5 důvodů, proč se nám nedaří dodržet dietní předsevzetí. A cesta, jak to změnit!

  • ...
    7. prosince  2017 
     06:00

    Nemusíme nutně slavit Nový rok, abychom si dávali dietní předsevzetí. Někteří z nás si taková přání dávají každé ráno a večer usínají s tím, že je zase a znovu porušili. Nejčastěji je to kvůli našim nezkrotným chutím, kvůli slabé vůli nebo kvůli dietě jako takové. Zjistěte, jak s další dietou konečně uspět!

  • Spoléháte na vlastní vůli víc než na vědu!

    ...

    Ať chceme nebo ne, držení diety je velká zkouška pro naši pevnou vůli! Většina drastických diet je totiž založena na nekonečném boji s vlastními chutěmi a hladem! Matka příroda naše tělo ale sestavila tak, že čím více hladovíme neboli postrádáme potřebné látky, které jsme z našeho jídelníčku vyřadili, tím větší chuť k jídlu máme. „Starodávný mechanismus našeho těla nás chrání před hladem tím, že zvyšuje náš pocit hladu, vybudí chutě k jídlu a zpomalí metabolismus, aby šetřil potřebnou energii,“ vysvětluje doktor Mark Hyman z Clevelandského centra mediciny. Redukční jídelníčky, které vám zakazují jíst například veškerý tuk nebo sacharidy, nemusí být ve výsledku nutně dietní. Měli byste vědět, jaké tuky a sacharidy jsou zdravé!

     

    Klíčem k úspěchu je vaše chuť 

    Doktor Hyman radí, jakým způsobem sestavit jídelníček, abyste se vyhnuli hladu, a tím i nezkrotným chutím. Přestože většina diet radí opak a snaží se vaše chutě co nejvíce utlumit, Hyman tvrdí, že základem úspěchu je chutím naslouchat. „Měli bychom jíst tak, abychom uspokojili naše chutě, ale zároveň se vyhnout průmyslově vyráběným potravinám. Jezte jen čerstvé potraviny, ovoce a zeleninu.“ Pokud tedy máte chuť na sladké, v klidu si dopřejte ovocný salát v jakékoliv denní době. Během dne jezte zdravé tuky, rybí maso, vejce, sýry i polotučné výrobky, které vás zasytí na dlouhou dobu a nedovolí vašim chutím, aby vás ovládaly. „Zdravým a pestrým stravováním ovládnete chemické procesy v mozku, které řídí hlad, vyvolávají chutě a kumulují v nekontrolovatelné přejídání.“

    Proč je ovovce a zelenina v našem jídelníčku tak důležitá?

    Ovoce a dieta: Kolik a jaké druhy si můžeme dovolit, a které nikoliv? • VIDEO: 

  • Počítáte kalorie!

    ...

    Máte pravdu, že dieta je převážně založena na příjmu menšího množství kalorií, než je jejich výdej. Podle doktora Marka Hymana to ale není tak jednoduché, jak se může zdát. „Podle výzkumů nemají všechny kalorie stejné složení. Některé kalorie přidávají na vaší hmotnosti, jiné zase prospívají úbytku váhy.“ Není tedy kalorie jako kalorie! Některé potraviny zpomalují, jiné zrychlují váš metabolismus.

     

    Klíčem k úspěchu jsou kalorie

    Zdá se to skoro nemožné, ale některé potraviny vám podle doktora Hymana skutečně pomohou zhubnout. „Soustřeďte se na potraviny s nízkým glykemickým indexem, jako jsou například ořechy, semena, zelenina nebo rybí maso. Obiloviny i luštěniny jezte jen střídmě a vyhýbejte se průmyslově vyráběným potravinám, jednoduchým sacharidům a tučným jídlům.“

  • Jíte jen nízkotučné potraviny!

    ...

    „Někteří lidé si pořád myslí, že když budou jíst jen nízkotučné potraviny a přestanou jíst vaječné žloutky, pak zhubnou. Studie ale dokazují, že to není tuk, který lidstvu posledních třicet let přidává na kilech, ale jsou to především sacharidy,“ říká doktor Mark Hyman. Jiná studie dokázala, že zvýšením dobrých tuků a snížením sacharidů můžete zrychlit metabolismus o tři sta kalorií denně, přestože přijímáte stejné množství kalorií.

    Klíčem k úspěchu je zdravý tuk

    Tuků se tedy nemusíte nutně bát. Tuk vám pomůže cítit se zasyceně, což udrží funkci metabolismu, a pomáhá vám hubnout. Dobré tuky obsahují převážně mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny, které pomáhají hladině cholesterolu. Kvalitní rostlinné tuky můžete najít například v olivovém oleji, avokádu, v ořeších, v semenech, sóje a v kvalitních margarínech. Nevyhýbejte se ani živočišným tukům, vaječným žloutkům, ani omega 3 mastným kyselinám, které najdete převážně v rybím mase, v sardinkách, sledích, lososu nebo tresce.

    V jakých potravinách najdeme rostlinné tuky?

    I mezi rostlinnými tuky si vybírejte, řepkový olej je nejlepší • VIDEO: 

  • Máte zdravotní problémy!

    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com

    Existují důvody, které vám brání dodržovat dietu, a vy za ně ani nemůžete! „Vaše tělo je komplikovaný systém a existují spousty příčin, které mohou ovlivňovat funkci vašeho metabolismu,“ upozorňuje doktor Mark Hyman. „Největším problémem bývají záněty, které se tvoří v těle.“ Zánět v těle můžou způsobovat alergie nebo citlivost například na gluten nebo mléčné výrobky. Záněty mohou způsobovat i bakterie v trávicím traktu nebo také nadužívání antibiotik. Vědci také prokázali, že některé toxiny, které se běžně vyskytují v našem životním prostředí, jako jsou například chemikálie používané v zemědělství, pesticidy, domácí čističe, make-up nebo těžké kovy, mohou způsobovat přírůstek tělesné hmotnosti.

    Klíčem k úspěchu je přijít tomu na kloub

    Pokud se stravujete zdravě, a přesto bezdůvodně přibýváte na váze, navštivte svého lékaře. Abyste společně přišli na to, kde je zakopaný pes, možná vám doporučí jednu z těchto variant.

    Vyzkoušejte eliminační dietu, při které po dobu alespoň tří týdnů vynecháte potraviny obsahující lepek nebo mléčné výrobky, abyste zjistili, jestli se vám uleví.

    Pročistěte zažívací trakt tím, že omezíte škrob a zvýšíte příjem vlákniny nebo probiotik.

    Detoxikujte své tělo, zasyťte se antioxidanty v podobě ovoce a zeleniny, vyhněte se škodlivým látkám, kouření nebo nezdravému prostředí.

  • Nemáte žádný plán!

    ...

    Není divu, že se každé ráno probouzíte s přáním „Dnes budu jíst zdravě“ a pokaždé usínáte zklamaní, když nemáte žádný konkrétní plán. „Zdraví není nic, co se vám prostě stane, zdraví je něco, co si musíte naplánovat a pracovat na tom,“ říká Mark Hyman. „Existují lidé, kteří skutečně jedí málo, a přesto stále přibírají. A to proto, že neustále zkouší nové a nové diety a jejich metabolismus je už zničený věčným jojo efektem.“ Pokud si naplánujete dodržovat zdravý životní styl dlouhodobě, nemůže se vám stát, že budete usínat zklamaní.

    Klíčem k úspěchu je promyšlený plán

    Podle Marka Hymana vám pomůžou jednoduché kroky. „Vytvořte si podmínky, které vám usnadní dělat všechno zdravěji. Zásobte se zdravými potravinami, potřebnými ingrediencemi a naplánujte si den i víkend tak, abyste do něj zařadili nějakou sportovní akci.“ Vědci také zjistili, že pokud nějakou činnost děláte ve skupině lidí, jde vám snadněji, a to samé platí jak s hubnutím, tak se sportem. Přihlaste se ke sportovní skupině nebo si najděte hubnoucího kamaráda, který vás bude lépe motivovat. Nezapomeňte, že každý může někdy povolit uzdu, není proto důvod se s každým dietním prohřeškem hned trestat. Je ale důležité začít opět s chutí nový den.

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji