Jak jíst během dne? Hlavně nevynechávejte žádné jídlo! Jinak ztloustnete

5. prosince  2017 
 06:00

Když přijde řeč na hubnutí, objevují se různé rady a názory, jak dosáhnout své vysněné váhy. Některé studie tvrdí, že můžete jíst téměř cokoliv, pokud nepřesáhnete určitý počet kalorií, druhé zase, že počítání kalorií nemá žádný smysl a záleží hlavně na složení stravy. Co funguje nejlépe? 

Nevynechávejte žádné jídlo

Určitě jste už někdy zažili ten hektický den v práci, kdy jste se nestihli nasnídat a jediná potrava, kterou jste zvládli během dne pozřít, byly studené zbytky ze včerejška. Po celém dni jste se pak vrátili domů a lednička byla vaším nejlepším kamarádem... Pokud si veškerý příjem kalorií necháte na večer, pak vám bude zle, bude se vám špatně spát a můžete se spolehnout na to, že přiberete. Jíst velkou porci jídla před spaním nemá moc smysl, protože během spánku naše těla nespalují. 

Hlavní zásadou je rozumné rozdělení příjmu energie během celého dne. Snídaně by se měla skládat ze zdrojů sacharidů, bílkovin a tuků. Rozhodně by nemělo chybět ovoce a zelenina. Můžete si dovolit větší porci, jelikož dostatečná snídaně vám zajistí energii na celé dopoledne. Pokud není interval mezi snídaní a obědem příliš dlouhý, můžete vynechat dopolední svačinu. Je-li doba delší než čtyři nebo pět hodin, dejte si něco malého. Stačí ovoce nebo hrst oříšků. Vynechání snídaně nebo dopolední svačiny často vede k únavě. Hladovění pak přispívá k nadváze. Pokud nepatříte mezi milovníky snídaně, dejte si alespoň mléčný nápoj nebo smoothie. 

Žádné jídlo během dne nevynechávejte. Když se totiž začnete stravovat nepravidelně, automaticky dojde k poklesu rychlosti metabolismu. Tělo si také při hladovění začne vytvářet energii z vlastních svalových bílkovin – a to není dobře. Když tělu v první polovině dne nedodáte dostatek energie, v druhé polovině chce deficit dorovnat. A to je důvod, proč se na večer přejídáte.  

Na večer to nepřehánějte

Oběd by se měl skládat ze všech druhů živin. Správně by měl být zdrojem třiceti až pětatřiceti procent denní dávky energie. Dejte si například kuřecí maso s bramborami nebo rýží, k tomu salát nebo kousek ovoce. Tato skladba tělu dodá cukry, bílkoviny, vlákninu, ale také kvalitní tuky. Také při obědě nezapomeňte dostatečně pít. Odpolední svačina by potom měla přijít za tři až čtyři hodiny. Pokud ale večeříte brzy, můžete odpolední svačinu vypustit.

Tím se dostáváme k poslednímu jídlu dne, k večeři. Špatná skladba večerního jídla může poškodit regeneraci organismu a může vám být těžko. Poslední jídlo byste měli mít dvě až tři hodiny před spaním, abyste ho dokázali ještě strávit. Večeře nemusí být teplá, je ale potřeba, aby se skládala z kvalitních bílkovin. Můžete si dát také celozrnné pečivo a neměla by chybět zelenina. Rozhodně vynechte tučná a těžká jídla, která by vám mohla akorát přitížit. 

Chcete opravdu zhubnout? Zbavte se těchto čtyř zlozvyků!

720p 480p 360p 240p
4 zlozvyky, kterých se zbavte, pokud chcete trvale zhubnout • VIDEO: 

Všeho s mírou

Jsou dny, kdy si tělo žádá něco tučného a nezdravého. Přehnané odpírání rozhodně není řešení, a tak si jednou za čas dejte něco, na co máte opravdu chuť. Mějte ale na paměti, že nic se nemá přehánět, a pokud jeden den zhřešíte, druhý den si mastná a tučná jídla zase odpusťte. Nezapomeňte poslouchat své tělo. Ono vám napoví a samo si řekne o to, co potřebuje. A hlavně se jídlem nestresujte. Duševní pohoda je klíčem k úspěchu.

Autor: Aneta Pařízková

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji