Proč jsou Italové a Francouzi štíhlí? Vyzkoušejte jejich dietu!

  • ...
    10. srpna  2017 
     06:00

    Protože nám je jasné, že poslední, co na dovolené chcete, je omezovat se kvůli nějaké dietě, našli jsme skvělé řešení. Díky tomuto způsobu stravování si skoro nevšimnete, že jíte zdravěji. Jídelníček národů žijících na pobřeží Středozemního moře, jako jsou zejména Francouzi a Italové, je totiž přirozeně dietní.

  • Středomořská dieta

    ...

    Středomořská dieta je spíše než dieta, jak ji známe my, zdravý způsob stravování. Je to životní styl, který umožňují lokální podmínky, potraviny, místní recepty a způsob přípravy jídla. Také místní tradice, lidská blízkost a sousedské slavnosti i přiměřená každodenní aktivita, to vše se odráží na zdraví a vitalitě místních obyvatel.

  • Princip diety

    ...

    Základem středomořské diety je vláknina. Polovinu talíře vždy tvoří čerstvá zelenina. Zelenina je v místních podmínkách nejen levnější, ale i mnohem chutnější a vždy zaručeně čerstvá. Čtvrtinu talíře pak tvoří přílohy, které bývají zdrojem sacharidů. Jsou to luštěniny nebo celozrnné výrobky. Čtvrtinu pak doplňují tuky nejčastěji v podobě ryb, mořských plodů nebo jiného lehkého masa. Když se řekne středomořská kuchyně, spousta z nás si vybaví olivový olej, mořské plody a spousty ovoce, které dokonale suplují vaši chuť na kopečkovou zmrzlinu. Mezi hojně konzumované místní potraviny ale bez pochyb patří i tučné sýry a bílé pečivo, kterému se během diety samozřejmě vyhýbejte. Co si ale v klidu můžete dopřát, je po vydatné večeři sklenička červeného vína a vášnivý tanec v místním baru.

  • Vyvážená a chudá

    ...

    Jedním z typických rysů středozemní kuchyně je fakt, že se jedná o stravu vyváženou a chudou. Díky pestrému výběru místních potravin, kde nedominuje určitá surovina nad ostatními, je totiž jídelníček dokonale vyvážený. Na rozdíl od české kuchyně, která je postavena na množství masa, zahušťovaných omáček a knedlíků, ta středozemní střídá ryby, luštěniny i celozrnné potraviny vždy v kombinaci se zeleninou. Jako chudá se tato kuchyně označovala nejen kvůli tomu, že bývala stravou rolníků a rybářů, ale především z toho důvodu, že nejpoužívanější suroviny jsou snadno dostupné, nejsou drahé, jsou k mání vždy sezonně a jejich úprava je velice snadná.

  • Vliv na zdraví

    ...

    O způsobu stravování národů žijících na pobřeží Středozemního moře mnoho odborníků tvrdí, že je jedním z nejzdravějších. Tato dieta je totiž vhodná nejen pro redukci váhy, ale také pro prevenci mnoha civilizačních chorob způsobených nezdravým životním stylem. Vědci se také shodují, že tyto jihoevropské národy méně trpí obezitou, vysokým krevním tlakem, zvýšeným cholesterolem nebo cukrovkou. Strava bohatá na vlákninu, vitaminy, minerály a omega-3 mastné kyseliny snižuje riziko úmrtí na kardiovaskulární, nádorová a jiná onemocnění.

  • Nevýhody

    ...

    Každá dieta má svá pro a proti. A i když nám připadá, jako kdyby středomořská dieta byla bez chyby, jedna by se stejně našla. Až se totiž vrátíte z dovolené, zjistíte, že to není úplně snadné. Přestože máte ztížené podmínky, snažte se principy diety dodržovat i doma. Vedle toho, že budete jíst zdravěji a dietněji, vám každé jídlo umožní na chvíli se zase vrátit na pláž.

    Jak si vybrat ryby i v českém prostředí? Podívejte se na video:

    Ryby nejsou drahé, kuřecí maso stojí víc než pstruh • VIDEO: 

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.