Kvůli tomu, abyste hubli, stačí udělat jedinou věc! Kterou?

  • ...
    22. února  2018 
     06:00

    Zkusili jste někdy spočítat, kolik na světě existuje diet? Víte vůbec, kolik jste jich sami vyzkoušeli? Přitom úplně nejjednodušší, nejefektivnější, nejzdravější a nejpestřejší způsob, jak zhubnout, je prostě jíst víc… zeleniny! Pětkrát denně je ideální míra. 

  • Nejlepší dieta pod sluncem

    ...

    Od dnešního dne nepotřebujete žádná dietní pravidla, zákazy ani omezení. Nepotřebujete potravinovou váhu, metr kolem pasu ani nepotřebujete vyznat se v množství kalorií, které přijímáte. Od dnešního dne můžete jíst absolutně svobodně. Jen když budete jíst dostatek zeleniny. 

    Jezte alespoň pět porcí zeleniny denně, ke každému jídlu jednu, každý den. Vedle toho, že díky tak jednoduchému pravidlu bude vaše tělo zásobeno množstvím vitaminů, minerálů a antioxidantů, zelenina obsahuje jen málo kalorií a zároveň vás dokáže uspokojivě zasytit. Takže když sníte dostatek zeleniny, na jiné neřesti už jednoduše nebudete mít místo.

  • Obsahuje podstatně méně kalorií

    ...

    Navíc ušetříte poměrně zásadní množství kalorií. Například když vyměníte jeden hrnek vařené rýže za jeden hrnek vařeného květáku, ušetříte 175 kalorií a asi 40 gramů sacharidů. 

    Dokonce i když váš celkový příjem kalorií zůstane stejný, jako je doposud, stále vám bude konzumace více zeleniny pomáhat hubnout. Jak to? Při dietě nezáleží jen na tom, kolik kalorií sníte. Záleží i na tom, co jíte! Když vědci srovnávali dvě skupiny lidí, které konzumovaly stejné množství kalorií, zjistili, že skupina, která jedla větší množství zeleniny, měla nižší BMI (body mass index), štíhlejší pas, a její členové měli dokonce i zdravější a čistější trávicí systém než skupina, která jedla méně zeleniny.

  • Vitaminy, antioxidanty, vláknina

    ...

    Zelenina je tělu velice prospěšná také díky bohatému množství vlákniny. Lidskému tělu a trávicímu systému přináší vláknina mnohé benefity. Je také zásadní právě při hubnutí, protože přináší pocit sytosti a uspokojení.

    Vláknina pomáhá trávení, chrání trávicí soustavu, pomáhá zdravému vyprazdňování a chrání i před chorobami, jako jsou například rakovina trávicího ústrojí, srdeční onemocnění, cukrovka a vysoká hladina cholesterolu.

    Německá studie navíc zjistila, že každý gram vlákniny, který sníme, bez našeho přičinění spálí přibližně sedm kalorií. Dieta zaměřená na vysoký příjem vlákniny dokazuje také pozitivní dopad na snížení množství břišního tuku, regulaci hladiny cukru v krvi a pozitivně ovlivňuje zmenšování pocitu hladu, a udržuje tak stabilní hodnotu energie.

    Kolik zeleniny i ovoce bychom měli sníst?

    720p 480p 360p 240p
    Ovoce a dieta: Kolik a jaké druhy si můžeme dovolit, a které nikoliv? • VIDEO: 

    Další skoro až kouzelnou ingrediencí v zeleninovém elixíru života jsou antioxidanty. Látky, které chrání naše tělo před oxidačními procesy. V zelenině a ovoci jsou antioxidanty uloženy, aby chránily jejich chuť, barvu a čerstvost. Když se dostanou do lidského těla, neutralizují volné radikály, chrání imunitní systém, ochraňují buňky těla, a tím údajně zpomalují stárnutí těla.

  • Budete krásnější

    ...

    Toto tvrzení by se dalo podložit i jistou studií, kterou provedli vědci v Nottinghillu ve Velké Británii. Ti zjistili, že větší konzumace zeleniny má vliv na krásu. Prý díky ní vypadá pokožka zdravější a mladší. Jiná studie ze St. Andrewské univerzity prokázala, že lidé, kteří jedli tři porce zeleniny po dobu šesti týdnů, byli ohodnoceni jako atraktivnější než ti, kteří tolik zeleniny nejedli.

    Chcete-li zkusit doplnit pět porcí zeleniny do vašeho jídelníčku, poradíme vám, jak na to. Zkuste se držet tohoto jednoduchého pravidla. Dejte si jednu porci zeleniny k snídani, dvě k obědu a další dvě k večeři. Jednu porci můžete měřit třeba podle toho, co se vejde do klasického hrnku. Zkuste tuto metodu a uvidíte sami!

  • Zelenina po ránu? Proč ne!

    ...

    K snídani můžete vyzkoušet například zeleninové smoothie. Je to jednodušší, než si myslíte, a kromě obyčejného mixéru – třeba i pokud máte jen tyčový – už nic víc nepotřebujete. Do zeleninového mixu můžete přidat libovolnou zeleninu. Ideální je například špenát, který můžete kombinovat i s ovocem. Můžete ale také zvolit kapustu, cuketu, celer, papriku, brokolici nebo květák.

    Variantou také může být jedna porce zeleniny přimíchaná do vaječné omelety. Nebo třeba i naslano připravená ovesná nebo pohanková kaše, se zeleninou, pestem, avokádem nebo třeba i sýrem. Nebo si prostě jen k oblíbenému chlebu udělejte čerstvé zeleninové prsty namáčené do smetanovo-bylinkové nebo – pokud nejdete rovnou do práce – třeba i česnekové omáčky

  • Nebojte se zeleninového oběda

    ...

    Udělejte ze salátu výborné hlavní jídlo. Použijte zeleninový základ z listové zeleniny, špenátu, kapusty, římského salátu a přidejte další oblíbenou zeleninu, třeba rajčata, okurky, papriky nebo kedlubny a ředkvičky. Základ můžete ochutit například červenou cibulkou, olivami nebo kapary. Salát můžete doplnit zdravým tukem, například olivovým olejem, dijonskou hořčicí, tahinou, burákovým máslem nebo avokádem.

    Doplňte také bílkovinou, tedy například fazolemi, čočkou, cizrnou, kuřecím masem nebo tuňákem. Můžete přidat i sacharidy v podobě sladkých brambor, quinoy nebo se nebojte zariskovat a použijte i čerstvé ovoce. Díky pestré škále zeleniny, luštěnin, obilovin i ovoce jsou možné kombinace skutečně neomezené. Časem zjistíte, jak může být obyčejný salát zábavný.

  • Zeleninová večeře, která zasytí? Ano!

    ...

    Zeleninové ragú, cuketové špagety nebo zapečená zelenina. Fantazii se nekladou meze. Zelenina může být i největší součástí polévek a zeleninových krémů. Ideální můžou být špenátová, brokolicová nebo například exotická dýňová polévka ochucená zázvorem, kurkumou a chilli. Alternativou mohou být i zeleninové špagety vytvořené ze smažených nebo dušených proužků cukety, lilku nebo mrkve. Servírujte je například s rybím masem, fazolkami nebo zeleninovým krémem.

    Vegetariánské hamburgery z hlaviček hub portobello místo housek mohou být také dobrou variantou zdravého zeleninového pokrmu. Pokud večer nechcete trávit čas náročnou přípravou jídla, prostě jen osmahněte mraženou zeleninu s pestem nebo tomatovou omáčkou.

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji