Občasný půst, při kterém nebudete strádat ani minutu! Stojí za vyzkoušení?

Amanda Hamilton, autorka populární knihy o hubnutí.
9. května  2017 
 06:00

Amanda Hamilton je moderátorka, výživová poradkyně a uznávaná odbornice na zdravý životní styl. Mimo jiné je autorkou publikací o výživě a také knihy Eat, Fast, Slim, která je k sehnání v českém překladu i u nás. V ní radí všem, kteří chtějí shodit nějaké to kilo, aby se naučili praktikovat občasný půst. Díky tomu podle ní nejen zhubneme, ale nebudou nám ani chybět nezbytné živiny.

Za svůj život jsem vyzkoušela desítky nejrůznějších diet. Některé fungovaly lépe, jiné hůře. A ve finále ze všeho nejlépe fungoval zdravý selský rozum, přiměřenost v porcích a pohyb. Jediné, co se mi nikdy nepodařilo dodržet, byly pokusy o týdenní či dokonce měsíční půsty! Ne, na to moje tělo nebylo připravené. Ovšem kniha Amandy Hamilton, kterou u nás vydalo nakladatelství Slovart, je převratná v tom, že sice nabízí půst jako hlavní řešení při shazování nadbytečných kilogramů, ovšem s tím, že si sami zvolíte postní metodu, která vyhovuje vašemu životnímu stylu – schéma 16/8, 5/2, střídavý nebo tekutý půst. O co jde?

Jez, posti se a hubni

Proč právě půst a jaký zvolit

Autorka rozdělila knihu do čtyř částí a je rozvržená tak, aby vám poskytla ucelený přehled o historii půstu (možná až moc zdlouhavě), ale hlavně vám nabídne praktické informace, jak půst držet a jak ho dodržet. Jako půstový „začátečník“ jsem v ní našla skutečně hodně užitečných rad, které přispěly k tomu, abych o realizaci vážně uvažovala. V první kapitole se dozvíte něco o tom, proč je prospěšné občas držet půst. Přečtěte si zde příběhy lidí, kteří půst úspěšně praktikují.

Ve druhé části se dozvíte, jak na to, aby půst vyhovoval i vám, a taky jestli je pro vás vůbec vhodný (není pro každého). Seznámíte se s jednotlivými druhy půstu – ať už jde o krátkodobou konzumaci tekutin, dva nízkokalorické dny v týdnu nebo „jen“ vynechání jednoho hlavního jídla denně. Ve třetí kapitole se dozvíte něco víc o výživě a cvičení a v poslední kapitole najdete podrobné denní rozvrhy jednotlivých typů půstu a spoustu skvělých receptů na jídla, která vám půst usnadní. I kdybyste už nikdy neměli půst držet, tyto recepty jsou opravdu inspirující.


Úryvek z knihy – Kapitola postní rozvrhy a recepty

Vybrali jste si postní schéma 5/2? Co to znamená?

Při tomto rozvrhu se pět dní stravujete normálně a zbývající dva dny omezíte energetický příjem na pouhých 2100 kJ. Autorka doporučuje dvacetihodinovou přestávku mezi běžnou večeří a méně vydatným postním obědem. Například 7. den sníte večeři v 17.30 a druhý den budete obědvat až ve 14.00 hod.

Minestrone

Oběd s energetickou hodnotou 1050 kJ:

Polévka minestrone (250 ml) + 2 ovesné sušenky a 1 malé jablko

Budete potřebovat: 4 lžičky olivového oleje, 2 mrkve, 1 cibuli, 4 řapíky celeru, 2 stroužky česneku, 4 hrsti kapust, 1 malou hrst najemno nasekané petrželky, 400 g fazolí z konzervy bez přídavku soli, 550 g krájených rajčat z konzervy, 650 ml zeleninového vývaru, 40 g parmazánu.

Postup: V hrnci rozehřejte olej. Přidejte mrkev, cibuli a celer a za občasného míchání opékejte 10 minut doměkka. Přisypte česnek, kapustu a polovinu petrželky a za častého míchání opékejte další 3 minuty. Přidejte fazole, rajčata a vše zalijte vývarem. Přiveďte k varu, snižte teplotu a zakryté vařte zvolna 20 až 30 minut. Vmíchejte zbylou petrželku, posypte parmazánem a podávejte s ovesnými sušenkami nebo celozrnným chlebem.

 

Vyzkoušet  můžete i tuhle skvělou jarní polévku!

Nejlepší jarní polévka? Špenátová! • VIDEO: 

Autor: aši

Diskuse ke článku

.