovat jídlo bez pocitu hladu. Kniha v podstatě obsahuje praktické rady, jak překonat závislost na jídle – tak, abyste si mohli dovolit jíst vše, na co máte chuť, abyste se naučili vnímat signály hladu a nasycení a přitom zhubli a znova nepřibrali. V jednotlivých kapitolách budete plnit konkrétní úkoly a – jak říká autorka – nakonec se dokážete všech svých problémů zbavit.

V čem je tenhle způsob stravování jiný než ostatní diety? Diety nás nutí omezovat se a omezovat své touhy po jídlech, na která máme chuť. V důsledku toho pak velmi často nárazově nebo trvale dietu porušíme a začneme se opět přejídat. Intuitivní výživa se řídí zásadou: "Dejte tělu přesně to, co si přeje, naslouchejte mu a bude spokojené. Protože tělo moc dobře ví, co potřebuje."

Na tenhle styl stravování se ale někteří nutriční terapeuti dívají skepticky. Dana Šímová například říká: „Myslím si, že bychom neměli jíst až ve chvíli, kdy máme hlad. Možná to bude fungovat u někoho, kdo prošel nějakým kurzem sebepoznání, ale běžně bych to asi nepraktikovala.“

Nutriční terapeutka Lada Nosková, autorka knihy Štěstí na talíři, nevěří, že to může fungovat. "Za to, že tělo si o něco říká, se dá schovat úplně všechno. A to je ten problém, je to krásná výmluva. Mám obavu, že dát se na intuitivní stravování může být další z výmluv, jak svádět chutě, prasárny a množství na vyšší element."

A jaké jsou hlavní zásady tohoto stravování podle autorky Svetlany Bronnikovy?

Odmítněte diety a jezte, když máte hlad.

Řekněte si, že jakákoli dieta je škodlivá a neužitečná. Výzkumy ukazují, že až 45 procent lidí prožívá pocit viny, když jí to, na co má chuť. Zkuste zapomenout na všechny dietní rady, protože jinak se nedokážete soustředit na intuitivní výživu.

Respektujte svůj hlad – máte právo jíst, kdy chcete!

Přestaňte si nadávat, že máte hlad, a vyčítat si to. Odteď je hlad váš přítel a pomocník. Nepotlačujte ho. Zapomeňte na koncepci „jíst se má 3x nebo 5x denně“. Zpočátku, než se naučíte vnímat své tělo, můžete jíst i 8x denně. Pokud si dáte malou porci, nepřiberete – tvrdí autorka knihy.

Přestaňte kontrolovat kalorie a zapisovat si, co sníte.

Máte právo jíst všechno, nerozdělujte jídlo na „špatné“ a „dobré“, přestaňte poslouchat rady, že víc než 5000 kilojoulů denně sníst nemůžete. Je důležité zbavit se dozoru, který vám bránil jíst podle toho, jak si o to říká vaše tělo. Stačí, když si ledničku zásobíte potravinami, které chcete v danou chvíli sníst – ovocem, sýrem, šunkou.

Smiřte se s jídlem a respektujte svou najedenost.

Nebojujte s jídlem, dovolte si svobodně jíst. Když si budete neustále říkat, že tohle nesmíte a tamto nesmíte, přivede vás tenhle zákaz k tomu, že se jednou přejíte, přiberete a začnete pociťovat vinu. Vedle toho se snažte naslouchat svému tělu, a když vám řekne, že je nasycené, přestaňte jíst, i kdybyste měli nechat na talíři půlku. Dopřávejte si přestávky a soustřeďte se na to, co jíte.

Jezte a berte to jako potěšení.

Když budete jíst to, co vám chutná, a v pohodové atmosféře, bude vaše potěšení z jídla obrovské. A čím více uspokojení budete pociťovat, tím toho ve finále méně sníte.


Jaké bylinky můžete teď na jaře využít k detoxikaci? Podívejte se na VIDEO:

720p 480p 360p 240p
 • VIDEO: 

 

 

 

 

Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji