Dietní hity! Díky DASH shodíte až pět kilo měsíčně, keto dieta může ublížit

Která dieta bude ta vaše?
5. ledna  2018 
 06:00

K novému roku už tradičně patří nová předsevzetí a velké plány, jak letos zatočíme s kily navíc a nadobro se jich zbavíme. Pomocníkem bývají diety, které ale vždycky nemusí být úplně prospěšné. Která dieta letos dostala podle odborníků zelenou a které se raději vyhnout? 

Všichni to známe. Chceme se zbavit přebytečných kil, a tak zkoušíme různé způsoby, které nejsou ale vždy správné. Pokud jste se přece jen rozhodli držet dietu, vybírejte s rozumem. Některé z nich vám totiž mohou způsobit více škody než užitku. 

DASH dieta

Vědci v USA sestavili stravovací plán, díky kterému je možné snížit vysoký krevní tlak pomocí zdravé stravy. Označení DASH je zkratkou z anglického Dietary Approaches to Stop Hypertension, což můžeme přeložit jako dietní doporučení k zastavení hypertenze. Mimo to je tento stravovací plán nápomocný při hubnutí. V čem tkví jeho kouzlo? 

DASH dieta je založena na zdravé stravě a omezení soli. Důležité je jíst pravidelně a jíst vhodné potraviny, mezi které patří hlavně ovoce, zelenina, obilniny, maso, ryby, luštěniny a ořechy. Potraviny by se měly jíst v určitém množství podle doporučených kalorií, na které se při této dietě dbá. Místo soli můžete používat čerstvé a sušené bylinky nebo koření. Při této dietě se vyhýbejte uzeninám, tučným sýrům, slanému pečivu a polotovarům. 

Ve výsledku znamená DASH dieta zdravou stravu, která má jasná pravidla. Díky ní víte, co a kolik toho můžete sníst. Vhodný jídelníček vám pomůže snížit vysoký krevní tlak, který často trápí lidi s nadváhou a ještě vám dopomůže shodit nadbytečná kila. A to tři až pět kilo měsíčně. 

Tyhle raději ne

Mezi diety, které dostaly od výživových odborníků červenou, patří takzvaná keto dieta nebo Whole30, které naše stravování přehnaně omezují. Dokážeme díky nim sice rychle hubnout, ale pokud po čase najdeme zase na normální stravu, jojo efekt je zaručen. 

Stravovací program Whole30 držíte po dobu třiceti dní. Ze svého jídelníčku vyřadíte veškerý cukr, luštěniny, mléčné výrobky a alkohol. Za měsíc opravdu shodíte několik nadbytečných kil, ale pokud znovu najedete na běžnou stravu, máte je zase zpátky. Navíc je potřeba si uvědomit, že sacharidy naše tělo potřebuje, protože jsou obrovským zdrojem energie a jejich vynechání našemu tělu akorát tak ublíží. 

Stejně je na tom nízkosacharidová keto dieta. Přestože se stala ve světě oblíbená, protože slibuje velký úbytek váhy za krátký časový úsek, není pro naše tělo vhodná. Běžně člověk přijímá kolem 300 gramů sacharidů denně, při ketogenní dietě se jich ovšem konzumuje desetkrát méně. Díky tomu se tělo dostává do takzvané ketózy. To znamená, že si tělo bere energii z ketonů, které vznikají spalováním tuků. 

Tělu chybí sacharidy, a tak může docházet k dehydrataci, bolestem hlavy, svalovým křečím nebo závratím. Zároveň tělo postrádá značné množství vitaminů. V případě, že se rozhodnete tuto dietu vyzkoušet, poraďte se nejprve se svým lékařem. Vyhýbat by se jí měli lidé, kteří trpí cukrovkou nebo kteří trpí metabolickými onemocněními. 

Zbavte se nadbytečných kil jednou provždy! Pomohou vám tyto superpotraviny:

360p 240p
 • VIDEO: 

Autor: Aneta Pařízková

Diskuse ke článku

.