Nedaří se vám zhubnout? Možná jste si zničili metabolismus! Jak ho zase zrychlit?

  • 27. března  2018 
     06:00

    Patříte mezi nekonečné dietáře? Pokud ještě žádná z diet nepřinesla vytoužené ovoce, pak je možné, že jste si nezdravými dietami zničili metabolismus. Není ale všem dnům konec. Správnou dietou a zdravým životním stylem byste se mohli zase uzdravit.

  • Diety, které zpomalují metabolismus

    Mezi odborníky a fitness trenéry je obecně známo, že některé diety mohou zpomalit metabolismus. Tyto nezdravé diety poznáte nejčastěji tak, že striktně zakazují konzumaci nějakých surovin, jako jsou veškerý tuk, cukr nebo maso. Nebezpečné jsou také diety, které trvají podezřele krátkou dobu, nebo detoxikační diety přikazující pít jenom ovocné a zeleninové šťávy.

    Většinu těchto extrémních diet, které se nezabývají jídelníčkem v horizontu několika měsíců, let, potažmo zbytku života, nelze dodržovat dlouhodobě. Dříve nebo později se vrátíte do svých zaběhlých kolejí a opět si budete pochutnávat na tom, co máte rádi, ať už je to dietní nebo ne. Tentokrát ovšem navíc se zpomaleným metabolismem, takže budete přibírat o to rychleji!

  • Jojo efekt

    Dodržování podobných diet bývá ruku v ruce doprovázeno takzvaným jojo efektem. „Jojo efekt je vždy důsledkem drastických diet, kdy je energetický příjem příliš nízký. Důležité je nemít příliš velký energetický deficit. Stravování musí být zdravé a živinově vyrovnané. Pokud mi totiž daná dieta nevyhovuje, těším se na její konec a na to, jak se konečně budu moct znova najíst,“ říká specialista na výživu Petr Havlíček.

  • Kolik kJ je ideální?

    Zpomalená funkce metabolismu je přesný opak toho, co pro hubnutí potřebujete. Přesně to je důvod, proč se výživoví specialisté shodují na tom, že by příjem kalorií měl zůstat alespoň mezi 6500 až 8000 kJ za den.

    Pokud jste už nad sebou zlomili hůl a mysleli jste si, že se z tohoto cyklu hubnutí a následného přibírání už nevyhrabete, máte pořád naději. Jen je třeba vědět, jak na to!

  • Vždy máte šanci

    Ani zpomalený metabolismus ale není prokletím navěky. Pro studii z roku 2013 bylo přes čtyři stovky žen po menopauze rozděleno podle jejich celoživotního váhového kolísání do tří různých skupin. Skupina žen bez váhového kolísání, středně váhově kolísavá skupina a vysoce váhově kolísavá skupina. Jeden fakt byl jasný už od začátku výzkumu: skupina žen bez váhového kolísání byla znatelně štíhlejší než další dvě skupiny.

    Tyto tři skupiny žen byly náhodně rozděleny do různých dietních programů trvajících jeden rok. Jedna skupina měla naordinovanou speciální dietu, další držela stejnou dietu a cvičila aerobní cvičení, další nedržela žádnou dietu a jen cvičila a poslední neměla ani změněný jídelníček, ani žádné naplánované cvičení.

    Po uplynutí ročního pokusu vědci zjistili, že mezi skupinami žen nebyl žádný větší rozdíl v dietních úspěších. Ženy ve střední i vysoké váhové skupině hubly stejně jako ženy, které dříve netrpěly váhovými výkyvy ani jojo efektem. To znamená, že šance pro vysněnou postavu je pro všechny stejná. Jen je třeba vědět, jak na to!

  • Jak zrychlit metabolismus

    Pravidelně cvičte! Ne, že by tato rada byla nějaká dietní novinka, je to ale jediný způsob, jak svůj metabolismus opět nastartovat. Pravidelné cvičení vytvoří ve vašem těle metabolické změny, které ho přinutí užívat přijatý tuk v potravinách jako palivo. Navíc posílíte svalovou hmotu, která doslova spaluje kalorie, i když vy třeba jen odpočíváte na gauči.

    Pokud pravidelně cvičíte, a přesto nehubnete, změňte svou cvičební rutinu. Je potřeba začít posilovat, pracovat intenzivněji nebo změnit sport tak, abyste namáhali nové svaly. Pokud se během let dostane vaše tělo do sportovní rutiny, kde nepřekonává své možnosti, jednoduše zleniví. Při intenzivnějším cvičení spálíte navíc více kalorií, posílíte větší množství svalů a zrychlíte metabolismus na maximum.

  • Změňte jídelníček

    Zdravý jídelníček je samozřejmě během diety zásadní. Ve vašem jídelníčku by neměly chybět zelenina, ovoce ani celozrnné potraviny. Jsou totiž plné nutričně potřebných látek, zasytí a přinesou méně kalorií, než kdybychom toto jídlo nahrazovali nezdravým a tučným jídlem nebo sladkostmi.

    Odborníci se shodují, že skvělý způsob, jak zrychlit metabolismus, je dostatečné množství bílkovin v jídelníčku. Bílkoviny spalují nejvíce kalorií pro trávení a vstřebávání, pomáhají stavbě svalové hmoty a udržují nás dlouhou dobu zasycenými. Nevyhýbejte se ani potřebným sacharidům a zdravým tukům. Přestože jsou častokrát z dietního jídelníčku vyškrtávány, jsou důležitou součástí vyvážené stravy. Extrémní diety, které konzumaci sacharidů a tuků nedoporučují, jsou pro metabolismus nebezpečné, protože ho zpomalují.

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji