Chcete zhubnout rychleji? Otestujte, jaký jste metabolický typ!

  • 7. ledna  2017 
     06:00

    Jak to, že vaše kamarádka shodila bez potíží pět kilogramů za měsíc, a vy máte stejnou dietu a shodila jste zatím jen jedno kilo? No, možná proto, že ta její dieta se pro vás vůbec nehodí – pravděpodobně jste jiný metabolický typ a váš organismus potřebuje pro svůj chod a hubnutí jiné potraviny.

  • Každý metabolický typ jinak rychle spaluje

    Vyměňte těstoviny za luštěniny.

    Stravování podle metabolického typu je sice teorie, kterou začali nutriční terapeuti praktikovat až ve dvacátém století, ale jde o metodu, která vychází ze starodávné indické, čínské, egyptské i řecké medicíny. Jak říká nutriční terapeutka Dana Šímová, základem je teorie, že každý člověk má jiné biochemické složení a patří k jinému endokrinnímu typu.

    „S tím souvisí odlišný vztah k jednotlivým druhům potravin, jejich trávení a spalování, a proto každému typu vyhovuje jiné složení stravy. Dlouhodobý nedostatek některých vhodných potravin nebo nesprávný výběr podle metabolického typu vede k chronickým nemocem, ale taky k obezitě nebo problémům s trávením,“ dodává Dana Šímová. To, jaký jste typ, si nechte zjistit u nutričního terapeuta, který vás nechá vyplnit speciální dotazník, podle kterého se to dá zjistit. Případně to jde mnohem přesněji z vyšetření krve.

  • Typ sacharidový

    ...

    Patřím k němu i já a nadšená z toho nejsem. Tyto typy totiž přibírají výrazněji kolem pasu a břicha a moc na ně neplatí drastické diety ani brutální tréninky. „Potřebuje ze všeho nejvíc klid a kvalitní spánek, během něhož nastupují důležité hormony, které řídí metabolismus,“ říká Dana Šímová. Jestli se nám nedostává dost spánku, nemůžeme se divit, že se ručička na váze skoro nehne. „V jídelníčku by měl tento typ přirozeně omezit kofein a všechny energetické nápoje. Hlavním nepřítelem jsou cukry. Sacharidy by měl sice jíst ve větší míře, ale pouze v potravinách s vysokým obsahem vlákniny a nízkým glykemickým indexem,“ říká nutriční terapeutka.

     

  • ...

    Dopřát si můžete neomezené množství čerstvé zeleniny, ale taky ovoce, včetně toho s vysokým obsahem cukru. Určitě byste měli do jídelníčku zařadit obiloviny ve formě pečiva či těstovin. Mléčné výrobky volte spíše nízkotučné. Minimálně jezte ořechy a semínka, šetřete tukem. Z masa je vhodné kuřecí a krůtí, ryby a z uzenin maximálně libová šunka.

    Poměr potravin:

    15 až 20 % proteinů, 70 až 80 % sacharidů, 5 až 10 % tuků

     

  • ...

    Tohle je typ lidí s metabolismem s rychlou oxidací. Zní to složitě, ale v praxi to znamená, že člověk s tímhle typem metabolismu dokáže rychle měnit bílkoviny a tuky na energii. „Bývá často hladový, má rád mastná a slaná jídla. Nízkokalorické diety u těchto lidí nefungují, protože u nich vzbuzují pocit únavy, nervozity a úzkost. Proteinové typy můžou jíst všechny typy masa včetně vnitřností, ryb a mořských plodů. Nedoporučují se velké přílohy, ideální příloha je zelenina,“ radí nutriční terapeutka.

     

  • Co jíst, když jste proteinový typ?

    Tvarohové dezerty

    Kromě výše uvedeného je pro vás také vhodná zelenina, tedy zejména mrkev, chřest, artyčoky, květák, luštěniny, brambory, a z ovoce pak avokádo, jablka, banány a hrušky. Mléko je vhodné plnotučné, z obilovin lze jíst všechny, můžete si občas dopřát i ořechy a semena. Nevadí ani smetanové, sójové a jiné omáčky. Pokud chcete nějaký zákusek, pak jsou vhodné ty z tvarohu.

    Poměr potravin:

    45 až 50 % proteinů, 30 až 35 % sacharidů, 20 % tuků

     

  • Typ smíšený

    ...

    Tak pokud patříte zrovna k tomuto metabolickému typu, je to asi to nejlepší, co vás mohlo potkat. Tento typ tloustne i hubne rovnoměrně všude. „Pozor ale na štítnou žlázu, může ji rozhodit zvýšená hladina estrogenu, a to je důvod, proč většina žen po dětech ztloustne. Estrogen zpomaluje činnost štítné žlázy, a tím pádem i metabolismus. Smíšený typ má výhodu, že může jíst mix typu proteinového a sacharidového,“ říká Dana Šímová.

    Poměr potravin:

    40 až 45 % proteinů, 30 až 35 % sacharidů, 20 % tuků

     

  • Příklad jídelníčku smíšeného typu

    Ideální snídaní je knäckebrot s tvarohovou pomazánkou.

    Snídaně: Žitný chléb s tvrdým sýrem a šunkou, paprika

    Svačina: Tvaroh s pažitkou

    Oběd: Losos na grilu, dušená zeleninová směs

    Svačina: Kefírové mléko neochucené

    Večeře: Vaječná omeleta s dušeným čerstvým špenátem a kousky sýra

     

     

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji