Jak nahradit lepek v jídelníčku: 5 tipů, které fungují!

  • I když se chcete lepku vyhnout, nemusíte úplně zapomenout na pečivo. Jen vyměňte mouku.
    17. května  2017 
     06:00

    Proč bychom neměli jíst lepek, říkáte si... Lepek ve velkém množství tělu škodí, tvrdí přinejmenším část odborníků na výživu. Lepek navíc obsahují potraviny, které samy o sobě jsou většinou kalorickou bombou. Proto když ho v jídelníčku omezíte, poměrně rychle, a navíc trvale zhubnete. Ale co jíst, když bílé pečivo je zcela tabu? Nabízíme pár rad, čím lepek nahradit.

  • Vyměňte mouku


    Bílé pečivo může ohrožovat vaši imunitu.
    Lepek, neboli gluten, najdete ve všem, co běžně jíte: v mouce, pečivu, těstovinách, knedlících, sušenkách. Je to totiž látka obsažená v běžných obilovinách – produktech z pšenice, ovsa, ječmene a žita. Alergii na lepek se někdy nesprávně říká celiakie. Celiakie je přitom nevyléčitelné autoimunitní onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku. Lepek v těle nemocného způsobí reakci imunitního systému, která vede k zánětu a vyhlazení klků sliznice tenkého střeva. V důsledku toho dochází k poruše vstřebávání živin, to způsobí poruchy krvetvorby, onemocnění kloubů a kostí, jater, žaludku i mozku.

    Chcete-li se lepku vyhnout a nevzdat se pečiva, musíte si vybrat jinou mouku: například kukuřičnou. Upečete z ní i chleba nebo dort.

    Zajímá vás, jaké pečivo je vhodné, pokud chcete zhubnout? Podívejte se na naše video.

    Tmavé pečivo se hodí k hubnutí? Zapomeňte! Je to složitější • VIDEO: 


  • Polysacharidy nahraďte ovocem


    Ananas
    Jakmile se bavíme o náhradě lepku, mluvíme o náhradě sacharidů – obiloviny totiž obsahují především polysacharidy. Ty se dají nahradit zeleninou a ovocem. Pozor ale na přílišné množství ovoce a džusů – obsahují monosacharidy, které se podílejí na rychlém příbytku váhy! Člověk, který jí hodně ovoce, může časem vyhledávat přirozeně sladší potraviny; jeho rozlišování chutí se tím ovšem změní. Bezlepková dieta tak může v první fázi vést k přibírání na váze.


  • Vsaďte na luštěniny


    Salát s luštěninou
    Pokud chcete nebo potřebujete vynechat lepek, musíte se naučit jíst jinak. Začněte jíst více luštěniny: čočku, hrách, fazole, cizrnu. Obsahují hodně minerálních látek, vitaminů a bílkovin, tělo zasytí a energii uvolňují postupně. Navíc nabízejí možnost pestré úpravy: pomazánky, saláty nebo kaše.


  • Pohanka nahradí i maso


    ...
    Pohanka je skvělá při bezlepkové i jiné dietě, protože je nízkokalorická. A díky vysokému obsahu bílkovin a aminokyselin nahradí v jídelníčku maso. Navíc obsahuje minerály, jako jsou selen, zinek, měď a mangan, snižuje hladinu cholesterolu a zvyšuje imunitu.


  • Rýže je nejlepší hnědá


    Rýže
    Rýže lepek neobsahuje, ale na hubnutí je dobrá hlavně ta hnědá, neloupaná, která na rozdíl od bílé varianty není průmyslově zpracovaná. To způsobuje vyšší obsah vitaminů, minerálů a vlákniny.
    Zapomenout nemusíte ani na brambory, maso, vajíčka, sóju, med, cukr, kávu nebo kakao. Mléko je také v pořádku, složení si kontrolujte u jogurtů.
    Zajímá vás, čím nahradit ve stravě další potraviny, například mléko nebo oříšky? Čtěte v článku na mojezdravi.cz

/
Autor: Kateřina Erbsová

Diskuse ke článku

.