Hubnutí podle čínské medicíny: Teď jezte potraviny, které zahřívají!

  • 17. října  2016 
     06:00

    Tradiční čínská medicína rozděluje potraviny podle jejich chuti a energetického zacházení s teplem. Některé potraviny nás zahřívají, jiné ochlazují. Podle toho se pak dělí na studené, chladné, neutrální, teplé a horké. Vybírat bychom si je měli tedy i podle toho, jaké roční období právě je. A samozřejmě taky podle toho, jestli jsme zimomřiví nebo horkokrevní.

  • Studené a chladné potraviny

    ...

    Mezi studené potraviny patří rajčata, okurky, mango, vodní meloun, ananas, zelený čaj a minerály. Tyhle potraviny nás ochraňují před vnějším a vnitřním horkem, takže bychom je měli jíst spíše v létě. Tropické ovoce nás ochladí, ale v zimě potřebujeme spíše prohřívat, takže nám energii nedodá. Když si ho tedy dáte v chladnějších dnech, budete hůře akumulovat teplo, po chvíli vám bude zima a zbytečně oslabíte imunitu. Mezi chladné potraviny patří například hrušky, brokolice, jablka, špenát, rýže, drůbež, tofu, sépie a květák. Podporují krvetvorbu a i ty ochlazují, i když ne tolik jako studené. Hodí se pro horkokrevné lidi, kterým svědčí saláty, syrové ovoce.

  • Teplé, neutrální a horké potraviny

    ...

    Mezi teplé potraviny patří dýně, fenykl, pórek, cibule, divočina, většina ryb, meruňky, broskve. Z nápojů káva, třešňová šťáva a podobně. Mezi neutrální patří všechny druhy zelí, hrách, brambory, hovězí maso, telecí maso, máslo, vejce, sýry, kravské mléko. Tyhle potraviny vyrovnávají energetický režim a mohou je jíst všechny typy lidí. Teplé prospějí těm, kteří často sedí a jimž je pořád zima. Mezi horké potraviny patří ostré koření (chilli), jehněčí, skopové maso, grilované maso. Z nápojů pak fenyklový čaj a čaj yogi. Horké potraviny zvyšují životní aktivitu.

  • Jaké kombinace potravin zvolit?

    ...

    Je dobré, když začnete vnímat, co ve vás konkrétní potravina vyvolává. V chladném a vlhkém období vám budou vyhovovat spíše ty potraviny, které vás zahřejí a které dlouze vaříte nebo pečete a tepelně všelijak upravujete. Jste-li zimomřiví, pak dejte přednost teplým polévkám, kaším, omáčkám a pečeným jídlům, horkokrevným lidem postačí krátce tepelně upravená jídla. Vždy je třeba, abyste zohlednili roční období a taky svůj zdravotní stav. Zimomřivcům určitě neprospěje, když si dají ke snídani studenou pomerančovou šťávu a jogurt z ledničky – tím se jen energeticky oslabí. Naopak vhodné jsou obilná kaše s dušeným jablkem, ořechy a skořicí. Do kávy si pak můžete nasypat kardamom, čímž zahřejete tělo, a budete se tak cítit líp.

  • Vařená zelenina je lepší než syrová

    ...

    Míváte studené ruce a nohy? Pak buďte při výběru jídla opatrní a raději si připravujte dlouho vařené masové vývary. Syrovou zeleninu v chladném ročním období spíše vynechejte, ochlazující potraviny vám mohou způsobit trávicí potíže. Studené jogurty a jižní ovoce podpoří podle tradic čínské medicíny tvorbu vlhkosti, a budete tak spíše přibírat na váze. Ovšem vařenou zeleninu můžete konzumovat neomezeně, syrovou jen minimálně. Stejně tak teplá snídaně udělá doslova divy – vařené vločky, krupice, jáhly, pohanka prospějí víc než studená snídaně. Vařené obiloviny a zelenina navíc uklidňují a pomáhají odvádět z těla toxiny. Důležité jsou vaše pocity. Čím více ale sladíte své stravovací návyky s přírodou, tím lépe bude vaše tělo fungovat. Vyhněte se ale extrémům. I v zimě je dobré konzumovat neutrální potraviny a nejvhodnější je kombinovat jídla s různým tepelným účinkem.

     

     

     

     

     

     

     

     

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji