Proč vás trápí celulitida, i když jste štíhlá? Zkuste změnit jídelníček!

...
28. prosince  2017 
 06:00

Celulitida je estetický problém, který trápí mnoho žen, aniž by nutně musely trpět nadváhou. Co ji tedy způsobuje, když ne kila navíc? Některé druhy jídel mohou mít pomerančovou kůži na svědomí více než jiná, ačkoli velkou roli tu hraje i dědičnost. 

Rafinované sacharidy

...
 

Někteří odborníci věří, že celulitida je důsledkem malých lokálních podkožních zánětů. "Kvůli nim se začnou tukové buňky v těle zvětšovat a zadržovat vodu a toxiny,“ vysvětluje fitness trenérka a výživová poradkyně Stefanie Mendez. Jak se tekutiny hromadí, jejich cirkulace se začne zpomalovat, a to vede mimo jiné k poškození kolagenu, který udržuje pokožku pevnou a hladkou. 

Víme, jak se zbavit celulitidy! 

Zjistili jsme, jak mít pevnější bříško, dekolt i zadeček a jak se zbavit celulitidy a strií • VIDEO: 

„Rafinované cukry nebo potraviny, kterým chybí jedna i více klíčových složek, bývají jedním z hlavních viníků zánětu,“ říká dietoložka Maya Feller. Sacharidy se rychle tráví a snadno se vstřebávají do krevního oběhu, což je prostě jejich nevýhoda. Rafinované cukry najdete v potravinách, jako jsou bílý chléb a bílá mouka. Vyhnout byste se měly také těstovinám, slazeným nápojům a ostatním sladkostem.

Zpracované potraviny

...

Zánět v těle mohou způsobovat i průmyslově zpracované potraviny. Tyto potraviny jsou v dnešní době mnohem častější než v minulosti. Jde o většinu potravin, které běžně najdete v supermarketu, tedy ty všelijak zabalené, konzervované nebo očištěné potraviny. „Zpracované potraviny obsahují cukr, sůl nebo tuk, které jsou do potravin přidávány kvůli jejich ochraně, delší trvanlivosti nebo k dodání chuti,“ říká Kristen Smithová, lékařka a mluvčí Akademie výživy. Rizikem jsou i chipsy, konzervované potraviny, masové a mléčné výrobky a různé polotovary.

„Existuje průzkum, který dokazuje, že celulitida se může objevit v reakci na hormonální změny,“ říká Feller. Například hormon inzulín reguluje, jakým způsobem tělo spaluje a ukládá cukry a tuky. „Pokud váš jídelníček obsahuje vysoké množství rafinovaných sacharidů, zvýší se cukr v krvi a neexistuje nic, co by ho vyrovnávalo,“ vysvětluje Mendez. „Abyste mohly kontrolovat cukr v krvi, vaše tělo potřebuje vyrábět větší množství inzulinu, což může způsobit nárůst tukových buněk, zadržování tekutiny v těle, toxinů a rozpad kolagenu.“ A tím způsobem se dostáváme zpět k tvorbě zánětu, jako bychom uvízli v začarovaném kruhu.

Sůl

...

Existuje další surovina, na kterou byste si měly dávat obzvlášť pozor. Je to sůl. Přestože nebylo dokázáno konkrétní spojení mezi solí a celulitidou, sůl zhoršuje jakoukoliv již vytvořenou celulitidu. „Sůl udržuje tekutinu v těle, konkrétně v tukových buňkách a tkáních, což zhoršuje celulitidu,“ říká Mendez.

Většina Američanů konzumuje v průměru asi 3 400 miligramů sodíku denně, což je asi 1 100 miligramů sodíku přes limit doporučený americkou zdravotní asociací. Tím se zvyšuje riziko zadržování tekutiny v těle.

Dobré zprávy

...
 

Stejně jako existují potraviny, které zhoršují celulitidu, existují i ty, které ji umí předcházet. Vytvořte si jídelníček s potravinami léčícími zánět v těle, jako jsou ovoce a zelenina plné antioxidantů, citrusové plody, listová zelenina a špenát bohaté na vitamín C a potraviny obsahující zdravé tuky, jako jsou ořechy, losos, tuňák a olivový olej.

 

„Vitamin C je obzvlášť silný antioxidant, který pomáhá vašemu tělu produkovat kolagen,“ říká Mendez. Protože kolagen je bílkovina, zapotřebí je také dostatečná konzumace proteinů. Nemusíte konzumovat jen maso. Existují i rostlinné bílkoviny, jako například luštěniny, tofu, ořechy nebo veganská mléka, která vám mohou pomoci v boji proti celulitidě.

Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji