Nemusíme jíst pětkrát denně, snídat a vzdát se kafe! 7 největších mýtů o hubnutí

  • 6. listopadu  2017 
     00:00

    Kolik diet už jste za svůj život vyzkoušela? Možná desítky. A pokud jste si vzala na pomoc nějakého výživového poradce, možná vám ani to nepomohlo. Třeba i kvůli tomu, že vás nutil, abyste jedla pětkrát denně. Jenže – ne každé doporučení je vhodné pro každého. Jaké další mýty kolem hubnutí panují?

  • Mýtus první: Když budeme jíst jenom 3x denně, nikdy nezhubneme!

    ...

    Taky se vám všichni kolem snaží tuhle pravdu vnutit? Nevěřte všemu, co slyšíte. Pokud chcete dlouhodobě dodržovat nějaká pravidla ve vztahu k jídlu, pak musí vyhovovat hlavně vám! „Jinak to bude pouze dočasná změna v průběhu hubnutí s tím, že se po nějaké době vrátíte k původním návykům,“ říká dr. Iva Málková ze STOB. Doporučení ve vztahu k počtu jídel za den se velmi liší. Nejnovější výzkumy ukazují, že stačí jíst dokonce jen 2x denně! Kde je tedy pravda? „STOB už třicet let doporučuje jíst 3x až 5x denně podle toho, jak to komu vyhovuje, a také podle složení jídla. Musíme jíst tolikrát, abychom neměli hlad,“ dodává výživová specialistka.

  • Mýtus druhý: Když nebudeme snídat, nezhubneme

    ...

    Ani to takhle striktně neplatí. Je jasné, že když vynecháte snídani a pak celý den nic nepozřete, určitě zhubnete – ovšem za jakou cenu? Když vynecháte snídani a najíte se za tři hodiny, svět se nezboří. Není důležité to, zda jíme 3x nebo 5x denně, ale to, abychom neměli desetihodinovou pauzu mezi jídly. Je ale prokázané, že když nebudeme snídat ani obědvat, odpoledne nás pravděpodobně přepadne vlčí hlad a sníme toho víc, než kdybychom si ráno dali snídani.

  • Mýtus třetí: Když budeme jíst sacharidy, nikdy nezhubneme

    ...

    Ke zdraví a správnému fungování našeho těla potřebujeme i sacharidy. Ovšem ty správné. „Hodně záleží na tom, jakou rychlostí a v jakém množství se dostávají do krve. Čím vyrovnanější hladinu cukru v krvi máme, tím delší pauzy mezi jídly si můžeme bez pocitu hladu dovolit. Pokud si ale dáme ke snídani například suchý bílý rohlík, který má vysoký glykemický index, budeme mít za chvíli hlad. Pokud si dáme pečivo celozrnné s nějakým zdrojem bílkovin a tuků, výkyvy budou menší,“ říká Iva Málková. Samozřejmě že když se budete ládovat sušenkami a koblihami, určitě nezhubnete.

  • Mýtus čtvrtý: Čím víc cvičíme a potíme se, tím víc shodíme

    ...

    Hubnutí je hlavně o příjmu a výdeji. Energetické rovnováhy dosáhneme spíše úpravou jídelníčku než pohybem. Samozřejmě i ten je důležitý, díky pravidelnému pohybu si zvyšujeme množství svalů, a tím je i vyšší náš bazální metabolismus. Pokud jde o pocení – pocení není důkazem, že spalujete kalorie. Je to pouze známka toho, že ochlazujete povrch těla při zahřátí. Balit se tedy do igelitu a podobně je nesmysl.

  • Mýtus pátý: Když budeme jíst v noci, přibereme

    ...

    Dejte tomuto mýtu červenou a někam ho vyhoďte. Neexistuje žádný přesvědčivý důkaz, že pozdní jídlo způsobí, že přiberete na váze. Jediné, co se ví, je to, že příliš kalorické jídlo způsobí, že přiberete. Jistě, pokud si budete večer vybírat vysoce kalorické potraviny a přejídat se, nikdy nezhubnete. Že by se ale vaše noční potravinová jízda automaticky ukládala do tukových zásob, není pravda. Jak říká dr. Marry Flynn, nutriční specialistka z nemocnice Miriam v Providence, naše tělo tráví kalorie stejným způsobem ráno, v poledne i večer. Záleží tedy jen na tom, co si vyberete.

  • Mýtus šestý: Kofein není vhodný při hubnutí

    ...

    Tenhle mýtus mezi dietářkami koloval dlouho a pořád ho nutriční specialisté doporučují. Ve skutečnosti je to tak, že když budete konzumovat kávu s mírou (2 až 3 šálky denně), určitě to procesu hubnutí nevadí, a dokonce vám to prospěje díky obsahu antioxidantů. Výzkumy dokonce naznačují, že kofein pomáhá snížit riziko vzniku diabetu 2. typu, Parkinsonovy choroby či některých typů rakoviny. Káva tedy ano, jen bez smetany, cukru a šlehačky.

  • Mýtus sedmý: Funguje jedině

    ...

    Pokud si se všemi dietami tykáte jako s nejlepší kamarádkou, pak pro vás nejspíš bude platit úplný opak. Zvykněte si na více menších jídel denně, musíte se takzvaně „rozjíst“. Nejspíš vás překvapí, kolik kvalitního jídla (ovoce, zeleniny, kvalitních sýrů, celozrnných produktů, masa) byste do sebe měla dostat, aby metabolismus fungoval tak, jak má, a tělo dostalo správnou energii – prázdné kalorie jsou cestou do pekla.

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji