Brambůrky a křupky jsou mnohem horší, než jste si mysleli! Proč po nich máte hlad?

  • 3. května  2017 
     06:00

    Mysleli jste si, že po slaných brambůrcích je žízeň, a navíc nejsou příliš zdravé, protože kvůli tuku z nich přiberete? Jsou ještě horší! Nová studie německých a amerických vědců ukázala, že lidé tloustnou, protože příliš solí. A s žízní je to také jinak.

  • Po oříšcích je větší žízeň. Ale jen krátce

    ...
    Všichni víme, že pokud dáme v restauraci na stůl misku solených oříšků, konzumace nápojů se zvýší. Dlouhodobé testy na kosmonautech ale dokázaly, že pokud jíte jídla se zvýšeným obsahem soli delší dobu, vaše tělo přestane zvýšený příjem tekutin vyžadovat. Naučí se totiž vodou šetřit a držet ji v sobě. Proto pokud jíte hodně slaná jídla často, vaše tělo si zvyklo, a tedy zadržuje vodu. Při následné dietě s nízkým obsahem soli se tak vaše žízeň nezmění. To ale není hlavním a nejpřekvapivějším závěrem studie.

     

  • Tělo šetří vodou

    Sladká houska
    Vědci totiž navíc zjistili, že žízeň sice spolu s konzumací slaných jídel dlouhodobě neroste, hlad ale ano. „Muži uváděli větší pocit hladu, když jejich hladiny soli byly vyšší, i když jedli stále stejné množství kalorií a živin. Vysvětlujeme to tím, že tělo potřebuje zvláštní energii, aby šetřilo vodou," říká  Dr. Jenz Titze, profesor medicíny a molekulární fyziologie a biofyziky na Vanderbilt University.

    Víte, jak sůl z potravin odstranit? Přečtěte si sedm rad, jak ji z jídelníčku odstranit, na mojezdravi.cz.

  • Mění se metabolismus tuků

    Úpravou poměrů soli v potravě se mění množství bílkovin a metabolismus tuků. Studie ukázala, že vysoký obsah soli v potravě je spojen s rozpadem svalových bílkovin. Tento proces je ovlivněn nárůstem glukokortikoidů, které stojí za mnoha nemocemi včetně cukrovky, obezity, nemocí srdce, vysokého krevního tlaku a osteoporózy. Lidé, kteří začnou více dbát na obsah soli v těle a začnou jíst méně slaná jídla s menším obsahem sodíku, budou mít následně i menší hlad, protože tělo dokáže tyto složky i další živiny lépe využívat. 

    Chcete vědět, jak snížit objem soli v potravinách? Čtěte na mojezdravi.cz

/
Autor: Kateřina Erbsová

Diskuse ke článku

.