Paleo dieta jako z doby kamenné funguje. Ale na tohle si dejte pozor!

  • 30. listopadu  2017 
     06:00

    Paleo dieta, kterou mnoho lidí zná jako „dietu z doby kamenné“, má podle odborníků mnohé výhody. Než se do ní pustíte, je dobré vědět, že má i své minusy. Těchto pět věcí byste měli o paleo dietě určitě znát!

  • Co jedli naši předci?

    ...

    Kdybyste měli šanci ocitnout se v době kamenné neboli v paleolitu, možná byste nepřežili ani jeden den! Nicméně ochutnat jídelníček našich předků před deseti tisíci lety můžete právě díky paleo dietě.

    Paleo dieta je založená na jídelníčku lovců-sběračů a odmítá všechny vymoženosti naší moderní doby, jako jsou sladké tyčinky, polotovary, konzervanty nebo instantní polévky. To je v podstatě základ diety, průmyslově zpracovávané potraviny vyřadíte ze svého jídelníčku a nahradíte je hromadou ovoce, zeleniny a masa. „Tento způsob stravování eliminuje veškeré nezdravé potraviny, jako jsou mastné chipsy, sladkosti nebo fastfood,“ vysvětluje Roger Adams, zakladatel Eat Right Fitness. „Dokonce ani bílý chléb není považován za součást  paleo diety, protože k jeho upečení dříve neexistovaly potřebné nástroje.“

    Studie publikovaná v časopise European Journal of Clinical Nutrition porovnávala paleo dietu s klasickou dietou založenou na snížení příjmu kalorií a dospěla k závěru, že lidé držící dietu našich předků ztratili téměř třikrát více hmotnosti než lidé dodržující pravidla redukčního jídelníčku. Další studie prokázala, že paleo dieta prospívá navíc našemu zdraví, je vhodná pro správnou hladinu cholesterolu v těle, prospívá diabetikům a snižuje riziko srdečních chorob.

    Přesto může být držení této diety náročné. Proto jestli jste se rozhodli jíst jako jeskynní lidé, měli byste pokračovat v tomto článku, ať víte co vás čeká!

  • 1. Ne vždy shodíte

    ...

    Nebuďte překvapení, jestli vám paleo dieta okamžitě nepomůže zbavit se přebytečných kil. Možná právě naopak! Paleo dieta je založená na konzumaci sice zdravých, ale pořád energeticky výživných tucích v podobě masa, vajec nebo třeba avokáda. A stejně tak je to s cukry! Velké množství ovoce je sice zdravé, ale zhubnout vám příliš nepomůže!

    „Tato dieta je velice zdraví prospěšná,“ říká Eliza Savage, ředitelka výživového poradenství v New Yorku. „Nicméně ale bohužel ne vždy zhubnete.“

    Pro každý redukční jídelníček je stále důležité kontrolovat množství kalorií, které přijímáte, což je základ snižování hmotnosti. Proto je i u paleo diety nutné kontrolovat své porce a počítat kalorie. Američtí vědci navíc také zjistili, že úspěšná dieta se neodvíjí jen od striktně dodržovaného jídelníčku, ale závisí i na životním stylu, psychickém rozpoložení a fyzické aktivitě. Proto jsou úspěchy jakékoliv diety prostě ve hvězdách.

  • 2. Bude lepší na Paleo přejít pomalu

    ...

    Jakákoliv změna jídelníčku, která vás příliš omezuje ve vašich běžných návycích, je velice těžká na poctivé dodržování. Proto pokud byste se měli vzdát vaší jediné slasti v podobě horké ranní kávy se skořicovým šnekem nebo borůvkovým muffinem, jednoduše všechny pokusy zhubnout raději hoďte do koše! Příliš radikální diety často vedou k nárazovému přejídání, a proto je lepší se postupně zbavovat toho nejméně bolestivého než po hlavě spadnout do víru diety.

    "Nejlepší je najít věci, kterých není tak těžké se vzdát. Když se vám podaří naučit se bez nich žít, tak pokračujte s těmi, které mohou být obtížnější,“ říká Roger Adams.

  • 3. Jídlo vás může začít trošku nudit

    ...

    „Většina lidí, kteří drží tuto dietu, jedí, jak já říkám „velice elementárním způsobem“, což znamená, že znají velice málo receptů, surovin a nejsou ochotni zkoušet nové suroviny nebo kombinace chutí,“ říká Adams. Možná se budete se stejným problémem potýkat i vy! Většina paleo jídel totiž představuje maso s porcí zeleniny. Mnozí lidé si to však zjednodušují a zvýší například spotřebu masa včetně uzenin (což je samo o sobě špatně) a na zeleninu tolik nehledí. 

    Pravdou zůstává, že paleo dieta nepodporuje konzumaci nám zcela přirozených surovin, jako jsou například mléko a mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny nebo brambory, a tak se může zdát, že nám opravdu moc variant nezbývá. „Dieta může být skutečně nudná, pokud se nepokusíte experimentovat,“ říká Adams. „Ztráta nadšení a chuti k dodržování zdravého jídelníčku bývá jednou z hlavních příčin, proč se lidé vzdávají určité stravovací představy.“ Povolte proto uzdu vaší fantazii a přijďte na chuť například grilovaným špízům, ořechovým máslům nebo zeleninovým pyré.

  • 4. Buďte opatrní, ať máte potřebné živiny

    ...

    „Zatímco paleo dieta je díky masu a zelenině bohatá na bílkoviny a vlákninu, může postrádat vápník a vitamin D, což je zapříčiněno především omezením mléčných výrobků,“ varuje Roger Adams. Nedostatek vápníku může časem oslabit kosti i imunitní systém. Ujistěte se proto raději, že jste se zásobovali surovinami schválenými našimi předky. Jezte proto brokolici, mandle a listovou zeleninu, to vše je bohaté na vápník.

    I vitamin D je jedna z velice potřebných látek našeho těla, je potřebný právě k tomu, aby dobře zpracovalo vápník. Právě vitamin D ale mnoho lidí, ať už dodržující paleo dietu, nebo ne, postrádá. Proto i když během zimy slunce málokdy vysvitne, můžete vitamin D najít v mastných rybách nebo houbách.

    Nejen děti mají problémy s vápníkem, můžete ho doplnit prášky?

    1080p 720p 480p 360p 240p
    Jak doplnit dětem vápník? Mohu použít doplňky stravy? • VIDEO: 

  • 5. Nebojte se, že byste to s bílkovinami přeháněli

    ...

    Protože paleo dieta je založená na vysoké konzumaci masa a ryb, mnoho lidí se obává, že nadbytek bílkovin ubližuje jejich tělu. Nemusíte se ale bát! Bílkoviny vám pomohou cítit se brzy a dlouho zasyceni a pomůžou s růstem svalové hmoty.

    Problémům způsobeným nadbytečnou konzumací masa se ale podle Rogera Adamse nemusíte obávat. Dokud vaše ledviny fungují bez problému, na mase si prý můžete s klidem pochutnávat. „Existuje spousta výzkumů, které prokazují, že konzumace vysokého množství masa přináší pozitivní dopad na naše zdraví a přináší jen malé nebo žádné vedlejší účinky.“ Nezanedbávejte ani ostatní důležité části pestrého jídelníčku, jako jsou například sacharidy a tuky. Proto se vždy přesvědčte, že jíte dostatek ovoce a zeleniny doplněné zdravými tuky ve formě například již zmiňovaného avokáda nebo ořechů.

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.