Píchání v boku, závratě, křeče při cvičení: Kdy je to nebezpečné?

  • ...
    9. března  2018 
     06:00

    Jakmile nazujete sportovní tenisky, začne vás najednou píchat v boku, svědí vás kůže a otékají vám nohy? Tělo jako by vám chtělo říct, že byste se raději hýbat neměli? Nebojte se. My víme, na co si dát pozor, co je skutečně nebezpečné, a co je naopak běžný průvodní jev.

  • Chytají vás křeče

    ...

    Svalová křeč vás může při sportování chytat do lýtek, stehen nebo i do prstů u nohou. „Svalové záchvaty jsou způsobeny narušením rovnováhy elektrolytů,“ vysvětluje profesor fyziologie Christopher Minson. Tyto látky jsou zásadní pro přenos nervových vzruchů a stahování svalů.

    Jejich nerovnováha vzniká nedostatečným zavodněním těla, zhoršuje se nadměrným pocením, kvůli kterému ze sebe tělo vyplaví nejen tekutinu, ale s ní i důležité soli a minerální látky.

    Co s tím?

    Před i během tréninku pijte dostatečné množství vody. To pomůže udržet rovnováhu důležitých látek ve svalových buňkách. Obyčejná studená voda je nejlepší volbou pro vaše tělo. Pokud sportujete déle než 30 minut nebo jste vrcholový sportovec, dopřejte si čas od času i balenou vodu určenou pro sportovce. Tyto nápoje totiž obsahují draslík, sodík a další látky, které ze sebe jinak vypotíte.

    Pokud máte problémy s křečemi i nadále a ruší vás v každodenní činnosti nebo ve spánku, měli byste navštívit svého lékaře. Křeče, které se vyskytují dlouhodobě nebo trvají dlouho, mohou být známkou dysfunkce ledvin nebo štítné žlázy.

  • Tečou vám nudle a slzy

    ...

    To, že u sportu pofrkáváte nebo brečíte, ještě nemusí znamenat, že ho děláte s tak velkou nelibostí. „Cvičení a sport rozšiřují a stahují krevní cévy v dutinách, čímž začnete jednoduše slzet nebo popotahovat,“ vysvětluje doktor Minson.

    Pokud se vám zdá, že skutečně trpíte slzavým údolím, máte oteklé oči i vás oči pálí a svědí, nebo dokonce kýcháte, je podle profesora Michaela J. Ryana možné, že skutečně jde o alergickou reakci. 

    Co s tím?

    Cvičení v tělocvičnách, posilovnách nebo vnitřních halách by vám mělo pomoci vyhnout se alergenním spouštěčům. Venku vás můžou dráždit pyl nebo výfukové plyny. Pomoci by vám podle Minsona mohly také nosní spreje mírnící projevy alergie.

  • Svědí vás kůže

    ..

    Stává se vám někdy, že vás během cvičení začne svědit kůže? Ne, to není známka alergické reakce! Za svědění může zajímavý fakt. Během cvičení pumpuje srdce do těla mnohem více krve než v klidu. „Když se kapiláry plní krví, tlakem stimulují okolní nervové buňky. Tyto buňky pak posílají signál do mozku, který ho rozklíčuje jako pocit svědění,“ popisuje doktor Ryan. 

    Co s tím? 

    Jediné, co prý můžete udělat pro to, abyste se nepříjemného svědění zbavili, je cvičit víc, tvrdí Ryan. Pokud cvičíte pravidelně, váš mozek si na signály nervů zvykne a začne je ignorovat jako nepodstatné. Čím delší budete dělat mezi cvičením prodlevy, tím silnější naopak svědění bude. Pokud je ovšem svědění doprovázeno dalšími těžkými příznaky, jako například malátností nebo pocity mdlob, navštivte svého lékaře.

  • Je vám zima

    ...

    Stává se vám někdy, že vám je během cvičení zima v okolí dutiny břišní? Doktor Minson tento jev vysvětluje jednoduše. Zatímco v klidovém stavu se tělo většinou soustředí na trávení potravy, tudíž do dutiny břišní nahrne krev a řádně ji prokrví, během sportu na trávení není čas. Krev se místo do žaludku nahrne do svalů nohou a rukou, a břicho se tím pádem značně ochladí. „Sportem odvedete velkou část krve od žaludku a střev do potřebných svalů těla,“ říká Minson.

    Co s tím?

    S touto maličkostí se podle Minsona nemusíte zatěžovat. Je to normální jev, který se během cvičení vyskytuje.

    Na druhou stranu – pokud cítíte nevolnost, závratě, bolesti nebo chlad na hrudi, přestaňte s cvičením a raději navštivte lékaře. Tyto jevy mohou signalizovat infarkt nebo vyčerpání těla, které byste měli brát vážně.

    Sportujete přes zimu? Oblečte se správně:

    720p 360p
    Víte, jak se správně obléct na běhání v zimě? Takhle by se mělo vrstvit podle odbornice • VIDEO: 

  • Potřebujete si odskočit

    ...

    Stává se vám, že si najednou během cvičení musíte odskočit na toaletu? To kvůli tomu, že posilováním svalů těla stimulujete také gastrointestinální orgány, tedy tenké i tlusté střevo. Svou roli může také hrát přesměrování toku krve ze střev do svalové hmoty. Vliv na trávicí systém mají navíc i stres, úzkost, rychlost metabolismu, úroveň hydratace a také to, kdy a co jste vůbec jedli.

    Co s tím?

    Jídlo si připravte a snězte ho klidně několik hodin před cvičením. Vyhněte se velkým těžkým jídlům, potravinám s vysokým obsahem vlákniny, umělým sladidlům, bílým jogurtům, jídlům s vysokým obsahem tuku a kofeinu, protože všechny tyto potraviny mohou vaše trávení ještě urychlit.

    Pokud máte tu možnost, proběhněte se lehce při rozcvičce a před velkým výkonem si dojděte na toaletu.

    „Pokud máte se zažíváním obvykle problémy, trpíte průjmy, zácpou nebo máte ve stolici krev, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc,“ varuje Ryan. Tyto symptomy mohou ukazovat na problémy s trávením, hemoroidy, ale i rakovinu tlustého střeva.

  • Chce se vám zvracet

    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com

    Dělá se vám z vysokého fyzického vypětí špatně od žaludku? To může ovlivňovat mnoho faktorů. Příčinou můžou být jak omezení prokrvení kolem trávicího ústrojí, tak množství jídla v žaludku. Nejpravděpodobnější ovšem je, že na takový fyzický výkon, jaký jste právě zažili, nejste jednoduše zvyklí. 

    Co s tím?

    Vytvořte si deník, do kterého si budete zapisovat, co jíte. Díky tomu objevíte potraviny, které vám nedělají dobře. Těmto potravinám se pak před cvičením snažte vyhnout. Vliv na zvracení může mít také pití. Nic se nevyrovná obyčejné vodě. Příliš vody najednou vám může zředit obsah žaludku.

    Pokud se vám stane, že se během sportu pozvracíte, buďte opatrní především ohledně ztráty tekutin. Dnešní trénink možná raději odložte na později, a jakmile se vám udělá dobře, napijte se vody...

  • Točí se vám hlava

    ...

    Závratě, pocit na omdlení a mdloby trápí během sportu mnoho lidí. Tento problém bývá spojen s náhlým zastavením pohybu, dlouhým stáním na místě po sportu nebo příliš velkým vedrem. Zvláštní ovšem je, že čím víc fit jste, tím větší je také pravděpodobnost, že závratěmi trpíte.

    To je tím, že během cvičení se zvětšují srdeční komory, což je známka zdravého člověka. To ale může zpomalit okysličování těla prostřednictvím krvinek. Váš mozek následně přichází o potřebný kyslík a vám se zatočí hlava. 

    Co s tím? 

    Po cvičení nezůstávejte v klidu. Pohyb pomůže krvi dále cirkulovat a okysličovat tělo. Zároveň dbejte na hydrataci, která rozředí krev. Důležitý je také dostatek cukru. Proto byste u sebe měli vždy mít ovocnou svačinku. Pocit na omdlení a někdy i píchání v boku mohou být také způsobeny nepravidelným dýcháním. Odpočiňte si, dodejte tělu potřebné živiny a pokračujte ve sportu pomalejším tempem.

    Píchá vás často v boku? Víme, co děláte špatně:

    720p 480p 360p 240p
    Píchá vás při běhání v boku? Víme, co děláte špatně! • VIDEO: 

  • Znecitlivěly vám prsty

    .

    Znecitlivění prstů bývá celkem častý problém především u běhání. Většinou se skrývá řešení ve vhodné obuvi. Jednoduše máte malé boty! Nohy během sportu zpravidla natékají, pokud tedy máte boty "jen tak tak", za pár minut běhu vám budou těsné.

    „Vaše nohy mají během cvičení tendenci natékat, a to především v horkém počasí. Jednat se ale také může o zánět nervů,“ říká Minson.

    Co s tím?

    Problému můžete předejít, když budete během cvičení hýbat prsty u nohou. Samozřejmě si ale i tak najděte vhodnější obuv. Vyhněte se nakupování obuvi po internetu. Sportovní boty si musíte vyzkoušet přímo v prodejně. Pokud si nejste jistí správnou velikostí, nechte si poradit od profesionálních prodavačů.

     

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji