Dieta podle tradiční čínské medicíny! Budete zdravější a štíhlejší

24. února  2018 
 06:00

Čínská dietetika tvrdí, že lidé by měli jíst hlavně zeleninu a obiloviny a občas to doplnit malým množstvím všeho ostatního. Jíst bychom pak měli stravu vařenou a teplou, která není moc sladká, moc tučná ani moc vlhká. No a k tomu bychom měli dobře žvýkat a k jídlu vypít šálek teplé vody. Pak budeme mnohem zdravější a nebudeme mít problémy s nadváhou.

Moderní západní strava je podle autora knihy Tao zdravého stravování Boba Flawse, kterou vydalo nakladatelství Anahita, „nová úchylka“ v historii lidského stravování. Podle něj jde o experiment, který v podstatě spousta západních odborníků na výživu považuje za něco, co ve skutečnosti není tak zdravé, jak se zdá. A nemusíme být ani odborníci, abychom selským rozumem došli k závěru, že moc cukru, tuků a živočišných proteinů zdraví neprospívá a rozhodně nevede k dlouhověkosti.

O čem vlastně kniha Boba Flawse je? Dozvíme se v ní, jak funguje čínská medicína a konkrétně dietetika. Také to, jak by mělo vypadat naše stravování, jaké potraviny bychom měli konzumovat, které koření je pro nás vhodné a které nápoje nám prospějí. Najdeme zde i spoustu zajímavých receptů, a to nejen těch inspirovaných čínskou tradicí, ale i těch západních.

A jaký názor na čínské stravování mají čeští nutriční terapeuti? „Určitě funguje, když se velikosti porcí jídel během dne střídají, proto by měla být tři hlavní jídla a dvě svačinky. Trávení se tak nezatěžuje stejně a má možnost regenerace, a tím i rychlejšího metabolismu. Souhlasím také s pestrostí stravy i s tím, že bychom měli jíst vzhledem k ročnímu období ty potraviny, které jsou čerstvé a dostupné. V zimě pak spíše teplá a těžší jídla, v létě lehčí a studená,“ domnívá se Dana Šímová.

Hana Málková ze STOB v zásadě také souhlasí, ovšem říká: "Pokud by se jídelníček smrskl pouze na zeleninu a obiloviny, obávám se, že by člověk mohl být ohrožen nedostatečným příjmem bílkovin, zejména pak esenciálních aminokyselin, z nichž se bílkoviny syntetizují. V takovém jídelníčku by taky mohly chybět důležité tuky a některé vitaminy a minerály."

Hlavní zásady zdravé stravy podle čínské medicíny:

• Při výběru potravin myslete i na jejich pět základních chutí – sladkou, pálivou, hořkou, kyselou a slanou.

• Jezte čisté a lehké potraviny, zejména zeleninu, obiloviny a ovoce. Maso byste si měli dopřávat méně často, stejně tak tučné potraviny a alkohol.

• Strava by měla být vyvážená, tím se zbavíte touhy po nezdravých potravinách. Když budete jíst jen potraviny jedné chutě, povede to k nahromadění uvnitř těla a časem dojde k nerovnováze orgánů a vnitřností.

• Potraviny byste měli vybírat podle svého konkrétního založení. Ne všem vyhovuje všechno.

• Jíst a pít byste měli den co den ve stejnou hodinu, protože lidské tělo funguje podle cirkadiánních rytmů, které se denně opakují. V zásadě byste ráno měli jíst královsky, v poledne jíst jako bohatý obchodník a večer jako chuďas.

• Při vaření byste měli dodržovat rovnováhu, aby se v jídle zachovaly nejdůležitější živiny. Jíst byste měli jídla vařená a teplá, aby to prospělo slezině a žaludku.

• Měli byste jíst potraviny podle ročních období, protože musíte být v harmonii s vnějším světem. Čínští odborníci říkají, že v zimě je dobré jíst vysoce výživné potraviny, jako jsou hovězí, jehněčí či kuřecí, a klidně si dopřát i víno či jiný alkohol. Na jaře se doporučuje více konzumace sladkých potravin, aby se posílila slezina, v létě pak lehká a snadno stravitelná jídla a vyhnout se těm těžkým a tučným. No a na podzim je potřeba vypustit konzumaci studených a nevařených jídel.

Jakých zlozvyků byste se měli zbavit, pokud chcete zhubnout? Podívejte se na VIDEO:

720p 480p 360p 240p
4 zlozvyky, kterých se zbavte, pokud chcete trvale zhubnout • VIDEO: 

 

 

Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji